Categories: Hírek

Hatósági üzemanyagár sapka: a taxisok kapják, a fuvarozók nem

Gulyás Gergely július végén jelentette be, hogy a 480 forintos garantált üzemanyag árat csak a magántulajdonú gépjárművekre, mezőgazdasági járművekre és a taxikra tartják fent. A fuvarozók szerint a kedvezményrendszer reformra szorulna, a taxisok pedig úgy vélik, a történet számukra is a túlélésről szól.

 

 

 

Hat napon át nem jött orosz olaj a Barátság kőolajvezetéken Magyarországra, ahogy Szlovákiába és Csehországba se, mert a szállító orosz cég nem tudta kiegyenlíteni a tranzitköltséget ukrán partnerének az orosz bankokat érintő szankciók miatt. A MOL operatív igazgatója, Ratatics Péter Egyenes Beszéd című műsorunkban akkor megnyugtatott, hogy a cégnek három hónapra elegendő tartaléka van, hazánknak pedig több hónapnyi stratégiai tartaléka van. A Technológiai és Ipari Minisztérium az atv.hu-val akkor azt közölte: a hazai ellátás a rendelkezésre álló készletekből több hetes időtartamra biztosított.

Csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra a Barátság kőolajvezetéken, miután a Mol átvállalta az orosz fél által fizetendő tranzitdíjat.

Ársapka: már nem jár mindenkinek

Az ársapkás benzint a taxisok még igénybe vehetik, de a fuvarozók nem. Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az ATV Start című műsorában elmondta: a kormánytól azt a választ kapták, hogy ez lakossági érdek, és a taxis szolgáltatók esetében az üzemanyag az egyetlen energiahordozó, amit használnak.

Hangsúlyozta: nem arról szólt a megkeresésük, hogy ők is szeretnének az ársapka alá visszakerülni, hiszen az egy hosszú folyamat volt, míg kikerültek onnan, az érvelés volt számukra gyenge, miszerint az egyetlen energiahordozó az üzemanyag a taxisok részéről, hiszen ez a kamionok esetében is így van.

Mint mondta, a kedvezményrendszer szorulna reformra, egy utólagos elszámolás lehetne megoldás, hogy azok kapják meg ezt a kedvezményt, akiknél ez valósan indokolt.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke kiemelte: van egy helyzet, amire nem berendezkedni kell, hanem ezt túl kell élni. Az árufuvarozók visszakapják az üzemanyag áfáját, a taxisoknál viszont ez nem működik. Felidézte, hogy 2008-ban, amikor az áfát szerették volna növelni – azóta ez megtörtént -, akkor a taxisok jelezték a rendeletalkotók felé, hogy az áfaigényüket szeretnék érvényesíteni, de erre a mai napig nincs lehetőség. Mindegy, mennyibe kerül az üzemanyag, a bruttó költséget vállalniuk kell – tette hozzá.

Metál Zoltán szerint elképzelhetetlen, hogy például az áremelést egyik napról a másikra átvigyék, mert azt az utasok nem fogják elfogadni.

Árvay Tivadar úgy reagált: ha az ársapka intézménye megszűnik, az akkori árszinthez képest nem lesz drasztikus mozgás az üzemanyagárban.

Áremelés?

Metál Zoltán elmondta, tavaly novemberben kezdték el a fővárossal az egyeztetést az áremelésről, a kormány nem sokkal később vezette be az ársapkát, így az év elején már úgy számoltak, ha ez kivezetésre kerül, akkor egy 20 százalékos határt azért tartalmazzon a hatósági ár. Ha ezt túllépi, akkor újabb egyeztetésre van szükség – közölte. “A túlélésről szól a történet” – fogalmazott, hozzátéve: előbb-utóbb visszatér a piaci ár.

Árvay Tivadar elmondta: a partnerekkel sikerült elfogadtatni, hogy piaci áron vehetik az üzemanyagot a fuvarozók. Ez nem feltétlenül jelentkezik drasztikusan a fogyasztói árakban, a fuvarozóknak viszont az ársapka alól való kikerülés egy nagy változás volt.

Szerinte az lehet a megoldás, hogy azok, akik ügyeskednek ezzel a rendszerrel, azokat úgy kellene kizárni, hogy a támogatást nem előre adják oda a kúton, hanem utólag, valamilyen kontrollált elszámolással.

Metál Zoltán ismét azt hangsúlyozta, nem arra kell berendezkedni, hogy utólag kinek milyen támogatásokat ad a kormány, mert ez mindig nehéz kérdés, és sok adminisztrációval is jár. Szerinte egyszerűsíteni kellene a rendszert. A taxik üzemanyag-felhasználása a fuvarozókéhoz képest elenyésző, ez az egész “arra jó volt, hogy megint lehet a taxisokkal példálózni”.

Forrás: ATV

DD.

Forrás: ATV

DD.

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

10 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

10 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago