Categories: Hírek

Svájc útdíjazná a kerékpárokat

A tervnek az EU-ban is vannak támogatói

 

Drága üzemanyagárak, gépjárműadók és parkolási díjak: míg az autók sofőrjeinek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, a kerékpárosok kerékpárutakat és utakat használnak, de nem fizetnek értük semmit. Ez hamarosan megváltozik Svájcban. Erre is vannak ötletek Németországban – írja a nordbayern.de

A Svájci Néppárt (SVP) törvényalkotási kezdeményezést készített, amely szerint a kerékpárosoknak a jövőben díjköteles matricára lesz szükségük. Összesen 45 politikus csatlakozott Benjamin Giezendanner kezdeményezéséhez, és felszólította a kerékpárosokat, hogy vállalják az infrastruktúra költségeit.

A kezdeményezés alapja a kerékpárút-hálózat parlament által elhatározott bővítése, amely mintegy kétmilliárd svájci frankba kerül majd. A támogatás az SVP, az FDP és a Die Mitte politikusaitól származik. „A jövőben a kerékpárosokat ugyanúgy kell kezelni, mint az autósokat és a motorosokat” – mondta Giezendanner, a nemzeti tanácsos a zürichi napilapnak.

Kerékpáronként és évente 20 frank – körülbelül 19 eurónak megfelelő – összegről tárgyalnak. Adót is hozzáadnának az e-kerékpárok és a kerékpármegosztók szolgáltatói számára. Egyelőre nem derült ki, hogy pontosan miként vetik ki a tervezett adót. A szövetségi kormány így mintegy 100 millió frank bevételhez jutna évente.

Németországban is vannak elképzelések a kerékpárosok számára, hogy megosszák az infrastruktúra költségeit. A Neue Presse például beszámol az FDP coburgi pályázatáról, ahol jelenleg többek között saját hidakkal bővítik a kerékpáros infrastruktúrát. A kerékpárosoknak legalább egy kis összeggel hozzá kell járulniuk a költségekhez: „Eleinte tíz euró körüli éves összeget tervezünk” – áll a pályázatban.

Az FDP városi tanácsosai ezt „megfelelő költségmegosztásnak tartják, különösen a kerékpárosok számára, akik gyakran akár 8000 eurót is fizetnek e-biciklikért”.


A kerékpármatrica-javaslatot azonban erősen kritizálták. Stephan Kümmel, a radfahren.de szerint, a kerékpármatrica még a társadalmi igazságtalanságot is elősegítené. Mese, hogy az autósok finanszírozzák az infrastruktúrát. „Az utak építésének és karbantartásának költsége lényegesen magasabb, mint az autóval járóktól származó bármely bevétel” – írja cikkében. A többletköltségeket tehát mindenki viseli, az autóval nem rendelkezők is. „Ezen még egy matrica sem változtat. Elméletileg, mivel az adókat soha nem különítik el. A szövetségi költségvetésbe kerülnek” – teszi hozzá.

Ann-Kathrin Schneider, a General German Bicycle Club (ADFC) vezérigazgatója megkérdőjelezi egy lehetséges kerékpármatrica előnyeit, és azt mondja a spiegel.de-nek: „Nem hiszünk a kerékpármatrica ötletében. Egy ilyen kis fizetés több bürokráciát teremt, mint hasznot.”

A kerékpármatrica nem újdonság Svájcban. Az 1890-es években az országban bevezették a kerékpáros rendszámtáblákat a kerékpárok felelősségbiztosításának bizonyítékaként. 2011-ben szinte minden svájci háztartás rendelkezett magánfelelősségbiztosítással, ezért is vált szükségtelenné a rendelet – olvasható az autoszektor.hu honlapján.

Cash/fotó: Google

Double D

Recent Posts

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

22 óra ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

2 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

3 nap ago

Dízelautója van? Készüljön fel, mert 2026-ban minden megváltozhat!

Európa gyors ütemben halad az elektromobilitás felé, és ennek az átállásnak az egyik legnagyobb vesztesei…

3 nap ago

Hamarosan kezdődik a Flórián téri felüljáró felújításának második üteme – buszsávok segítik a közösségi közlekedést

Várhatóan október 31-én kezdődik a Flórián téri felüljáró déli hídjának műszaki átadás-átvétele, majd az ideiglenes…

4 nap ago

Új parkolási megoldások a főváros több kerületében – a Corvin-negyednél félórás várakozóhelyek és ételfutár-parkolók, Újpesten K+R hely létesült

Eddig kevésbé ismert, de annál hasznosabb újítás jelent meg a Corvin-negyedben és Újpesten: a BKK…

4 nap ago