Categories: Könyvelés

Kata, vagy átalány?

Előnyök, hátrányok

 

A főállású taxis vállalkozók továbbra is alkalmazhatják a kata szerinti adózást. Mégis felmerülnek kérdések: lehet, hogy átalányadózással jobban jár? Igyekeztük pontokba szedni az előnyöket és hátrányokat.

A kata előnyei:

  • Továbbra is az elérhető legalacsonyabb – 50.000 Ft/hó – közterhet kell fizetni utána. Sem egyéb adó (a helyi iparűzési adó kivételével), sem további járulék nem terheli.
  • Könyvelése egyszerű, csak a bevételeket kell nyilvántartani, bevallást évente egyszer kell adni.
  • A havonta fizetendő adó nem függ a bevételtől, egészen éves 12 millió forintos összegig (áfa határ!)

 

A kata hátrányai:

  • Rendkívül alacsony a belőle számított járulékalap – 108.000 Ft/hó – így esetleges betegállománykor a táppénz minimális lesz.
  • Betegség esetén csak a harminc napot meghaladó táppénzes állomány mentesít a kata fizetése alól. Extrém esetben egy 29 napig tartó betegség során a fennmaradó egy napra is meg kell fizetni az 50.000 forintos adót.
  • Kétszeresen is negatívan befolyásolja a majdani nyugdíjat. Egyrészt a nyugdíj alapjául számító jövedelem a katás évekre igen alacsony lesz (jelenleg 108.000 Ft/hó), másrészt a szolgálati éveket is kedvezőtlenül befolyásolja: egy katás év alig több mint hat hónapi szolgálati időnek minősül.
  • Csak a taxis vállalkozói számla állítható ki közületeknek, cégeknek, egyéb adóalanyoknak. Azokat a taxisokat érintheti ez hátrányosan, akik főtevékenységük mellett egyéb szolgáltatásokat is végeznek (ételszállítás, futár, stb.)

 

Az átalányadózás előnyei:

  • Bármilyen tevékenység végezhető ebben az adózási formában, a számlakiállításnak sincs korlátja (az éves 12 millió forintos áfa-határ figyelembevételével)
  • Taxis tevékenység esetén kedvezményes, 20 százalékos jövedelem számítható, havi egymilliós bevételnél ez éppen a minimálbérnek megfelelő összeg.
  • 2022-ben éves hatmillió forintos árbevétel mellett a taxis vállalkozók e tevékenységükre nem fizetnek személyi jövedelemadót.
  • Betegség esetén a táppénzalap legalább a minimálbér alapján számítódik, a táppénzes időszakra nem kell fizetni a járulékokat, függetlenül annak hosszától.
  • Nyugdíjszámításkor a szolgálati évek teljes éveknek számítanak, a nyugdíjalap legalább a minimálbérből (jelenleg 200.000 Ft/hó) számítódik.
  • Könyvelése egyszerű, szintén csak a bevételeket kell nyilvántartani.
  • Fővárosi taxisok 250.000 Ft árbevételig nem fizetnek helyi iparűzési adót.

 

Az átalányadózás hátrányai:

  • A teljes hónapokra a minimálbér alapján számított járulékokat meg kell fizetni akkor is, ha az adott havi bevételből számított jövedelem ezt nem érné el.
  • Havonta járulékbevallásokat kell beküldeni az elért jövedelem, de legalább a minimálbér után.
  • A bevétel és az ez által számított jövedelem után az adó is növekszik.

 

Az adózási forma váltásánál megfontolandó még, hogy bármelyikből való kilépés esetén az újra belépés időpontja korlátozott. Kata esetén a kilépés éve plusz egy teljes adóévig nem lehet újra katát választani. Átalányadó esetén a kilépés éve plusz négy(!) adóévig nem lehet újra átalányadózó a vállalkozó.

A közelmúlt tapasztalatai alapján úgy látszik, hogy adótörvényeket év közben, akár 48 órás hatálybalépéssel is lehet változtatni, így nem mondhatunk mást, mint hogy fentiek a mai napra érvényesek…

 

-oli-

 

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

9 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

9 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago