Categories: Hírek

40 éves (lenne) a Budataxi

Taxi közösségi tulajdonban – a múlt

 

A szocializmus főtaxis és volános évtizedei után 1982 januárjában vált lehetővé a magántaxizás. Szerencsésen egybeesett ez az időszak a CB rádiók elterjedésével, így kapcsolatot tudtak teremteni egymással a taxisok. Ezt ki is használták, adták-vették a fuvarokat. Idővel felmerült egy központ létrehozásának ötlete. És 1982 júniusában megalakult a Budataxi…

Először az Olimpia szálló emeleti takarítószer-raktárából szólt a Buda-1. De még hogy szólt! A Szabadság hely tetejéről elhallatszott egészen a Mátráig. A tagdíjszedés eleinte a Deák téren volt, szabályosan, zsebből zsebbe.

Ám ahogy nőtt a létszám, szükség lett egy irodára, ez lett a Reitter Ferenc utcában a Buda-2. Évekig jól elvolt a csapat. Később az akkori hatalom nem nézte jó szemmel, hogy itt van egy többszáz fős társaság autókkal, rádiókapcsolattal, de mindenféle hivatalos bejegyzés nélkül. Át kellett hát alakulni. Az akkori vezetés a kisszövetkezeti formát választotta.

Tarifatábla 90-es évekből

Ezután felgyorsultak az események. Rendszerváltás, Taxisblokád, amiből a budások is tevékenyen kivették a részüket, átalakulás kft. formába, befektetők megjelenése. A Budataxit adták-vették, mígnem egy családi viszály következtében egyszerűen megszűnt.

Budataxi 62 esküvői díszben – 1987

Ám azok, akik ott voltak a kezdeteknél, az első öt-hat évben, nem felejtették el egymást. Bár egyre fogy a létszám, a csapat összejöveteleket, bulikat szervez. Itt aztán megy az anekdotázás, ebből szemezgettünk néhányat:

  • Az első Buda-bálnak megadtuk a módját: nem kisebb helyen, mint a Hilton szálló báltermében rendeztük.
  • Mi szállítottuk a Deep Purple tagjait néhány Mercivel a jugókhoz
Volga taxi
  • George Bush látogatása során az őt kísérő tengerészgyalogosok Budataxival utaztak. Egyikük hiányolta a klímát a Zsiguliban, mire a taxis hátranyúlt, letekerte az ablakot és vigyorogva így szólt: – „hángerien érkondésön”. A katona szakadt a röhögéstől…
  • János Pál pápa látogatásakor is mi vittük a kísérőket és az újságírókat. Akkor láttam először közelről helikoptert. A pápa azzal utazott a repülőtérről, az Alkotás utcai teniszpályáig.
  • Elnökünk esküvői menetével lezártuk az Andrássy utat. Elöl ment egy szirénázó rendőrmotoros (ő is cimbora volt). Nem kellett oda több rendőri biztosítás, elég volt 40-50 Budataxi…
  • A budások uralták az éjszakát. A menő bároktól kezdve a legcsóróbb kocsmákig. Megjegyzem, ez utóbbiból jöttek a jobb fuvarok…
  • Imádtuk a szombati esküvőket. A fehér autók már hetekkel előre le voltak foglalva. Volt, hogy egy díszítést egy nap két esküvőn is el lehetett sütni, bár a vége felé már elég kókadt volt…
  • A rózsadombi elit mindig Mercit kért. Kivéve, ha lehullott néhány centi hó, mert akkor jó volt a Wartburg is. Az ugyanis fel tudott menni értük a hegyre…
  • Szállítottunk pezsgőt házibuliba, cigit, ha elfogyott (annak idején nem volt egyszerű éjszaka cigarettát venni), bevásároltunk a rózsadombi művésznőnek, és reggelit készítettünk állandó (hölgy) utasunknak a lakásán, amíg ő fürdött.
  • Szponzoráltunk filmeket – és szerepeltünk benne – emlékszel még a „Nyolc évszak” című sorozatra?
  • Legendás diszpécsereink voltak: „Mutter” a tyúkanyó, „Maci” a nyugodt, „Pipás” a pipás, a mindig pedáns Palika, a mindig szétszórt Béla, Pócsi Sanyi a „Monoton-1” (ma már az égből vezényel), elnézést, biztosan kihagytam sokakat…
  • Éjszakába nyúló Budagyűléseket rendeztünk az újpesti Dallos Ida művelődési házban (ma már a helyét is sóval hintették be…). Képesek voltunk hajnalig vitatkozni egy havi ötven forintos tagdíjemelésen, miközben a büfében patakokban folyt a sör – elköltöttünk rá többszáz forintot.
Szabadjelző

 

Az idő persze mindent megszépít. Voltak gondok is. Például néha akár 20-30 percet is várnunk kellett, míg fuvart kaptunk. Biztosan voltak torzsalkodások, sőt ellenségeskedések is, de szerintem ma már mindenki jó szívvel emlékszik vissza azokra az évekre. Ja, hogy harminc-negyven évvel fiatalabbak voltunk…?

Ez már újabb dizájn…

-oli-

 

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

5 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

21 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

21 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago