A budapesti parkolás szabályait a Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 30/2010-es (VI.4.) rendelete szabályozza. Ennek a 7. § 5. pontja a frissített, 2022. szeptember 5-től hatályos szövegezése változatlanul tartalmazza, hogy “A várakozási övezetek területén, közúti várakozóhelyen a környezetkímélő (ezért a vonatkozó jogszabályokban meghatározott különleges – zöld alapszínű – rendszámmal rendelkező) gépkocsik után nem kell várakozási díjat fizetni.”
A cél tehát továbbra is az, hogy az autóval a városba érkezőket a környezetkímélő járművek használatára ösztönözzék. Így Budapest közterületein a parkolás a zöld rendszámos autókkal továbbra is ingyenes. Fontos azonban tudni, hogy vannak olyan utcának tűnő magántulajdonú útszakaszok, ahol a parkolási szabályokat, ennek megfelelően a díjakat is a tulajdonos/üzemeltető a közterületi parkolástól függetlenül határozhatja meg. Ezeket a szakaszokat táblák jelzik.
Az új rendelet egyszerűbbé és átláthatóbbá tette a parkolási övezeteket. A korábbi 27 terület helyett 4 zónára osztotta a várost, amelyekben egységesítette a díjfizetési időszakokat és a parkolás után fizetendő díjakat, illetve a parkolás időtartamára vonatkozó korlátozásokat:
A villanyautó tulajdonosok számára a legfontosabb információ, hogy az időbeni korlátozás a zöld rendszámos járművekre nem vonatkozik, mivel a rendelet 8. § 3. pontja a korlátozást csak a várakozási díjfizetés esetére határozza meg.
“Várakozási díjfizetés esetén legfeljebb a (2a) bekezdésben meghatározott időtartam-korlátozásnak megfelelő ideig lehet várakozni. Az övezetre meghatározott időtartam lejárta után a gépjárművel a várakozóhelyet el kell hagyni. A várakozási időtartam ismételt díjfizetéssel nem hosszabbítható meg.”
Az időbeni korlát egyébként nem új Budapesten, hiszen a rendelet korábban hatályos változatának első melléklete tartalmazott a belváros számos területére 3 és 4 órás korlátokat.
Képek és Forrás: Villanyautósok
A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…
A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…
Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…
2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…
A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…
A római taxisok nem örültek neki, hogy a négyszeres Formula–1-es világbajnok Max Verstappenéhez hasonlították a…