Az elmúlt években sokan átnyergeltek egyéb személyszállításra azok, akik nem szerettek volna taxiórát, pénztárgépet, és nem akarták sárgára fóliázni a kocsijukat. Jellemzően szállodáknak, utazási irodáknak, egyéb cégeknek számláztak, és ezzel nem is volt gondjuk katás vállalkozóként. Most azonban nekik is váltaniuk kell.
Személygépkocsival díj ellenében személyt szállítani eddigi tudomásunk szerint két tevékenységi körben lehet (zárójelben a TESZOR számok):
Mindkét tevékenység bejelentés- és engedélyköteles, ötévenként ismétlődő tanfolyamhoz és vizsgához kötött. Ezt nem mindenki tudja, vagy akarja vállalni. A vállalkozók azonban leleményesek, munkájukhoz új tevékenységi köröket találtak:
Ezekkel a tevékenységi körökkel eddig vidáman el lehetett lavírozni katás adózás mellett. Most azonban váltaniuk kell azoknak, akik nem csak magánszemélyeknek számláznak. Az adóalanyoknak (cégeknek, stb.) való számlázás ugyanis kata adózás mellett csak és kizárólag taxis tevékenységre engedélyezett. Az egyéb személyszállítóknak tehát változtatniuk kell, nekik is célszerűen az átalányadó lehetősége mutatkozik. Van azonban egy kis baj: nem mindegyik került be a kedvezményes (80% költség, 20% jövedelem) átalányadózói körbe. Nézzük egyenként:
A nem kedvezményezett tevékenységek az általános kulccsal (40% költség, 60% jövedelem) adóznak.
Egyetlen olyan tevékenységi kört találtunk, amely nem taxi, de a kedvezményes átalányadózás tételes felsorolásában szerepel, be is jelenthető vállalkozásunkba, ez pedig az „Egyéb máshova nem sorolt szárazföldi személyszállítás (493901)”. Ez lenne a kiút? Nézzük mit tartalmaz az ÖVTJ részletes leírása:
„493901 Egyéb m.n.s. szárazföldi személyszállítás
Ebbe a tételbe tartozik: – az egyéb m.n.s. eszközzel – nem autóbusszal, nem személygépkocsival illetve nem élőerővel (pl. lassújárművel, motorkerékpárral ) végzett személyszállítás vezetővel – a városi, agglomeráció közlekedési rendszer részét nem képező egyéb kötött pálya üzemeltetése, pl. síkló, sífelvonó, függővasút, kötélpálya, turisztikai hajtány”
Hát, azt hiszem, hogy ebbe a legnagyobb jóindulattal sem fér bele a személygépkocsival végzett utasszállítás…
A személygépkocsis személyszállító cégeknek és a hozzájuk csatlakozó vállalkozóknak érdemes lenne lobbiznia azért, hogy:
A kezdeményezéssel nem lennének egyedül, a gépjárműoktatók már előrehaladott és sikerrel kecsegtető tárgyalásokat folytatnak ebben az ügyben.
-oli-
Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…
A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…
A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…
Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…
2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…
A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…