A telex.hu információi szerint december 16-án elkészül a Lánchíd közúti pályatestje, megnyílhat a forgalom előtt a híd. Egyelőre azonban még mindig nem lehet tudni a választ arra a kérdésre, hogy használhatják-e majd a hidat az autók vagy sem. A főpolgármesteri hivatal kérdésünkre annyit árult el, hogy a teljes körű felújítás jövő év második feléig tart, de dolgoznak rajta, hogy addig az arra közlekedő menetrend szerinti buszoknak megnyithassák a hidat.
A Lánchidat és környezetét 2021. június 16-án, hajnali 4 órakor zárták le a gyalogos és a közúti forgalom elől a felújítás idejére, másfél évre. December 16-án telik le az a 18 hónap, ami alatt a főváros vállalta, hogy felújítja a hidat, és megnyitja azt a forgalom előtt. A hídrekonstrukció információink szerint ütemterv szerint halad, hamarosan felkerül a végleges aszfaltréteg a híd közúti pályatestjére, novemberben a terv szerint pedig már megkezdik nehéz teherautókkal a próbaterhelését is.
Így nem lesz akadálya annak, hogy december 16-án átadják a közúti forgalomnak a hidat, úgy hogy közben a gyalogjárdákon, a híd egyéb részein még jövő év második feléig még dolgoznak kisebb-nagyobb munkákon. Mint írtuk, a kormány is akkor utalja át a fővárosnak a Lánchíd felújításához szükséges hatmilliárd forintot, ha a híd legfeljebb 18 hónapig lesz csak lezárva, és a felújítás befejezéséhez már csak ez az összeg hiányzik.
A forgalom előtt december 16-tól nyitva lesz az út, de arra a kérdésre, hogy vajon a személyautókat letiltják-e a hídról vagy sem, még nincs válasz, sőt információink szerint még nem is dőlt el.
Szólnak mellette érvek – válaszolta korábban Karácsony Gergely lapunk kérdésére, miszerint mennyire támogatja a főváros a civil és zöld szervezetek kezdeményezését, hogy a felújított Lánchídról tiltsák ki a személyautókat, és csak buszok és kerékpárok mehessenek át a közúti részén. Mint közölte, a Lánchíd forgalma ugyanis minimális a többi hídhoz képest, a közösségi közlekedés viszont használja.
A kezdeményezést lapunkban foglalta össze Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, aki szerint várostörténeti hiba lenne visszaengedni az autókat a Lánchídra. Véleménye szerint egy sebességkorlátozott busz-kerékpársáv lehetőséget adna a tömegközlekedés fejlesztésére és gyorsítására, és taxival, valamint motorkerékpárral is használni lehetne a hidat.
Ezzel a felvetéssel összecseng az óvatos fővárosi válasz, miszerint dolgoznak azon, hogy már a jövő évi teljeskörű átadás előtt, „a korlátozásokhoz igazítva, korlátozott mértékben, legalább a közösségi közlekedés járműveinek, az itt közlekedő menetrend szerinti buszoknak (16, 105,178) megnyithassák a hidat”. 2023. második feléig azonban a hidat különböző mértékben folyamatosan érintik forgalmi korlátozások, maga a műtárgy és annak környezete részben munkaterület.
A főpolgármesteri hivatal szerint a Lánchíd teljes körű felújítása utáni, végleges forgalmi rendjéről előreláthatólag 2023 nyár elején kell dönteni. A döntés előtt a főváros egyeztetést tervez az érintett szakmai és érdekvédelmi civil szervezetekkel.
Arról, hogy a felújítás során több köbméter galambszart, tízvödörnyi lakatot szedtek le a hídról, ebben a cikkben, a Lánchíd felújításának költségeiről pedig ebben a cikkben írtunk részletesen. A legkedvezőbb végső ajánlat bruttó 26,75 milliárd forint volt, ebben azonban nincs benne a Széchenyi téri villamos-közúti aluljáró felújításának költsége. A híd felújítás előtti állapotáról szóló videónkat itt nézheti meg:
A Lánchidat legutóbb 36 éve újították fel. 2011-ben írt ki először pályázatot a BKK a híd és az Alagút felújításának megtervezésére. 2014-re meglettek a tervek, 2019-ben, még Tarlós István főpolgármestersége alatt kiírták a kivitelezési tendert. A beérkezett ajánlatok olyan drágák voltak, hogy Tarlós visszadobta őket.
A következő hónapokban hiába gyúrták az árakat, a fővárosnak nem volt elég pénze a felújításra, ezért 2021 januárjában, már Karácsony Gergely idején, eredménytelenné nyilvánították a pályázatot. Az ősszel kiírt újabb pályázat már jóval kevesebb munkát tartalmazott, kimaradt belőle a várhegyi Alagút és a pesti hídfő közúti-gyalogos aluljáró is.
Forrás: telex.hu kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…