Categories: Hírek

A ŠKODA AUTO bemutatja: VISION 7S koncepciótanulmány

Új márkaarculat és gyorsított elektromos offenzíva

 

“NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030” vállalati stratégiája keretében a ŠKODA AUTO bemutatja új márkaarculatát, amelynek középpontjában megújult formai nyelvezete, új márkaemblémája és átfogóan felfrissített vállalati arculata (Corporate Identity; CI) áll. A cseh autógyártó emellett gyorsítani és bővíteni kívánja elektromos offenzíváját, amely során a ŠKODA AUTO már 2026-ig három új, tisztán elektromos modellel jelenik meg a piacon, amelyeket továbbiak követnek majd.

A VISION 7S koncepciótanulmány e modellek egyikének előfutára. A tervek szerint 2030-ra már 70 százalék fölé emelkedik a tisztán elektromos, akkumulátorhajtású járművek aránya a ŠKODA európai értékesítésében, ezért a vállalat az elektromos mobilitásba további 5,6 milliárd, a digitalizációba pedig 700 millió eurót invesztál az elkövetkező öt év folyamán.

Gyorsuló e-offenzíva: már 2026-ig három új modell, amelyeket továbbiak követnek

A hétüléses, tisztán elektromos SUV-modellre kínál konkrét kitekintést a VISION 7S tanulmány, mégpedig több mint 600 kilométer hatótávval és akár 200 kW csúcs-töltőteljesítménnyel. Az elektromos mobilitás felé vezető átállás szakaszában különösen gazdaságos belsőégésű motorjai termékportfólióját kívánja erősíteni a márka, a jövő év második felében pedig bemutatja a SUPERB és a KODIAQ új generációját. A felfrissített OCTAVIA 2024-ben érkezik.

 

ŠKODA VISION 7S – hétüléses SUV-modell MEB-alapokon, 600 kilométer feletti hatótávval

A VISION 7S koncepciótanulmány elsőként kínál konkrét kitekintést egy teljes egészében új fejlesztésű ŠKODA modellre, miközben a márka új formai nyelvezetét is bemutatja. A tisztán elektromos SUV akár hét személy számára is bőséges helyet kínál, s természetesen számos Simply Clever megoldás jellemzi. Az autógyártó ezzel felfelé bővíti termékportfólióját és ügyfélkörét. A koncepciómodell a Volkswagen Csoport Moduláris elektromos platformjának (MEB) műszaki alapjaira épül, 89 kWh energiatároló képességű akkumulátora pedig a WLTP-ciklus szerint több mint 600 kilométer maximális hatótávot is lehetővé tesz.

Elöl és hátul új, T-alakú fénygrafika

A karcsú fényszórók messze oldalra kihelyezve és két sorban elrendezve tűnnek fel, a nappali menetfény pedig karakteres T-alakzattá bővíti a „négyszemű” fénygrafikát. A nappali menetfény sávja jócskán a sárvédőkbe nyúlik, a határozottan megrajzolt „T” felső vonalát alkotva – s ily módon egyfajta vizuális keretbe foglalva az autó elejét. A LED-technikájú hátsó lámpák szintén T-alakzatúak, amelynek felső vonala itt is mélyen a sárvédőkbe nyúlik. Ugyanez a formai elem figyelhető meg a kameraalapú külső visszapillantókon és a karosszéria felületébe süllyesztett, álló elrendezésű, szenzoros ajtókilincseken is.

 

Robusztus lökhárítók markáns légbeömlő nyílásokkal

Egyaránt feltűnő jelenség a robusztus első és hátsó lökhárító, amelyek újrahasznosított gumiabroncsokból előállított, különösen strapabíró anyagból készültek. Ugyanez az anyag található a kerékjáratok peremén is, vizuálisan is robusztus hatást keltve. Elöl hét függőleges légbeömlő sorakozik, amelyeken keresztül a hűtőkhöz és a fékekhez áramolhat a levegő, míg a VISION 7S hátsó lökhárítójában kilenc függőleges légkilépő nyílást alakítottak ki. A középső nyílás elöl és hátul egyaránt egy élénk narancssárgára fényezett kezelőelemet tartalmaz, amely horogként kihúzható, s amellyel szükség esetén kívülről is biztonságosan megszakítható a járműben folyó nagyfeszültségű áram.

Magas tornádóvonal és lágyan ereszkedő tető a hatékony aerodinamika jegyében

Magasan futó tornádóvonal választja el a masszív alépítményt az oldalablakoktól, lendületével külön kiemelve a határozott és erőteljes vállövet. Alatta jól elkülönítve tűnnek fel a négyszögletes kerékjárattal kiformált, kiszélesített sárvédők. A kerekek peremátmérője 22 col, az aerodinamikailag optimalizált könnyűfém keréktárcsák pedig szinte teljesen zárt kialakításúak. A kerékjáratok között, az oldalsó küszöbborítások felett további légkilépő nyílások húzódnak, amelyek fedőráccsal is ellátva egyfajta fellépőként szolgálnak az ellentétes irányban nyíló ajtókhoz. A rácsozaton keresztül a nagyfeszültségű akkumulátor hűtésekor keletkező meleg levegő távozhat. Az alacsonyan ívelő tetővonal hátrafelé lágyan ereszkedve a magasfokú aerodinamikai hatékonyság érdekében markáns tetőlégterelőben végződik. Ugyancsak határozott alakzat jellemzi a háromszög alakú, hátrafelé szélesedő D-oszlopot is, amely alsó részén az új „ŠKODA” feliratot hordozza. Utóbbi a csomagtérajtón is feltűnik, ahol éppúgy megvilágítást kap, mint az autó elején. A világos tónusú Explorer-zöld matt metálfényezés szintén a VISION 7S minimalista és visszafogott megjelenését hangsúlyozza. A koncepciójármű egyben az első ŠKODA, amely matt külső színben jelenik meg.

A VISION 7S a ŠKODA beltér-koncepciójának mély benyomást keltő továbbfejlesztése, tágas és a biztonságra összpontosító, akár hét személy számára is ideális térkínálattal és teljes egészében új tervezésű, természetes ember-gép interfésszel (Human Machine Interface).

Különlegességei között szerepel kétféle – „Vezetés” („Driving”) és „Pihenés” („Relaxing”) – beltér-konfigurációja, valamint a haptikus és a digitális kezelőszervek közötti ideális egyensúly. A menetiránynak háttal, a második üléssor elé, a középkonzolra szerelt innovatív gyerekülés soha nem látott biztonságot és védettséget kínál. Mindezt tartós, hosszú távon fenntartható előállítású anyagok és számos Simply Clever ötlet veszi körül, miközben az SUV-karaktert hangsúlyozó, X-alakú, egyedi díszvarrások teszik teljessé a belső dizájnt.

A VISION 7S beltere akár hét személy számára is a ŠKODA modelljeire jellemző bőséges térkínlattal szolgál, miközben biztonságot és védettséget sugároz. A belső tér szimmetrikus kialakítású, és minden utas számára egyformán tágas teret biztosít. A műszeregység felső szegélye az ajtókárpitokon folytatódik, teljessé téve a bennülőket körülölelő (wrap-around), védő hatást keltő formai motívumot. A széles, vízszintes műszerfal egészen az ajtókig húzódik, tovább erősítve a tágas tér érzetét.

Két beltér-konfiguráció – „Vezetés” és „Pihenés”

A VISION 7S két beltér-konfigurációt is kínál utasainak. Az elfordítható központi érintőképernyő és az elcsúsztatható elemek egyaránt megfelelő hangulatot biztosítanak a különböző szituációkban – azaz „Vezetés” („Driving”) vagy „Pihenés” („Relaxing”) közben. A vezetési üzemmódban minden kezelőelem ideális helyzetben, könnyen elérhető a vezető számára, a 14,6 col képátlójú központi érintőképernyő pedig a kényelmes kezelés és az információk jól áttekinthető megjelenítése érdekében függőlegesen áll. A pihenő üzemmód töltéskor vagy más megállások alkalmával a középkonzolról gombnyomással aktiválható, amire elegánsan összehangolt folyamatok során ölthet új formát a belső tér. A kormánykerék és a műszerfal ekkor előre mozdul, vagyis a vezetőtől és az első utastól távolodva nyit még tágasabb teret, míg az első ülések befelé fordulnak és hátradőlnek, még kényelmesebb üléspozíciót teremtve, egyben a hátsó utasok számára is zavartalan rálátást biztosítva a központi képernyőre. A hátsó ülések szintén „hátradőlve” szolgálnak pihentető testhelyzettel és ugyancsak jobb rálátással a képernyőre, amely a szórakoztató tartalmak optimális megjelenítése szolgálatában ilyenkor vízszintesen áll, mint egy televízió.

