Categories: Hírek

Van, ahol a négyévszakos gumi kifizetendőbb

Körülmények, szokások befolyásolják

 

A négyévszakos gumiabroncsokra sokan kompromisszumos megoldásként tekintenek, vannak viszont, akik esküsznek rájuk. A tavasz és ezzel együtt az abroncscsere beköszöntével ismét felmerül a kérdés, hogy milyen érvek szólnak a minden szezonra alkalmas abroncsok mellett vagy éppen ellene. Arról, milyen előnyökkel és hátrányokkal járnak, illetve, hogy mely autókon teljesítenek a legjobban, Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője adott áttekintést.

A leggyakoribb döntési tényezőként az anyagi szempontokat szokták említeni, amikor felmerül a kérdés, hogy miért is választ valaki négyévszakos abroncsokat. Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy egyre többen tesznek így, a tavalyi évben 35 %-kal nőtt irántuk a kereslet. Hasonlóan fontos szempont lehet, hogy ezzel a négy évszakos abroncs alkalmazásával el lehet kerülni az évi két abroncscserét, amelyet sokan felesleges, idő- és energiaigényes időtöltésnek gondolnak. „A négyévszakos abroncs azoknak a járművezetőknek ajánlott, akik főképpen városban közlekednek, az autójuk nem nagy teljesítményű, éves futásteljesítményük hozzávetőlegesen 20.000 km és le tudnak mondani a jármű használatáról havas körülmények esetén” – hívta fel a figyelmet a további szempontokra Menkó Illés. „Tehát, ha például valaki hegyvidéken közlekedne, havas úton, akkor számára nem a négyévszakos abroncs a legjobb választás” – tette hozzá a szakértő.

A rendszeresség nem meghatározó

Azoknak a sofőröknek ajánlott, akik a téli szezonban jellemzően hómentes útfelületen vezetnek, hiszen a négyévszakos abroncsnak havas úton hosszabb a fékútja, mint a téli alternatívának. A felhasználó lehet például egy Budapest környékén ingázó vezető, aki nem tesz meg naponta sok kilométert, viszont  azt elméletileg minden nap meg kell tennie. Mégis van lehetősége mérlegelni, hogy mennyire fontos például 20 centiméter mélységű hóban elindulnia otthonról, vagy onnan is tud dolgozni. „Ha valaki minden nap vezet, akkor is nagy eséllyel találkozhat a téli szezonban havas vagy latyakos úttal, akár hetente is. A rendszeresség a négyévszakos abroncs szempontjából nem meghatározó szempont, inkább azon helyzeteket kell felismernünk, amikor nem ideális őket használni” – mutatott rá a Continental műszaki vezetője.

Kisebb motorteljesítményű autókra ajánlott

 „A nagy teljesítményű járműveknél téli körülmények között folyamatosan működne a kipörgésgátló, illetve a menetstabilizáló rendszer, hiszen a puha alapanyag helyett egy keményebb alapanyag alkotja a futófelületet, ami nem képes olyan mértékben felvenni az útfelület alakját, mint a téli abroncs” – emelte ki Menkó Illés. „Ezért jellemzően a kisebb motorteljesítménnyel rendelkező gépkocsikhoz ajánlott a négyévszakos abroncs. Azokon az autókon érdemes kerülni, amelyeket terepen is használnak” – tette hozzá.

Előbb-utóbb cserélni kell

Bár sokan úgy gondolnak a négyévszakos abroncsokra, mint egy olyan megoldásra, amivel el lehet kerülni az abroncscserét, azonban egy idő után ezek a típusok is elkopnak, ekkor pedig érdemes újakat beszerezni, és felkeresni a szakembereket. Akkor kell az abroncsot cserélni, ha elkopott, tehát, ha a mintázati mélysége 1,6 mm alá csökken, nem szabad elfelejteni azonban, hogy akkor is érdemes ellátogatni a szervizekbe félévente, ha nem szükséges a csere, hiszen az abroncsok ellenőrzése a futómű vizsgálata mellett kiemelt fontossággal bír. „Egy-egy rövid vizsgálat alatt fény derülhet a korai futóműhibára, a korai felismerés pedig pénzt jelenthet, hiszen nem mindegy, hogy az abroncsot meddig koptatja gyorsabban a futómű” – mondta el a Continental szakembere. Ezeken felül pedig ajánlott a négyévszakos abroncsok pozícióját 7-10.000 kilométerenként megváltoztatni, akárcsak a többi típus esetében.

Kevesebb kompromisszum, több előny

„Régebben igaz volt, hogy a négyévszakos abroncs használatakor sok kompromisszumot kellett kötni, viszont ezek a gumiabroncsok is folyamatos fejlődésen mennek keresztül, hasonlóan a nyári és téli típusokhoz. Így a hátrányuk a szezonális abroncsokkal szemben egyre inkább csökkenő tendenciát mutat, a korai négyévszakos abroncsok esetében még az alapanyagok is mások voltak, mint manapság” – hívta fel a figyelmet a szakértő. Ha a négyévszakos gumiabroncsok mellett tesszük le a voksunkat, akkor nem kell figyelmet fordítani az időjárás által megkövetelt szezonnak megfelelő abroncs felszereltetésére, így sok időt nyerhetünk – derül ki a tájékoztatóból.

Forrás: Continental

 

OldA

Recent Posts

Már nem a kipufogógáz a legnagyobb bűnös: más forrása van az autós szennyezésnek

Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…

2 nap ago

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

3 nap ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

4 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

4 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

4 nap ago

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

5 nap ago