Hosszú éveken keresztül a jegybanki alapkamat kétszeresét kellett fizetnünk késedelmi pótlékként. A jegybanki alapkamat pedig nem volt sok, sőt folyamatosan csökkent egészen 0,6 százalékig (2020.07. hó). A késedelmi pótlék így 1,2 százalék volt, ami ugye egészen elviselhető mértékű. Megérte tartozni az államnak…
Aztán persze az állam megelégelte, hogy olcsó „hiteleket” nyújt a vállalkozóknak, így az elmúlt évben változott a számítási mód: a mindenkori jegybanki alapkamathoz hozzá kell adni fix 5 százalékot. Így a késedelmi pótlék egyik napról a másikra 5 százalékot emelkedett. Már ez sem volt kevés, de jött a vírus, meg a háború. Meg az infláció. A jegybanki alapkamat elkezdett emelkedni. Egyre gyorsabban. Ma már a mértéke 5,9%, ennek nyomán a késedelmi pótlék 10,9 százalékra változott.
Ha egy vállalkozó például két havi katával, 100.000 forinttal volt elmaradva 2020-ban, akkor napi 3 forint késedelmi pótlékkal kellett számolnia. Ez alig 100 forint volt havonta. (a késedelmi pótlék önmagában már nem kamatozik, nincs „kamatos kamat”)
Ugyanez a 100.000 forint tartozás ma havi 908 forintot, napi 30 forint kamatot képez. Alig néhány év alatt 9-10 szeresére nőtt a kamat összege, ez már nem elhanyagolható, főleg magasabb összegű tartozás esetén. A csapda az, hogy ez a tartozás nem jelenik meg azonnal.
A NAV az adott évi késedelmi pótlékot a következő év november 15-én írja elő. Sokan értetlenül nézték, hogy november 14-én még nem volt pótléktartozásuk, a következő napon meg esetleg több ezer forintnyi.
Más a helyzet az önkormányzatoknál, beleértve a fővárosi önkormányzatot is. Itt a napi kamatozást azonnal előírják az adószámlán. Információnk szerint az ezer forint alatti pótléktartozásnál még megadják a nullás igazolást, de azért célszerű kifizetni a hátralékot. A tapasztalat az, hogy szinte mindenkinek van néhány forint, tartozása a székhelye szerinti önkormányzatnál. Elég ehhez egy-két napot késni a befizetéssel.
Budapesten üzemelő taxis vállalkozóknak a drosztengedély kiváltásához, vagy meghosszabbításához évente igazolniuk kell, hogy nincs tartozásuk. Itt is hamar összejön néhány forint pótlék. A „nullás papír” ügyintézésekor pedig a vállalkozó megdöbbenve tapasztalja, hogy az elektronikus felületen még csak lekérni sem lehet az igazolást. Két forint tartozás esetén sem. Célszerű ezeket a hátráltató tényezőket elkerülni.
A megoldás egyszerű: befizetésnél mindig egy-két százassal kerekítsük felfelé az aktuális összegeket, így az esetleges későbbi tartozásra is lesz fedezet.
-oli-
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…