Új koncepció a HMI-rendszer intuitív kezelésére és két üzemmód: „Vezetés” és „Pihenés”

A „Vezetés” („Driving”) üzemmódban fejlett Kiterjesztett valóság Head-up kijelző (AR Head-up Display) szolgál a legfontosabb vezetői információkkal, míg a további adatokkal egy 8,8 col átlójú kijelzőfelülettel működő digitális műszeregység áll a sofőr rendelkezésére. Teljes egészében új fejlesztés a hat és tizenkét óránál egy-egy masszív küllővel kiformált kormánykerék, amely már az új „ŠKODA” feliratot hordozza közepén. Alul és felül egyenesített karimája zavartalan rálátást biztosít a 8,8 colos digitális műszeregységre. A legfontosabb menetfunkciókhoz önálló haptikus görgetőkerekek állnak rendelkezésre, amelyek a jobb tájékozódás érdekében élénk narancssárga jelöléseket hordoznak. A „Pihenés” üzemmódban a vezető bonyolultabb funkciókat is vezérelhet az alsó kormánykerékküllőbe integrált érintőfelületről.

A beltér középső részét a nagyméretű – és ŠKODA modellben valaha alkalmazott legnagyobb – 14,6 col képátlójú elfordítható képernyő uralja. A „Vezetés” üzemmódban az információk ideális elrendezése érdekében függőlegesen áll, felső részét a legfontosabb vizuális tartalmak, például a térképek és a navigációs utasítások számára fenntartva. Az alsó rész szintén nagyon könnyen elérhető és használható, amihez a középkonzol felső részén kialakított, ergonomikusan elhelyezett kéztámasz is hozzájárul. A felhasználó egyszerű felfelé vagy lefelé irányuló mozdulatokkal állíthatja be az információk kívánt mennyiségét. A menü-kisalkalmazás (widget) segítségével görgető mozdulatokkal választhatók ki a különböző funkciók, a babakamera képe például igény szerint a felhasználói felület bármely részén elhelyezhető, míg a fennmaradó terület például nagyfelbontású térképek megjelenítésére vehető igénybe. A „Pihenés” üzemmódban – különösen a képernyő vízszintes helyzetében – a felhasználó által telepített alkalmazásokkal filmek vagy játékok is rendelkezésre állhatnak. Az ülések hátratolt pozíciójában – az így távolabbra kerülő képernyő helyett – okostelefonról is működtethető az infotainment-rendszer.

Három forgatógomb a lehető legegyszerűbb kezelésért

Az új tervezésű középkonzolon hat további gomb sorakozik, amelyekkel a vezető közvetlenül hozzáférhet az infotainment-rendszer, a telefon, a járműbeállítások, a navigáció és az alkalmazások menüihez, a hatodik gomb funkcióját pedig a felhasználó határozhatja meg. Alattuk három nagyméretű forgatógomb található, amelyek közül a két külső a légkondicionáló berendezés működtetésére szolgál, míg a középsővel a képernyőtartalom vezérelhető, például térképnagyítással vagy listák görgetésével. Lejjebb a „Vezetés” és „Pihenés” üzemmódok közötti váltásra szolgáló két gomb, valamint a hangerő beállításának önálló görgetőkereke helyezkedik el. A kormánykerék kezelőelemeihez hasonlóan az említett gombok és forgatókapcsolók is élénk narancssárga jelölésekkel segítik a tájékozódást.

Az okostelefonok a középkonzolban helyezhetők el, s a teljes rendszer számára a fő információk és a személyre szabott használat forrásául szolgálhatnak, emellett távoli érintőfelületként (trackpad) is használhatók. A készülékeket mágnesek rögzítik a helyükön, további védelemként pedig részben a középső kartámasz is fedi őket. Ebben a helyzetében a kartámasz a képernyő alatti kéztámasszal közösen szolgálja a tökéletes ergonómiát.

A második és harmadik üléssor utasai az optimális láthatóság érdekében mágnessel rögzíthetik saját eszközüket az előttük lévő ülés háttámlájára. Az ajtókárpitok interaktív felületeket is tartalmaznak, ahol színes fény világítja át a szövetet. A kárpit alsó részébe rejtett ajtókilincseket például intenzív élénk narancssárga fény jelzi, míg a légkondicionáló berendezés hőmérsékletszabályzását kék vagy piros fény teszi láthatóvá. Az utasok – például rövid jegyzeteket készítve – egyszerűen ujjukkal is írhatnak a kárpitanyagra, a gyerekek pedig kis képeket is rajzolhatnak rá.

