Categories: Könyvelés

Havi egymilliót meghaladó bevétel

A járulék is változik!

 

Ma már nem ritka, hogy egy taxis vállalkozó – leginkább a fővárosban – túllépi az egymillió forintos havi bevételt. Nincs is ezzel baj, egészen addig, amíg néhány gyengébb hónap kompenzálja a kiemelkedő bevételt, és ezáltal az éves összeg nem megy 12 millió forint fölé. Az ugyanis az alanyi áfa-mentes taxis vállalkozók esetén egy katasztrófával érhet fel – de ez egy másik cikk témája lehet…

A taxis vállalkozók egy jelentős része kata szerint adózik – náluk nem jelent problémát, ha egy-egy hónapban millió fölé csúszik a bevétel, feltéve, ha az éves 12 milliós határt nem lépik át.

Más a helyzet azonban az átalányadózóknál!

A taxis (és még néhány más tevékenység) kedvezményes átalányadózást alkalmazhat. Ez annyit jelent, hogy a bevétel 80 százaléka költségnek minősül, értelemszerűen tehát 20 százalék a jövedelem. Egymillió forintos havi árbevételnél például 200 ezer forint. Igenám, de a minimálbér mértéke is éppen 200 ezer forint! És a jelenlegi szabályok szerint a főfoglalkozású átalányadózó taxis vállalkozó legalább a minimálbér után fizeti járulékait. Fontos kiemelni, hogy legalább! Tehát ha túllépi a minimálbér összegét, akkor már a tényleges jövedelme után adózik! (Nyugdíj melletti átalányadózók nem fizetnek járulékokat)

Nézzünk néhány számadatot:

1.200.000 forint havi bevételnél a vélelmezett jövedelemhányad 240.000 forint. Ez már 40 ezerrel magasabb, mint a minimálbér, tehát a vállalkozó társadalombiztosítási járulékát már e magasabb összeg után fizeti. A TB járulék a jövedelem 18,5 százaléka, a minimálbér esetén 37.000 forint, de a fentiek szerinti bevételnél már 44.400 forint!

A szociális hozzájárulási adó számításakor egy 1,125-ös szorzót ír elő a jogszabály, ezt az adót tehát legalább 225.000 forint után fizetjük. Példánk szerint ez az összeg is emelkedik, hiszen a 240 ezer magasabb, mint a 225 ezer. A növekedés mértéke itt enyhébb, a minimálisan előírt 29.250 Ft helyett 31.200 forintot kell fizetni ( a szociális hozzájárulási adó mértéke 13 százalék).

A májusban megemelt fővárosi fix tarifa valószínűleg egyre többeknél azzal a kellemes következménnyel jár majd, hogy bevételük, ezáltal jövedelmük is emelkedik. Ha azonban főállásúak és átalányadózást alkalmaznak, az eddigieknél jobban kell figyelniük a bevételi határokra, mert adott esetben magasabb havi járulékot és szochót kell fizetniük.

Ez a helyzet aztán újabb kötelezettséget ró a vállalkozókra, és könyvelőjükre, jelesül naprakészen, ill. legalább is „hónaprakészen” kell a bevételeket nyilvántartani. A főállású átalányadózók havi járulékbevallásra kötelezettek, és itt a tényleges jövedelmi adatokat kell megadni.

A bevételek alapesetben három tételből tevődnek össze egy társasági taxisnál:

  • az online pénztárgépbe beütött összegekből,
  • az általa kiadott számlák összegéből,
  • és a társaság által az ő nevében kiállított számlák összegéből.

Célszerű kidolgozni egy olyan rendszert, ahol ezek a bevételek valós időben követhetők. Nem lesz könnyű…

-oli-

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

10 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

10 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago