Categories: Hírek

Tarifanövekedés az E-töltő állomásokon

Érdemes töltőállomásokon tölteni?

 

Amint az várható volt, mára nagyjából az összes nagy hazai nyilvános elektromostöltő-üzemeltető tarifát emelt vagy bejelentette az emelési szándékot, amit az üzemeltetési költségek, elsősorban a világpiaci energiaárak jelentős növekedése tett elkerülhetetlenné. A szolgáltatók átlagosan 10-30% körüli áremelését követően a nyilvános kutakon való töltés durván 3-4-szeresébe kerül annak, mint ha valaki otthon, rezsicsökkentett árammal tankolná meg a villanyautóját. Ezek mellett sem tapasztalják a nyilvános töltők forgalmának csökkenését a szolgáltatók, és ez várakozásaikban sem szerepel.

Legutóbb az MVM Mobiliti Kft., Magyarország legnagyobb elektromos töltőhálózatát üzemeltető szolgáltató módosította árszabását május 10-én. Mivel azóta csak pár nap telt el, egyelőre nem érzékelik a lépés keresletre gyakorolt hatását, várakozásaik ugyan vannak ezzel kapcsolatban, melyek szerint legfeljebb átmeneti visszaesés következhet be.

Úgy gondoljuk, hogy sem a lakossági ügyfelek, sem pedig a vállalkozások mobilitási igényében nem történt változás, szolgáltatásunk ár-érték aránya (szolgáltatás megbízhatósága, lefedettsége, stb.) a versenytársakhoz képest nem csökkent, ezért nem számítunk tartós visszaesésre”- reagált a portfolio.hu megkeresésére Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője.

Az április 26-i áremelést követően nem észlel változást a keresletben nyilvános töltőin az E.On sem. A társaság tapasztalatai is megerősítik, hogy a felhasználók leginkább az otthoni töltést és az irodai/telephelyi töltést részesítik előnyben, miután lakossági, egyetemes szolgáltatási ügyfélként szabott, a világpiacinál kedvezőbb áron jutnak hozzá a villamos energiához, ami az otthon töltésnek kedvez.

E mellett a villanyautósoknak sok esetben a saját, vagy céges autót a munka során a cég által finanszírozott töltőn, vagy a nyilvános kutakon való töltéshez képest kedvezőbb áron van lehetőségük feltölteni – emelték ki a cégnél.

A legnagyobb hazai töltőhálózatok közül a Mol Plugee volt az első, amelyik áremeléssel reagált a helyzetre. Az április 1-től életbe lépő emelésre a Mol szerint is az Európa egészében tapasztalható, hihetetlen módon megnövekedett villamosenergia-árakra való tekintettel volt szükség. A szolgáltatás más összetevőivel kapcsolatban a társaságnál egyelőre nem érzékelik a makrokörnyezeti behatásokat, azonban várakozásaik szerint korántsem biztos, hogy ez így is marad.

Folyamatosan egyeztetünk partnereinkkel, azonban annyi már biztosnak látszik, hogy a villamosenergia árak 2024-ig nem kecsegtetnek sok jóval”- árulták el.

A vállalatnál arra számítanak, hogy nem akad meg az elektromos autók számának és így a töltők kihasználtságának évről évre tapasztalható emelkedése, hiszen az uniós szabályozási környezet is alternatív meghajtású gépjárműveknek kedvező irányba tolódik el, illetve a hagyományos meghajtású gépjárművel közlekedők hajlandósága is egyre növekedik az elektromos meghajtású gépjárművek vásárlására. Ezen túl azt várják, hogy ahogyan egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az elektromos meghajtású gépjárművek a teljes gépjármű állományból, úgy fog változni a nyilvános és az otthoni töltések aránya is.

Jelenleg a visszajelzések alapján azt mondható el, hogy 80%-ban otthon töltenek a felhasználók, míg a fennmaradó 20%-ban nyilvános töltőállomásokon. Eddigiekben jellemzően a magasabb jövedelemmel rendelkezők vásároltak elektromos autókat, elsősorban kertes házas környezetben, ahol van lehetőség saját töltőt alakítani.

 

Az autók számának növekedésével azonban egyre nagyobb a felhasználói kör, mely társasházi vagy lakótelepi környezetben élve használja majd ezen járműveket, így a nyilvános töltések részaránya növekedni fog – jelzik előre a Mol-nál. Ezzel párhuzamosan, illetve szolgáltatásuk fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan növekvő árbevételt prognosztizálnak, amit a jelenlegi számok is visszaigazolnak.

A Mol átlagos töltési időben és a felvett energiamennyiségben sem lát jelentősebb változást az utóbbi éveket tekintve. Egy alacsony intenzitású emelkedést tapasztalnak a töltések átlagos hosszát tekintve, azonban értékelésük szerint egy-egy töltés hosszát inkább az egyéb felhasználói szükségletek – például egy szendvics vagy kávé elfogyasztása, mosdó használata, egy-két teendő elintézése a teraszaikon – határozzák meg a társaság hálózatának elhelyezkedéséből adódóan. A felvett energiamennyiséget pedig inkább a töltőoszlop teljesítménye és az elektromos gépjármű töltési tulajdonságai határozzák meg.

A társaság töltőhálózatának további tervezett fejlesztése kapcsán kiemeli, a trend az ultra teljesítményű töltőberendezések elterjedése, melyek jellemzően 150kW vagy nagyobb teljesítmény leadására képesek. A töltési szabványok közül az AC – váltóáramú, lassúnak is hívott – autópályás helyszíneken a jövőben csak szórtan lesz megtalálható, a csatlakozók közül pedig leginkább távol-keleti gyártók – Nissan – által használt CHAdeMO szabvány Európában hosszú távon meg fog szűnni, és ezen gyártók is a CCS szabvány szerinti csatlakozóval szerelik fel autóikat. A töltőhálózatok közötti átjárhatóság érdekében több roaming-megállapodás lesz a szolgáltatók között, azonban ez a végfelhasználóknak anyagi szempontból drágább megoldás lesz, mint külön-külön az egyes szolgáltatókkal szerződve – prognosztizálja a Mol, hozzátéve, hogy az Európai Unió azt is preferálja, hogy bankkártya olvasó terminálok kerüljenek kihelyezésre minden lokációra, ahol elektromos töltő berendezés található.

A mostani tarifaemelések kapcsán összességében megállapítható, hogy a rezsicsökkentés fenntartása ugyan egyre többe kerül, ezért a kormány mérlegeli a rendszer fenntarthatóságát, de ha a rezsicsökkentés marad, az – és a nyilvános e-töltési tarifák emelkedése – egyre csak otthoni töltés felé terelheti a villanyautósokat, ahol megoldható.

A háztartási napelemes rendszerrel (HMKE) rendelkező otthonok esetében ez még inkább igaz, kiváltképp a HMKE-beruházás megtérülését követően lesz “verhetetlen” opció az otthoni töltés. A jelenlegi kedvező szaldó elszámolás uniós kötelezettség miatti, 2023. december 31-i tervezett kivezetése pedig még inkább afelé terelheti a napelemes háztartásokat, hogy a termelt energia minél nagyobb részét helyben használják fel, akár a háztartási energiatárolóként is alkalmazható elektromos autók lehető legnagyobb arányú otthoni töltésével.

Forrás: portfolio.hu

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

13 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

13 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago