Categories: Hírek

Személyszállítók dilemmái

Minek nevezzelek?

 

Az elmúlt években sokan átnyergeltek egyéb személyszállításra azok, akik nem szerettek volna taxiórát, pénztárgépet, és nem akarták sárgára fóliázni a kocsijukat. Jellemzően szállodáknak, utazási irodáknak, egyéb cégeknek számláztak, és ezzel nem is volt gondjuk katás vállalkozóként. Most azonban nekik is váltaniuk kell.

Személygépkocsival díj ellenében személyt szállítani eddigi tudomásunk szerint két tevékenységi körben lehet (zárójelben a TESZOR számok):

  • Taxis személyszállítás (493211)
  • Személygépkocsis személyszállítás (493205)

Mindkét tevékenység bejelentés- és engedélyköteles, ötévenként ismétlődő tanfolyamhoz és vizsgához kötött. Ezt nem mindenki tudja, vagy akarja vállalni. A vállalkozók azonban leleményesek, munkájukhoz új tevékenységi köröket találtak:

  • Sofőrszolgálat (493909)
  • Egyéb máshova nem sorolt szárazföldi személyszállítás (493901)
  • Személygépkocsi kölcsönzése vezetővel (493212)

Ezekkel a tevékenységi körökkel eddig vidáman el lehetett lavírozni katás adózás mellett. Most azonban váltaniuk kell azoknak, akik nem csak magánszemélyeknek számláznak. Az adóalanyoknak (cégeknek, stb.) való számlázás ugyanis kata adózás mellett csak és kizárólag taxis tevékenységre engedélyezett. Az egyéb személyszállítóknak tehát változtatniuk kell, nekik is célszerűen az átalányadó lehetősége mutatkozik. Van azonban egy kis baj: nem mindegyik került be a kedvezményes (80% költség, 20% jövedelem) átalányadózói körbe. Nézzük egyenként:

  • Személygépkocsis személyszállítás – nincs benne
  • Sofőrszolgálat – nincs benne
  • Személygépkocsi kölcsönzése vezetővel – benne van a kedvezményezetti körben, de amikor megpróbáljuk vállalkozásunkba bejelenteni, akkor azzal szembesülünk, hogy az ÖVTJ (Önálló Vállalkozók Tevékenységi Jegyzéke) nem tartalmazza, bejelenteni nem lehet.

A nem kedvezményezett tevékenységek az általános kulccsal (40% költség, 60% jövedelem) adóznak.

Egyetlen olyan tevékenységi kört találtunk, amely nem taxi, de a kedvezményes átalányadózás tételes felsorolásában szerepel, be is jelenthető vállalkozásunkba, ez pedig az „Egyéb máshova nem sorolt szárazföldi személyszállítás (493901)”.  Ez lenne a kiút? Nézzük mit tartalmaz az ÖVTJ részletes leírása:

493901 Egyéb m.n.s. szárazföldi személyszállítás
Ebbe a tételbe tartozik: – az egyéb m.n.s. eszközzel – nem autóbusszal, nem személygépkocsival illetve nem élőerővel (pl. lassújárművel, motorkerékpárral ) végzett személyszállítás vezetővel – a városi, agglomeráció közlekedési rendszer részét nem képező egyéb kötött pálya üzemeltetése, pl. síkló, sífelvonó, függővasút, kötélpálya, turisztikai hajtány”

Hát, azt hiszem, hogy ebbe a legnagyobb jóindulattal sem fér bele a személygépkocsival végzett utasszállítás…

A személygépkocsis személyszállító cégeknek és a hozzájuk csatlakozó vállalkozóknak érdemes lenne lobbiznia azért, hogy:

  • a taxishoz hasonlóan bekerülhessenek a 80-20 százalékos átalányadózó körbe, vagy
  • ők is számlázhassanak katásként cégeknek, közületeknek.

A kezdeményezéssel nem lennének egyedül, a gépjárműoktatók már előrehaladott és sikerrel kecsegtető tárgyalásokat folytatnak ebben az ügyben.

-oli-

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

9 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

9 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago