Categories: Hírek

Ma a Taxizás Nagy Napja?

Van, ahol új tarifa, máshol piaci árképzés

 

 Május 9, 1945 óta a Győzelem Napja, most azonban ez is egészen más tartalmat és értelmet kap. A változások közé pedig belép a taxis árháború, amire eleddig a hazai történelemben még nem volt példa – derül ki a média különböző megközelítéseiből.

Május 9-én hétfőn hatályba lép az új taxitarifa a fővárosban. Vasárnap utoljára még a régi árszabás mellett lehetett taxit fogni, hétfőtől viszont jókorát drágultak a díjak.

Összességében közel 35 százalékos emelést követően az eddigi:

  • 700 forintos alapdíj 1000 forintra,
  • 300 forintos kilométerdíj 400 forintra,
  • 75 forintos percdíj pedig 100 forintra ugrik.

Ez a gyakorlatban például a ferihegyi reptér és a Deák Ferenc tér távon azt jelenti, hogy a nagyjából félórás, 20 kilométeres szakasz megtétele 8-9 ezer forint helyett több mint 12 ezer forintba fog kerülni.

Az árnövekedés tehát látványos, azonban kétségkívül szólnak mellette megkerülhetetlen érvek.

Budapesten 2013 szeptembere óta hatósági ár van életben a taxis piacon. Akkor az alapdíjat 450, a kilométerdíjat 280, a percdíjat 70 forintban határozták meg. A tarifát szűk öt évvel később, 2018 júliusában árazták be a 700-300-75 forintos szintre, ami azóta viszont változatlan.

Hiába az eltelt majd négy év, nem biztos, hogy a taxisok normál körülmények között ki tudták volna harcolni az emelést. Csakhogy a pandémia, a felpörgő infláció és az ukrajnai háború hatásai együttesen végül olyan helyzetet teremtettek, amiben megkerülhetetlenné vált a drágításról való döntés.

Ez végül az április 13-i fővárosi közgyűlésen következett be a képviselők egyhangú támogatása mellett. Ezzel a fővárosi önkormányzat és a BKK munkatársai, valamint a fővárosi személytaxi-szolgáltató vállalkozások és érdekképviseletek képviselői között a hivatalosan 2021 novemberétől zajló tárgyalások végére pont került. (A taxisok valójában nem félév alatt vitték sikerre az ügyüket, hanem bő két éves sikertelen próbálkozást követően.)

A taxirendelet módosítása kapcsán az utasok számára egyértelműen az áremelés a leglátványosabb fejlemény, már csak azért is, mert emiatt át kell matricázni a kocsikon az eddig feltüntetett díjakat. Ez meg is történt a hetekben, de ezen felül még jó néhány változásról is rendelkeztek.

Ilyen például, hogy 

  • bővült az utasfelvételi lehetőség és a taxidrosztokon kívül is lehet világító szabadjelzővel várakozni;
  • minősített jelölésű négyévszakos gumiabroncsokon is futhatnak a taxik;
  • csak az az elektromos gépjármű lehet taxi, amely egy teljes feltöltéssel legalább 150 kilométert meg tud tenni;
  • a bankkártya elfogadására alkalmas terminál esetén a digitális bizonylattal rendelkező eszközöket is lehet használni;
  • a műszerfalon elhelyezett tarifatájékoztató táblázat színeinek felcserélése: fekete fólián, fehér grafika kivitelben;
  • a taxis sárga szín alkalmazásánál szélesebb a “tűréshatár”, így a kisebb krómozott felület, hűtőrács szabadon hagyható
  • 2024. január 1-től kizárólag EURO 6-os gépjárműveket lehet új taxiként üzembe helyezni.

Ezen felül a felek abban is egyetértettek, hogy taxiként a forgalomba helyezéstől számított 15. év végéig lehessen használni egy személygépjárművet. Ennek az elvnek az elfogadását közösen kezdeményezik a kormánynál.

A Covid járvány kitörése óta általános jelenség Budapesten, hogy a taxiszolgáltatás akadozik. Ha most valaki lead egy rendelést a tucatnyi, a fővárosi taxirendelet alapján minősített taxitársaság valamelyikének, jó eséllyel fogja azt tapasztalni, hogy vagy egyáltalán nincs, aki elvállalja a fuvart, vagy jobb esetben is csak lassan talál rá sofőrt a fuvarszervező.

E mögött elsődlegesen emberhiány van:

míg 2020 elején 6754-en nyújtottak hivatalosan személytaxi-szolgáltatást a fővárosban, addig a legfrissebb statisztikák szerint jelenleg már csak 5070-en.

Mindez 25 százalékos csökkenés, vagyis ekkora arányban hiányoznak a taxisok a placcról.

Hogy ezt képes lesz-e mérsékelni a magasabb, így nagyobb bevételt jelentő tarifa, ez a következő időszak nagy kérdése. A taxis ágazat megmentésének ugyanakkor legalább ilyen fontos eleme az engedély nélküli személyszállítást végzők (kiemelten az egyes Viber-csoportokban szerveződő tömeges fuvarok) ellehetetlenítése. A BKK ennek érdekében vállalta, hogy 2020-21-hez képest az átlagos havi összes ellenőrzések számát 190-ről tervezetten 240-re bővíti, valamint erősíti az együttműködést a hatóságokkal a hatékony intézkedések érdekében – olvasható a vilaggazdasag.hu  összeállításában.

Cash/fotó: BKK

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

14 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

14 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago