Categories: Hírek

De hogy jön ebbe az egészbe a taxi?

Ahogy arról beszámoltunk, megjelent az új taxisrendelet, mely sok változást tartalmaz. Új fogalmak is megjelentek, ilyen például az igényvezérelt taxi, vagy az országos közlekedésszervező. A telex.hu egy interjút készített Vitézy Dávid közlekedési államtitkárral, melyben szóba került a taxizás is. Ezt a részt kiemeltük, íme:

 ……………………………………………………………………………………

De hogy jön ebbe az egészbe a taxi? Idézek öntől egy nemrég elhangzott mondatot: „Készítünk egy arra vonatkozó javaslatot, hogy váljon a rendszer részévé az igényvezérelt közlekedési mód, akár a taxi is.”

Néhány nappal ezelőtt módosítottuk a taxizásról szóló kormányrendeletet. Ennek vannak csak taxisokra vonatkozó részei, például egy nagyon jelentős szigorítást be fogunk vezetni a szabálytalan taxizás visszaszorítása érdekében. Azt szeretnénk, hogy aki nem tartja be a szabályokat, például túlszámláz, ne taxizhasson, azaz legkevesebb három hónapra, de akár három évre is el lehessen tiltani. Nemcsak a cégét, nemcsak az autót, mint most, hanem magát a taxist is, illetve a próbautazás mellett más módon is le lehessen bukni, ha valaki szabálytalan.

Ez szép, de nem a kérdésre adott válasz.

Igen, de ebben a rendeletben teremtjük meg a lehetőségét annak is, hogy az országos közlekedésszervező taxi típusú szolgáltatásokat is meg tudjon rendelni oda, ahol annak értelme van. Ma lényegében 50 fős nagybusz alatti méretben nincsen tömegközlekedési kínálat az országos közlekedésben. Egy este 11-kor vidéki állomásra megérkező vonat néhány utasa kedvéért ma egy buszjárat fordul meg, holott elég lenne a buszmegállóban megálló pár taxi is, ha az garantáltan ott van és csatlakozik. Az ötlet az, hogy olcsóbb lesz az országnak és jobb az utasoknak, ha ezt a néhány taxit este kifizetjük, mint ha ott állna vezetővel egy ötvenfős Volánbusz a maga gázolajfogyasztásával, ami ráadásul nem is igény alapján dobja szét az embereket, hanem egy fix útvonalon.

Hívok egy taxit este a busz vonalán, és az elvisz a buszjegy áráért?

Ez persze nem azt jelenti, hogy bárki bárhova hív egy taxit, és azt fizetjük. De ahelyett, hogy mondjuk egy zalai vasútállomás vonzáskörzetében levő 15 kis falut nagy buszok járják körbe-körbe, hol utassal, hol anélkül, ahelyett jobb, ha van néhány taxis vállalkozó, akinek fizetünk valamilyen díjat, és elviszi az utasokat, amikor vannak. Voltak ilyen kísérletek már vidéken, és ma is működnek ilyen igényvezérelt kisbuszok Budapesten is, nem olyan elképzelhetetlen ez.

Ez akkor működhet, ha van helyben ilyen taxis vállalkozó.

De lehet, hogy pont ettől majd lesz. Ez azonban egyelőre egy kísérlet. Hogy beválik vagy sem, előre nehéz megmondani. Vannak sikeres európai példák rá, de van, ahol nem jött össze.

…………………………………………………………………………………

 Forrás: telex.hu kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Egy elektromos autó annyit szennyez, mint három hibrid – állítja a Toyota-vezér

Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…

12 óra ago

10 milliárdos üzlet a taxis fuvarszervezés – Kiderült, hogy tényleg kell a nemzetközi háttér

Továbbra is virágzik a taxis fuvarszervezői piaci Budapesten. Kiderült, hogy a legnagyobb bevételek eléréséhez kell…

16 óra ago

Elképesztő veszély: benzinkúton csaptak fel a lángok

Az utóbbi időben egyre több kigyulladt autóról lehet hallani, azonban a mostani elképesztő veszélybe sodorta…

21 óra ago

Visszaeső – elfogták a taxisra késsel támadó férfit

Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…

2 nap ago

Osztrák kísérlet: a zöld féklámpák az autó elején minimalizálhatják a balesetek kockázatát

Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…

2 nap ago

Leállhatnak a gyártósorok, óriási bajban az autógyártók

A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…

2 nap ago