Categories: Hírek

De hogy jön ebbe az egészbe a taxi?

Ahogy arról beszámoltunk, megjelent az új taxisrendelet, mely sok változást tartalmaz. Új fogalmak is megjelentek, ilyen például az igényvezérelt taxi, vagy az országos közlekedésszervező. A telex.hu egy interjút készített Vitézy Dávid közlekedési államtitkárral, melyben szóba került a taxizás is. Ezt a részt kiemeltük, íme:

 ……………………………………………………………………………………

De hogy jön ebbe az egészbe a taxi? Idézek öntől egy nemrég elhangzott mondatot: „Készítünk egy arra vonatkozó javaslatot, hogy váljon a rendszer részévé az igényvezérelt közlekedési mód, akár a taxi is.”

Néhány nappal ezelőtt módosítottuk a taxizásról szóló kormányrendeletet. Ennek vannak csak taxisokra vonatkozó részei, például egy nagyon jelentős szigorítást be fogunk vezetni a szabálytalan taxizás visszaszorítása érdekében. Azt szeretnénk, hogy aki nem tartja be a szabályokat, például túlszámláz, ne taxizhasson, azaz legkevesebb három hónapra, de akár három évre is el lehessen tiltani. Nemcsak a cégét, nemcsak az autót, mint most, hanem magát a taxist is, illetve a próbautazás mellett más módon is le lehessen bukni, ha valaki szabálytalan.

Ez szép, de nem a kérdésre adott válasz.

Igen, de ebben a rendeletben teremtjük meg a lehetőségét annak is, hogy az országos közlekedésszervező taxi típusú szolgáltatásokat is meg tudjon rendelni oda, ahol annak értelme van. Ma lényegében 50 fős nagybusz alatti méretben nincsen tömegközlekedési kínálat az országos közlekedésben. Egy este 11-kor vidéki állomásra megérkező vonat néhány utasa kedvéért ma egy buszjárat fordul meg, holott elég lenne a buszmegállóban megálló pár taxi is, ha az garantáltan ott van és csatlakozik. Az ötlet az, hogy olcsóbb lesz az országnak és jobb az utasoknak, ha ezt a néhány taxit este kifizetjük, mint ha ott állna vezetővel egy ötvenfős Volánbusz a maga gázolajfogyasztásával, ami ráadásul nem is igény alapján dobja szét az embereket, hanem egy fix útvonalon.

Hívok egy taxit este a busz vonalán, és az elvisz a buszjegy áráért?

Ez persze nem azt jelenti, hogy bárki bárhova hív egy taxit, és azt fizetjük. De ahelyett, hogy mondjuk egy zalai vasútállomás vonzáskörzetében levő 15 kis falut nagy buszok járják körbe-körbe, hol utassal, hol anélkül, ahelyett jobb, ha van néhány taxis vállalkozó, akinek fizetünk valamilyen díjat, és elviszi az utasokat, amikor vannak. Voltak ilyen kísérletek már vidéken, és ma is működnek ilyen igényvezérelt kisbuszok Budapesten is, nem olyan elképzelhetetlen ez.

Ez akkor működhet, ha van helyben ilyen taxis vállalkozó.

De lehet, hogy pont ettől majd lesz. Ez azonban egyelőre egy kísérlet. Hogy beválik vagy sem, előre nehéz megmondani. Vannak sikeres európai példák rá, de van, ahol nem jött össze.

…………………………………………………………………………………

 Forrás: telex.hu kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

5000 forint és hétfőig kötelező volt befizetni: a NAV is keményen rászállhat arra, aki elfelejtette

Március 31-én lejárt a kötelező kamarai hozzájárulás befizetésének határideje, amely évente 5000 forintot jelent a…

23 óra ago

Újabb budapesti utcákban vált fizetőssé a parkolás: ezt kell tudni

Április 2-től újabb parkolási övezet vált fizetőssé, ahol reggel 8 órától este 6 óráig kell…

23 óra ago

Leáldozott a papírnyugtáknak: júliustól munkába állhat a NAV új rendszere

Megjelent a Magyar Közlönyben az e-pénztárgépek forgalmazásáról, üzemeltetéséről, valamint az e-pénztárgépek és az e-nyugta kiállításának…

2 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt 2025. április 6-ig megváltozik a forgalmi rend. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…

3 nap ago

Tegnaptól érvényes: több mint 200 ezer vállalkozást érint!

Hatályba lépett az e-pénztárgépekről szóló rendelet. Keddtől hatályos az e-pénztárgépekről szóló rendelet, amely jelentősen átalakíthatja a…

3 nap ago

Kamarai díj fizetési határidőn túl

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának minden vállalkozó, vállalkozás köteles éves regisztrációs díjat fizetni. A díj…

3 nap ago