Hat napon át nem jött orosz olaj a Barátság kőolajvezetéken Magyarországra, ahogy Szlovákiába és Csehországba se, mert a szállító orosz cég nem tudta kiegyenlíteni a tranzitköltséget ukrán partnerének az orosz bankokat érintő szankciók miatt. A MOL operatív igazgatója, Ratatics Péter Egyenes Beszéd című műsorunkban akkor megnyugtatott, hogy a cégnek három hónapra elegendő tartaléka van, hazánknak pedig több hónapnyi stratégiai tartaléka van. A Technológiai és Ipari Minisztérium az atv.hu-val akkor azt közölte: a hazai ellátás a rendelkezésre álló készletekből több hetes időtartamra biztosított.
Csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra a Barátság kőolajvezetéken, miután a Mol átvállalta az orosz fél által fizetendő tranzitdíjat.
Ársapka: már nem jár mindenkinek
Az ársapkás benzint a taxisok még igénybe vehetik, de a fuvarozók nem. Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az ATV Start című műsorában elmondta: a kormánytól azt a választ kapták, hogy ez lakossági érdek, és a taxis szolgáltatók esetében az üzemanyag az egyetlen energiahordozó, amit használnak.
Hangsúlyozta: nem arról szólt a megkeresésük, hogy ők is szeretnének az ársapka alá visszakerülni, hiszen az egy hosszú folyamat volt, míg kikerültek onnan, az érvelés volt számukra gyenge, miszerint az egyetlen energiahordozó az üzemanyag a taxisok részéről, hiszen ez a kamionok esetében is így van.
Mint mondta, a kedvezményrendszer szorulna reformra, egy utólagos elszámolás lehetne megoldás, hogy azok kapják meg ezt a kedvezményt, akiknél ez valósan indokolt.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke kiemelte: van egy helyzet, amire nem berendezkedni kell, hanem ezt túl kell élni. Az árufuvarozók visszakapják az üzemanyag áfáját, a taxisoknál viszont ez nem működik. Felidézte, hogy 2008-ban, amikor az áfát szerették volna növelni – azóta ez megtörtént -, akkor a taxisok jelezték a rendeletalkotók felé, hogy az áfaigényüket szeretnék érvényesíteni, de erre a mai napig nincs lehetőség. Mindegy, mennyibe kerül az üzemanyag, a bruttó költséget vállalniuk kell – tette hozzá.
Metál Zoltán szerint elképzelhetetlen, hogy például az áremelést egyik napról a másikra átvigyék, mert azt az utasok nem fogják elfogadni.
Árvay Tivadar úgy reagált: ha az ársapka intézménye megszűnik, az akkori árszinthez képest nem lesz drasztikus mozgás az üzemanyagárban.