Categories: Könyvelés

A megemelt tarifa és az áfa-határ

Nagyobb figyelmet igényel a bevételek kezelése

 

Az egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Örülünk, mert a fővárosban végre olyan tarifával dolgozhatunk, ami már valóban nyereségessé teszi a tevékenységet. De nem örülünk annak, hogy az alanyi áfa-mentes határ ezzel együtt nem emelkedett, változatlanul évi 12 millió Ft.

De miért is baj ez? A kata adózásnak, amit a legtöbb taxis vállalkozó használ, bevételi értékhatára szintén évi 12 millió forint. Ezt túllépve 40 százalékos „büntetőadót” kell fizetni. Egy-két százezres túllépésnél ez még elviselhető volna, bár nem esik jól. Az igazi probléma azonban – és ez már nem csak a katásokra vonatkozik – a bűvös áfa-határ átlépése.

Ha egy adott adóévben a bevételünk meghaladja a 12 millió forintot, akkor – adózási formától függetlenül – bekerülünk az áfa-körbe. A bekerülés évében a 12 millió forint feletti összegre 27 százalék forgalmi adót kell fizetnünk (vagyis „felülről számítva” 21.26 százalékot). Még talán ez sem rengetné meg anyagi helyzetünket, ám az áfa-körbe való belépéssel meghatározzuk a következő évünket is: a vonatkozó törvény szerint teljes évben  áfásak leszünk.

Mégpedig akkor már bevételtől függetlenül! Kilépni csak akkor lehet, ha egy teljes adóév alatt az áfa-mentes határ alatt -, ami jelenleg 12 millió forint – marad a bevételünk.

Tételezzük fel, csak a példa kedvéért, hogy a következő teljes – már áfás – évben bruttó bevételünk 10 millió forint. Ekkor egy évben 2.126.000 forintot kell befizetnünk általános forgalmi adó címén. Az havi 177 ezer forintnál is több! Jó, vannak olyan költségtételek, amiből viszont leírhatjuk az áfa tartalmat, de ezek elenyészők. A drosztdíj, a társasági tagdíj, nyomtatványok, vizsgadíjak, taxaméterrel és pénztárgéppel kapcsolatos költségek, más nem nagyon van. Könyvelőt is kell foglalkoztatnunk, mert azt nagyon nem ajánlom, hogy valaki maga álljon neki az áfás könyvelésének. Újabb, havi legalább 15-20 ezer forint költség.

A két legnagyobb kiadásból, jelesül az üzemanyagból és a gépkocsi beszerzési árából alaphelyzetben nem érvényesíthetünk áfa-leírást. Így aztán a legoptimistább számítás szerint is havi 100-150 ezer forint olyan adóterhelésünk keletkezne, ami eddig nem volt.

Mindazonáltal lesznek olyan helyzetek, amikor nincs választásunk. Ha valaki már az eddigi tarifával is havi egymilliós bevételt produkált, most ugyanannyi munkával már egymillió-háromszázezret fog. Ha kicsit többet dolgozik, akkor akár másfél milliót. Havonta. Évente 18 milliót! Vagy többet…

Most a megoldást várod tőlem?

Nincs ötletem! Ma már bevételünk minden forintjának valamilyen nyoma van.

Nem lehet eltitkolni!

Jó, eddig sem tettük, mert alapjában véve becsületesen dolgozunk…

Annyit azonban megtehetünk, hogy több szabadidőt biztosítunk magunknak. Ma már nem kell belerokkanni a munkába ahhoz, hogy tisztességesen el tudjuk tartani magunkat és családunkat. Ma már nem kell 12-14 órát dolgozni naponta a puszta megélhetésért, mint akár néhány évvel ezelőtt. Ma már megtehetjük, hogy időnként kiszállunk a volán mögül, és felfedezzük, hogy azon túl is van élet…

oli-

OldA

Recent Posts

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

8 óra ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

1 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

1 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

1 nap ago

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

2 nap ago

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

3 nap ago