Categories: Hírek

De hogy jön ebbe az egészbe a taxi?

Ahogy arról beszámoltunk, megjelent az új taxisrendelet, mely sok változást tartalmaz. Új fogalmak is megjelentek, ilyen például az igényvezérelt taxi, vagy az országos közlekedésszervező. A telex.hu egy interjút készített Vitézy Dávid közlekedési államtitkárral, melyben szóba került a taxizás is. Ezt a részt kiemeltük, íme:

 ……………………………………………………………………………………

De hogy jön ebbe az egészbe a taxi? Idézek öntől egy nemrég elhangzott mondatot: „Készítünk egy arra vonatkozó javaslatot, hogy váljon a rendszer részévé az igényvezérelt közlekedési mód, akár a taxi is.”

Néhány nappal ezelőtt módosítottuk a taxizásról szóló kormányrendeletet. Ennek vannak csak taxisokra vonatkozó részei, például egy nagyon jelentős szigorítást be fogunk vezetni a szabálytalan taxizás visszaszorítása érdekében. Azt szeretnénk, hogy aki nem tartja be a szabályokat, például túlszámláz, ne taxizhasson, azaz legkevesebb három hónapra, de akár három évre is el lehessen tiltani. Nemcsak a cégét, nemcsak az autót, mint most, hanem magát a taxist is, illetve a próbautazás mellett más módon is le lehessen bukni, ha valaki szabálytalan.

Ez szép, de nem a kérdésre adott válasz.

Igen, de ebben a rendeletben teremtjük meg a lehetőségét annak is, hogy az országos közlekedésszervező taxi típusú szolgáltatásokat is meg tudjon rendelni oda, ahol annak értelme van. Ma lényegében 50 fős nagybusz alatti méretben nincsen tömegközlekedési kínálat az országos közlekedésben. Egy este 11-kor vidéki állomásra megérkező vonat néhány utasa kedvéért ma egy buszjárat fordul meg, holott elég lenne a buszmegállóban megálló pár taxi is, ha az garantáltan ott van és csatlakozik. Az ötlet az, hogy olcsóbb lesz az országnak és jobb az utasoknak, ha ezt a néhány taxit este kifizetjük, mint ha ott állna vezetővel egy ötvenfős Volánbusz a maga gázolajfogyasztásával, ami ráadásul nem is igény alapján dobja szét az embereket, hanem egy fix útvonalon.

Hívok egy taxit este a busz vonalán, és az elvisz a buszjegy áráért?

Ez persze nem azt jelenti, hogy bárki bárhova hív egy taxit, és azt fizetjük. De ahelyett, hogy mondjuk egy zalai vasútállomás vonzáskörzetében levő 15 kis falut nagy buszok járják körbe-körbe, hol utassal, hol anélkül, ahelyett jobb, ha van néhány taxis vállalkozó, akinek fizetünk valamilyen díjat, és elviszi az utasokat, amikor vannak. Voltak ilyen kísérletek már vidéken, és ma is működnek ilyen igényvezérelt kisbuszok Budapesten is, nem olyan elképzelhetetlen ez.

Ez akkor működhet, ha van helyben ilyen taxis vállalkozó.

De lehet, hogy pont ettől majd lesz. Ez azonban egyelőre egy kísérlet. Hogy beválik vagy sem, előre nehéz megmondani. Vannak sikeres európai példák rá, de van, ahol nem jött össze.

…………………………………………………………………………………

 Forrás: telex.hu kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

17 óra ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

5 nap ago