Categories: Hírek

Tarifanövekedés az E-töltő állomásokon

Érdemes töltőállomásokon tölteni?

 

Amint az várható volt, mára nagyjából az összes nagy hazai nyilvános elektromostöltő-üzemeltető tarifát emelt vagy bejelentette az emelési szándékot, amit az üzemeltetési költségek, elsősorban a világpiaci energiaárak jelentős növekedése tett elkerülhetetlenné. A szolgáltatók átlagosan 10-30% körüli áremelését követően a nyilvános kutakon való töltés durván 3-4-szeresébe kerül annak, mint ha valaki otthon, rezsicsökkentett árammal tankolná meg a villanyautóját. Ezek mellett sem tapasztalják a nyilvános töltők forgalmának csökkenését a szolgáltatók, és ez várakozásaikban sem szerepel.

Legutóbb az MVM Mobiliti Kft., Magyarország legnagyobb elektromos töltőhálózatát üzemeltető szolgáltató módosította árszabását május 10-én. Mivel azóta csak pár nap telt el, egyelőre nem érzékelik a lépés keresletre gyakorolt hatását, várakozásaik ugyan vannak ezzel kapcsolatban, melyek szerint legfeljebb átmeneti visszaesés következhet be.

Úgy gondoljuk, hogy sem a lakossági ügyfelek, sem pedig a vállalkozások mobilitási igényében nem történt változás, szolgáltatásunk ár-érték aránya (szolgáltatás megbízhatósága, lefedettsége, stb.) a versenytársakhoz képest nem csökkent, ezért nem számítunk tartós visszaesésre”- reagált a portfolio.hu megkeresésére Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője.

Az április 26-i áremelést követően nem észlel változást a keresletben nyilvános töltőin az E.On sem. A társaság tapasztalatai is megerősítik, hogy a felhasználók leginkább az otthoni töltést és az irodai/telephelyi töltést részesítik előnyben, miután lakossági, egyetemes szolgáltatási ügyfélként szabott, a világpiacinál kedvezőbb áron jutnak hozzá a villamos energiához, ami az otthon töltésnek kedvez.

E mellett a villanyautósoknak sok esetben a saját, vagy céges autót a munka során a cég által finanszírozott töltőn, vagy a nyilvános kutakon való töltéshez képest kedvezőbb áron van lehetőségük feltölteni – emelték ki a cégnél.

A legnagyobb hazai töltőhálózatok közül a Mol Plugee volt az első, amelyik áremeléssel reagált a helyzetre. Az április 1-től életbe lépő emelésre a Mol szerint is az Európa egészében tapasztalható, hihetetlen módon megnövekedett villamosenergia-árakra való tekintettel volt szükség. A szolgáltatás más összetevőivel kapcsolatban a társaságnál egyelőre nem érzékelik a makrokörnyezeti behatásokat, azonban várakozásaik szerint korántsem biztos, hogy ez így is marad.

Folyamatosan egyeztetünk partnereinkkel, azonban annyi már biztosnak látszik, hogy a villamosenergia árak 2024-ig nem kecsegtetnek sok jóval”- árulták el.

A vállalatnál arra számítanak, hogy nem akad meg az elektromos autók számának és így a töltők kihasználtságának évről évre tapasztalható emelkedése, hiszen az uniós szabályozási környezet is alternatív meghajtású gépjárműveknek kedvező irányba tolódik el, illetve a hagyományos meghajtású gépjárművel közlekedők hajlandósága is egyre növekedik az elektromos meghajtású gépjárművek vásárlására. Ezen túl azt várják, hogy ahogyan egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az elektromos meghajtású gépjárművek a teljes gépjármű állományból, úgy fog változni a nyilvános és az otthoni töltések aránya is.

Jelenleg a visszajelzések alapján azt mondható el, hogy 80%-ban otthon töltenek a felhasználók, míg a fennmaradó 20%-ban nyilvános töltőállomásokon. Eddigiekben jellemzően a magasabb jövedelemmel rendelkezők vásároltak elektromos autókat, elsősorban kertes házas környezetben, ahol van lehetőség saját töltőt alakítani.

 

Az autók számának növekedésével azonban egyre nagyobb a felhasználói kör, mely társasházi vagy lakótelepi környezetben élve használja majd ezen járműveket, így a nyilvános töltések részaránya növekedni fog – jelzik előre a Mol-nál. Ezzel párhuzamosan, illetve szolgáltatásuk fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan növekvő árbevételt prognosztizálnak, amit a jelenlegi számok is visszaigazolnak.

A Mol átlagos töltési időben és a felvett energiamennyiségben sem lát jelentősebb változást az utóbbi éveket tekintve. Egy alacsony intenzitású emelkedést tapasztalnak a töltések átlagos hosszát tekintve, azonban értékelésük szerint egy-egy töltés hosszát inkább az egyéb felhasználói szükségletek – például egy szendvics vagy kávé elfogyasztása, mosdó használata, egy-két teendő elintézése a teraszaikon – határozzák meg a társaság hálózatának elhelyezkedéséből adódóan. A felvett energiamennyiséget pedig inkább a töltőoszlop teljesítménye és az elektromos gépjármű töltési tulajdonságai határozzák meg.

A társaság töltőhálózatának további tervezett fejlesztése kapcsán kiemeli, a trend az ultra teljesítményű töltőberendezések elterjedése, melyek jellemzően 150kW vagy nagyobb teljesítmény leadására képesek. A töltési szabványok közül az AC – váltóáramú, lassúnak is hívott – autópályás helyszíneken a jövőben csak szórtan lesz megtalálható, a csatlakozók közül pedig leginkább távol-keleti gyártók – Nissan – által használt CHAdeMO szabvány Európában hosszú távon meg fog szűnni, és ezen gyártók is a CCS szabvány szerinti csatlakozóval szerelik fel autóikat. A töltőhálózatok közötti átjárhatóság érdekében több roaming-megállapodás lesz a szolgáltatók között, azonban ez a végfelhasználóknak anyagi szempontból drágább megoldás lesz, mint külön-külön az egyes szolgáltatókkal szerződve – prognosztizálja a Mol, hozzátéve, hogy az Európai Unió azt is preferálja, hogy bankkártya olvasó terminálok kerüljenek kihelyezésre minden lokációra, ahol elektromos töltő berendezés található.

A mostani tarifaemelések kapcsán összességében megállapítható, hogy a rezsicsökkentés fenntartása ugyan egyre többe kerül, ezért a kormány mérlegeli a rendszer fenntarthatóságát, de ha a rezsicsökkentés marad, az – és a nyilvános e-töltési tarifák emelkedése – egyre csak otthoni töltés felé terelheti a villanyautósokat, ahol megoldható.

A háztartási napelemes rendszerrel (HMKE) rendelkező otthonok esetében ez még inkább igaz, kiváltképp a HMKE-beruházás megtérülését követően lesz “verhetetlen” opció az otthoni töltés. A jelenlegi kedvező szaldó elszámolás uniós kötelezettség miatti, 2023. december 31-i tervezett kivezetése pedig még inkább afelé terelheti a napelemes háztartásokat, hogy a termelt energia minél nagyobb részét helyben használják fel, akár a háztartási energiatárolóként is alkalmazható elektromos autók lehető legnagyobb arányú otthoni töltésével.

Forrás: portfolio.hu

Double D

Recent Posts

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

19 óra ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

5 nap ago