Categories: Hírek

Változhat a taxikra vonatkozó életkor korlátozás

A taxisok emelnék a korhatárt

 

Nagy a bizonytalanság a taxisok között, mert sokan úgy tudják, a taxitarifák emelésével együtt a taxikra vonatkozó 10 éves korhatárt 15-re emelték. Míg mások szerint ez még nem történt meg. Ugyanakkor – ha marad a 10 éves korhatár – sokan kényszerülnek néhány hónapon belül autócserére, ami jelenleg nem könnyű feladat. Az új, taxinak is alkalmas, de még elérhető áru személygépkocsikra hónapokat kell várni. Használt autóból is jóval kisebb a kínálat, ráadásul az árak a csillagos égig emelkedtek. Tehát fontos lenne az egyértelmű válasz. Megkértük az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnökét, Metál Zoltánt, hogy öntsön tiszta vizet a pohárba.

      Szerkesztőségünkben naponta érdeklődnek a taxik életkorára vonatkozó rendelet módosításáról. A kérdés a BKK és a taxis oldal közötti tárgyaláson is felmerült, ám az ott hozott döntéseket sokan, sokféleképp’ magyarázzák. Mi az igazság?

A fővárosi Taxi-rendelet hónapokig tartó egyeztetésein, több taxis szakmai szervezet is jelezte, hogy a Kormány 2020-ban elfogadott moratóriumában ugyan biztosította a szakmának a 10 évnél idősebb járművek esetén azok 2022. december 31-ig tartó folyamatos taxi-üzemben tartását, de a pandémia hatása miatt sokan a határidő lejártáig sem tudnak taxi-gépjárművet cserélni.

Metál Zoltán

Ezen az egyeztetésen minkét oldal (Főváros- illetve taxis szakmai oldal) egyetértett abban, hogy közösen kérik a Kormányt, bővítse a moratórium határidejét 15 évre. Ez ugyanis nem fővárosi hatáskör, ehhez kormánydöntés kell.

Ez konkrétan azt jelenti, hogy a jelenleg már taxiként üzembe helyezett gépjárművekre további határidő módosítást kértek az érdekképviseletek, de arra nem tettek javaslatot, hogy a korábbi szabályozástól eltérően a 10 éves korhatárt 15 évre emelje a rendeletalkotó. Vagyis az nem merült fel, hogy majd ezt követően 10 évnél idősebb autót lehet taxiként üzembe helyezni.

Bármilyen hihetetlen és sokak számára meglepő, ám nem elhanyagolható adat, hogy a taxisok 85(!) százalékát (hivatalos országos és fővárosi adatok szerint) nem érinti sem az év végéig szóló moratórium, sem jelenlegi javaslat esetleges kormányzati támogatása, hiszen ők már lecserélték autóikat új, vagy az érvényes rendeletnek megfelelő korszerű eszközre. Minden esetre a kérés az illetékes minisztérium          (ITM) asztalán van.  A BKIK és az érdekképviseletek az érintett taxisokkal együtt mielőbb számítanak a válaszra, amit természetesen megjelentetünk  a magazinban.

    Úgy tudom, a taxisok és képviseleteik mellett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is támogatta a kezdeményezést.

A BKIK nem csak támogatta, hanem az élére is állt ennek a kezdeményezésnek, hiszen számára tényleg fontos, hogy a budapesti taxis vállalkozások minél kevesebb terhet viseljenek ebben a jelenlegi gazdasági környezetben.

Azt gondolom, hogy a BKIK komoly segítséget nyújtott az utóbbi években minden budapesti vállalkozásnak, de a közlekedési osztály háttértámogatása és szerepe példaértékű volt a fővárosi Taxi-rendelet módosításában.

    Információink szerint az Országos Taxis Szövetség kezdeményezte a fővárosi taxik esetén a sárga szín kevésbé szigorú ellenőrzését. Mit kell ez alatt érteni?

A fővárosi taxirendelet-munkacsoport egyeztetésein konkrét javaslatot tettünk arra, hogy a Budapest Közút által végzett minősítő vizsgálatot a sárga szín megfelelésére a jövőben csak 5 évenként végezzék el újra.

Véleményünk szerint ugyanis a fóliák sajnos olyan környezeti hatásoknak vannak kitéve, melyek komoly mértékben befolyásolják a színmérés éves mérési értékét. Szemmel nem látható színeltérés miatt – amit a műszeres vizsgálat viszont kimutat – kénytelenek voltak többen az egész autót vagy annak bizonyos elemeit felpolíroztatni, esetleg cserélni, ami komoly többletköltséggel járt.

A Budapest Közút vezetői abszolút konstruktívak voltak a javaslatokkal szemben, így várhatóan változhat a vizsgálat eljárási rendje az Asztalos Sándor utcai telephelyen

   Köszönjük a tájékoztatást!

-kó

OldA

Recent Posts

Fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség hétfőtől

Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…

2 óra ago

Vagyonokra büntetnek, ha így zuhanyzol a népszerű nyaralóhelyen

Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…

2 óra ago

Egy éve Budapesten: hajós városnézéssel és vidéki terjeszkedéssel ünnepel az Uber

Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…

22 óra ago

Nem támogatja Magyarország a 10 évesnél idősebb autók évenkénti műszakiztatását

Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…

22 óra ago

Térképen az EU-országok kedvenc autói – Magyarország kilóg a sorból

Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…

22 óra ago

Utcákat zárnak le Budapest belvárosában

Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…

2 nap ago