Hatékony védelem a legkisebb utasok számára – gyerekülés az autó legbiztonságosabb részén

Szintén innovatív megoldás a gyerekülés elhelyezése, amely a menetiránynak háttal a jármű legbiztonságosabb részén, az egészen a hátsó ülésekig meghosszabbított középkonzolba integráltan kapott helyet. A kisgyermek-utasok így mindenkor optimális védelmet élvezhetnek, miközben a második üléssorban helyet foglalók folyamatosan szemmel tarthatják őket. A hátsó tetőtérben elhelyezett opcionális beltérkamera révén a gyerek videóképe a központi infotainment-képernyőre is lehívható, a vezető és az első utas így folyamatosan felügyelheti a velük utazó kicsiket.

További Simply Clever megoldások

A VISION 7S a ŠKODA új Simply Clever megoldásainak egész sorát vonultatja fel. A műszerfal légbefúvó nyílásai mindaddig diszkrét diffúzor-üzemmódban működnek, amíg közvetlenebb szellőzés nem szükséges, igény szerint pedig gombnyomásra felfelé mozdulva biztosíthatnak irányított légáramot. A lebegő hatást keltő középkonzol alatt mágneses felületeket is találnak az utasok, amelyekre egyaránt biztonságosan rögzíthetők a fém ŠKODA italospalackok vagy éppen az elsősegély-felszerelés. A VISION 7S felszereléséhez praktikus hátizsákok is tartoznak, amelyek szintén mágnesesen rögzíthetők az ülések háttámlájára, a kirándulásokra pedig egyszerűen magukkal vihetik őket az utasok. A VISION 7S belterét nagyméretű panoráma-üvegtető árasztja el bőséges fénnyel. A központi kijelző előtt szintén nagy, kívülről is jól látható kristályalakzat tűnik fel a vezetőtérben, különböző színekkel mutatva a VISION 7S akkumulátorának állapotát és töltöttségi szintjét.

Fenntartható előállítású anyagok és hangulatvilágítás

Az utastér teljes kialakítását különösen tartós és hosszú távon fenntartható előállítású anyagok jellemzik. A műszerfal felső része és az ajtók sötét műbőrbevonatot kaptak, és közvetett hangulatvilágítás szegélyezi őket, még jobban kiemelve a bennülőket körülölelő (wrap-around) és biztonságérzetet közvetítő formai motívumot. Az alsó felületeket – például a műszerfalon – és az ajtók kartámaszait világosabb műbőr borítja, amely az Explorer-zöld külső színnel harmonizál, s amely közvetlen a hangulatvilágítással érvényesülhet még jobban. A B-oszlopok helyén, vagyis az ellentétes irányban nyíló ajtók találkozásánál az ajtókárpitok alsó része ferdén felfelé irányulva az első és a hátsó ajtók egy-egy kristálymotívumában zárul. Ezek a kristályok például beszálláskor fehér futófénnyel mutatják a beltérbe vezető utat, ajtónyitáskor pedig piros fénnyel figyelmeztethetnek a közeledő járműre, illetve kerékpárosra. Az ajtókárpitok középső részét újrahasznosított poliészter szálakból készült fekete szövet alkotja. Az ülések középső sávjain és a műszerfalon szintén újrahasznosított szövetet alkalmaztak a tervezők. A belső dizájnt a SUV-karaktert hangsúlyozó, X-alakú, egyedi díszvarrások teszik teljessé.

A ŠKODA első ízben váltotta fel hagyományos krómdíszítéseit egyedi matt fényezéssel. Minden funkcionális elemet – a gombokat, biztonsági öveket és az elsősegély-felszerelést is beleértve – a tekintetet vonzó, élénk narancsszín emel ki. A VISION 7S hosszú távú fenntarthatósági koncepciója utastér- és csomagtartó-padlózata teljes egészében újrahasznosított gumiabroncsokból készült borítására is kiterjed. Ez a különleges anyag karcálló és könnyen tisztítható, ami nemcsak a jármű outdoor-karakterét, hanem magasszintű funkcionalitását és családbarát karakterét is hangsúlyozza.

Forrás/képek: Porsche Hungaria

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

16 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

16 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago