Categories: Hírek

Áramot használunk majd, de milyen áron?

2035-től már csak elektromos autót vehetünk az EU-ban

 

 Az Európai Parlament tagjai plenáris ülésen szavaztak a Fit for 55 klímavédelmi csomagról, amelynek célja az EU károsanyag-kibocsátásának legalább 55 százalékos csökkentése 2030-ig – írta az index.hu

 Elfogadták, hogy 2035-től az EU-ban csak olyan új autót lehessen vásárolni, ami elektromos hajtású. A csomag egyik leglényegesebb eleme, a károsanyag-kibocsátás kereskedelmének reformja azonban nem ment át a szavazáson, sem a baloldali és a zöld képviselők, sem pedig a radikális jobboldaliak nem támogatták.

A plenáris ülésen szerdán a képviselők 339 igen szavazattal, 249 nem ellenében és 24 tartózkodás mellett elfogadták az új személygépkocsik és kisteherautók széndioxid-kibocsátási normáinak felülvizsgálatára vonatkozó szabályjavaslatot.

Az elfogadott szöveggel támogatták a Bizottság javaslatát, amely

2035-re kívánja elérni a nulla kibocsátású közúti mobilitást.

A 2030-ra kitűzött köztes kibocsátáscsökkentési célértékek a személygépkocsik esetében 55 százalékban, a kisteherautók esetében pedig 50 százalékban lennének meghatározva – olvasható az Európai Parlament honlapján.

 

A cél 2050-re elérni a klímasemlegességet

Ezekkel a normákkal egyértelműséget teremtünk az autóipar számára, egyben ösztönözhetjük az innovációt és a beruházásokat is az autógyártók számára. Emellett a fogyasztók számára olcsóbbá válik a nulla kibocsátású autók vásárlása és vezetése” – mondta Jan Huitema, a holland Szabad Demokrata Néppárt képviselője, a javaslat felterjesztője.

Örülök, hogy az Európai Parlament támogatta a 2030-ra vonatkozó célkitűzések ambiciózus felülvizsgálatát és a 2035-re vonatkozó 100 százalékos célt, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy 2050-re elérjük a klímasemlegességet

– tette hozzá.

Az európai parlamenti képviselők most már készen állnak arra, hogy megkezdjék a tárgyalásokat az uniós tagállamokkal. 2021 nyarán a Bizottság a Fit for 55 csomag részeként jogalkotási javaslatot terjesztett elő az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási teljesítménynormák felülvizsgálatára vonatkozóan.

 A csomag elemei közül viszont nem fogadták el a képviselők:

  • az unió kibocsátás-kereskedelmi rendszerét (ETS),
  • és az EU-n kívülről érkező, nagy szén-dioxid-kibocsátással gyártott termékekre kivetendő új vámot (CBAM), holott ezek voltak a Fit for 55 legnagyobb volumenű javaslatai.

Mivel a képviselők nem jutottak megegyezésre ezekről a javaslatokról, azok visszakerülnek az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága elé.

A légi közlekedésben használt üzemanyagok és károsanyag-kibocsátás, a robbanómotorok kivezetése és az elektromosautó-gyártás, illetve az erdősítés és környezetbarát mezőgazdaság kérdésében azonban megegyezés született.

A Fidesz üdvözölte a döntést

A Fidesz sajtóközleményében üdvözölték, hogy a parlament nem szavazta meg a károsanyag-kibocsátási kvóták reformját. Tóth Edina kormánypárti EP-képviselő pedig az alábbit írta közösségi oldalán ezzel kapcsolatban:

A szavazás eredménye világosan mutatja, hogy a klímacsomag több sebből vérzik, s nem sikerült sem politikai, sem társadalmi támogatottságot a javaslat mellé állítani. Sajnálatos Brüsszel újabb átgondolatlan és felelőtlen, a józan észnek ellentmondó klímapolitikai intézkedési terve a polgárokra, családokra terhelte volna a zöldítés árát, ez pedig elfogadhatatlan lett volna számunkra.

Fontos tudni, hogy a Fit for 55 most meg nem szavazott javaslatait nem véglegesen vetette el az Európai Parlament, azok visszakerülnek a környezetvédelmi bizottsághoz. Nekik egy olyan javaslat összetételén kell majd dolgozniuk, ami majd többséget kaphat egy későbbi szavazáson az EP-ben.

Forrás: index.hu Kép: illusztrácó

 

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

12 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

12 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago