Categories: Hírek

Építési engedélyt kapott az új kerékpáros Duna-híd

Látványos, előnyös, egyedi

 

Dunabogdány és Kisoroszi közötti kerékpáros Duna-ág híd tervezése előrehaladott fázisba ért: a projekt megkapta az építési engedélyt – olvasható a kiadott tájékoztatóban. (NISZ)

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2021 májusában a Speciálterv Építőmérnöki Kft.-t bízta meg a Duna-ág híd és kapcsolódó úthálózat teljes körű tervezési munkáival. A tervezés során a tanulmánytervek újragondolásával kellett optimális javaslatot adni a szentendrei Duna-ág hídjára és a szükséges környezetvédelmi egyeztetések, illetve eljárások lefolytatásával megszerezni az építési engedélyt, majd annak alapján a kiviteli terveket is elkészíteni.

A kiválasztott hídszerkezet számos előnnyel bír

A korábbi tanulmánytervek több helyszínen vizsgálták a legkisebb környezeti zavarással járó hídszerkezet és keresztezés lehetőségét. Az érintett településekkel, valamint a környezetvédelmi és vízügyi szakemberekkel történő egyeztetések eredményeként a kisoroszi oldalon a Hajós utca nyomvonalán haladó, míg a dunabogdányi oldalon a vízmű területének felhasználásával kialakított hídfőbe csatlakozó nyomvonalat választották ki.

Az út a nyugati oldalon a Duna-parton halad, látványos szakaszát képezve az – Atlanti-óceán francia partjait a Fekete-tenger romániai részével összekötő – EuroVelo 6 kerékpáros útnak. A csatlakozó útszakaszok tervezésénél a meglévő természeti értékek megőrzésére kiemelt figyelmet fordítottak.

A hídszerkezet tervezésénél a tájba illeszkedés, a transzparencia és a könnyedség volt az elvárás a gazdasági szempontokon kívül. A Speciálterv mérnökei végül egy önmagába horgonyzott függőhidat javasoltak, illeszkedve a helyszín kihívásaihoz.

Pál Gábor, a híd tervezője elmondta, e hídszerkezet egy ritka csoport tagja a függőhidakon belül. A klasszikus függőhíd főkábelei egy – a híd mögött található lehorgonyzó – tömbbe vannak bekötve. Ilyen szerkezet az Erzsébet híd vagy a márciusban átadott, világrekordernek számító, törökországi 1915 Çanakkale híd.

Ezzel szemben az önmagába horgonyzott függőhíd (self-anchored suspension bridge) esetében a főkábel a hídpályát alkotó főtartóba van bekötve. A híd látszólag azonos megjelenésű a klasszikus függőhíddal, azonban a kialakításnak számos előnye van. A legfontosabb, hogy elkerülhető a lehorgonyzó tömb, mely a híd alépítményeinek mennyiségeit és így a költségeit is jelentősen csökkenti. A helyszínen továbbá kiemelt előnyként jelentkezik, hogy a kisebb alépítmény, kisebb környezeti zavarással jár.

A hídon kialakított pihenőpontok nagy sikernek ígérkeznek

„A szerkezettípus kiválasztásán kívül a részletek kialakításában is különös gonddal jártunk el” – mondta a tervező.

„A pilon magasságát igyekeztünk minimalizálni, ezzel is növelni a tájba illeszkedést. A pilon magassága így alig haladja meg a környező parti fák vonalát.”

A híd támaszkiosztása 60 méter+160 méter+60 méter=280 méter. Ilyen nagy nyílásoknál a gyalogos és kerékpáros hidak esetében kihívásként jelentkezik a karcsú pálya merevítési igénye és annak dinamikai elhangolása.

 A híd fő részei:

  • a vasbeton hídfők és mederpillérek,
  • az acélszerkezetű pilonok,
  • az acél merevítőtartó,
  • illetve a merevítőtartó és a piloncsúcsok között futó vezérkábelek,
  • valamint az 5 méteres kiosztású függesztőkábelek.

Az alkalmazott oldalra döntött pilonok ferdeségéből adódó döntött kábelsík növeli a felszerkezet vízszintes merevségét. A pilon és a főtartó minimalizált, esztétikus kialakítással ad természetes megoldást a műtárgynak – részletezte Pál Gábor.

Látványtervek: Speciálterv Kft.

Korábban hírt adtunk az EuroVelo 6 kerékpárút Szentendrei-szigetre tervezett szakaszának tervezéséről. E szakasznak a szentendrei Duna-ág felett átívelő kapcsolatát megteremtő

Dunabogdány és Kisoroszi közötti kerékpáros Duna-ág híd tervezése előrehaladott fázisba ért: a projekt megkapta az építési engedélyt.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2021 májusában a Speciálterv Építőmérnöki Kft.-t bízta meg a Duna-ág híd és kapcsolódó úthálózat teljes körű tervezési munkáival. A tervezés során a tanulmánytervek újragondolásával kellett optimális javaslatot adni a szentendrei Duna-ág hídjára és a szükséges környezetvédelmi egyeztetések, illetve eljárások lefolytatásával megszerezni az építési engedélyt, majd annak alapján a kiviteli terveket is elkészíteni – írja a Magyar Építők.

Forrás: Magyar Építők

Double D

Recent Posts

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

23 óra ago

Metál Zoltán: Számos olyan taxis jelent meg a piacon, akiknek nemhogy jogosítványa, általános iskolai végzettsége sincs

Dermesztő képet festett a taxis piac jelenlegi helyzetéről Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke…

23 óra ago

Sokakat hidegzuhanyként érhet, jönnek az új autópályadíjak

Jövőre autósok százezrei spórolhatnak az autópálya-használaton: egyes vármegyékben féláron vagy még olcsóbban váltható éves matrica,…

23 óra ago

Újabb közúti razziát jelentett be a rendőrség, most ezt fogják nézni

A hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. A ROADPOL Operational Group (Európai…

23 óra ago

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

2 nap ago

Piros vagy fekete? Sokan még mindig rosszul bikázzák be az autót – Ön ne essen ebbe a hibába!

Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…

2 nap ago