Az Európai Unió tagországai elfogadták szerda hajnalban a beterjesztett klímavédelmi törvényeket: egyebek között 2035-re betiltják a fosszilis üzemanyaggal hajtott új gépjárművek forgalmazását, és létrehoznak egy több milliárd eurós alapot arra, hogy abból támogatni tudják a szegényebb állampolgárokat a károsanyag-kibocsátás miatt kivetendő adók megfizetésében – jelent meg az index.hu portálon.
Több mint 16 órás vita végén az EU 27 környezetvédelmi minisztere öt törvényt fogadott el egy klímavédelmi csomag részeként. Ezek lehetővé teszik majd, hogy az EU – a világ legjelentősebb kibocsátója az üvegházhatást okozó gázokból – 2030-ra 55 százalékkal tudja csökkenteni e kibocsátását az 1990-es szinthez képest.
A szén-dioxid-kibocsátás megadóztatását csak 2027-ben, egy évvel később kezdik el, mint ahogy eredetileg tervezték. A szegényebb állampolgárok adótámogatására létrehoznak egy 59 milliárd eurós alapot a 2027–2032 közötti időszakra.
Még a hónap elején fogadta el az Európai Parlament a Bizottság javaslatát, hogy 2035-től gyakorlatilag betiltják az új benzines és dízelautók eladását az Európai Unióban.
Szerda hajnalban a szakminiszterek döntöttek az öt törvény részleteiről.
Most egy újabb kör következik, hiszen az elfogadottak visszakerülnek az Európai Parlament elé, amely – vélhetően komoly viták után – bólint majd rá véglegesen a törvényekre.
Az EU Green Deal legfőbb harcosa, Frans Timmermans szerint a megállapodással sínre került a kontinens károsanyag-kibocsátásának kérdése, vagyis az évtized végéig 55 százalékkal csökkentik, az évszázad közepére pedig elérik a nulla kibocsátást.
Megállapodás kompromisszumokkal
A Deutsche Welle beszámolója szerint Németország, amely Európa legnagyobb autógyártója, csak úgy volt hajlandó támogatni a javaslatokat, ha tesznek bele egy olyan kitételt, amely szerint 2035 után ugyan csak olyan autókat és kisteherautókat lehet értékesíteni az unióban, melyek szén-dioxid-kibocsátása nulla, azonban – gondolva a jövő fejlesztéseire is – értékesíthetők lennének ún. szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő járművek is.
A német környezetvédelmi miniszter, Steffi Lemke azt mondta:
Ez a mostani döntés jól mutatja, hogy el fogjuk érni klímavédelmi célkitűzéseinket. Egyben megfelelő időt hagy az európai autóiparnak, hogy átgondolja és megtervezze jövőjét.
Kisebb országok is trükköztek, lobbiztak a saját érdekeikért.
Például a szigetek, Málta, Ciprus és részben a görögök végül kiharcolták maguknak, hogy nagyobb kibocsátási kvótával rendelkezzenek a légi és a hajózási kibocsátás terén, hiszen árut csak így tudnak a szigetekre szállítani – írta összefoglalójában a Politico.
Forrás: index.hu
Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…
A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…
A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…
A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…
Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…
A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…