Categories: Hírek

Nyugdíjba vonul a Learjet

Több mint háromezret gyártottak

 

Átadta az utolsó példányt a Learjet típuscsaládból a kanadai Bombardier, ezzel mintegy hat évtized után leáll a gyártósor – írja az airportal.hu

A sorozat utolsó gépe egy nyolc utas szállítására képes Learjet 75-ös, amelyet az amerikai, üzleti repülőgépek üzemeltetésével foglalkozó Northern Jet Management vett át március 28-án a kansasi Wichitában működő üzemből.

A Learjet-program végleges leállításától szóló döntést tavaly februárban hozta nyilvánosságra a márkát tulajdonló kanadai Bombardier, amely ezután már csak a jobban jövedelmező Challenger és a nagyobb méretű Global gépcsaládok fejlesztésére koncentrál.

A legendás és széles körben kedvelt Learjet típust eredetileg Bill Lear és cége fejlesztette ki az FFA P-16 svájci katonai gép alapjain. A világon elsők között megjelent magánrepülőgép ennek köszönhette kitűnő tulajdonságait, amit hosszú karrierje során végig meg is tudott őrizni. A céget 1990-ben vásárolta fel a Bombardier, de a program és típus nevét megtartották, így folytatódott a gyártás.

Közel hat évtized alatt több mint 3000 Learjet gördült le a gyártósorról, közülük több mint 2000 ma is forgalomban van.

A típus sikertörténete 2015-ben tört meg, amikor a gyártó kénytelen volt leállítani a 85-ös, új csúcsmodellnek szánt változat fejlesztését, mert nem mutatkozott rá elegendő kereslet.

A típuscsalád 2019-ben utoljára mégis meg tudott újulni 75 Liberty néven. számos berendezést a nagyobb gépekből vettek át, és az új változat már leszállás nélkül képes repülni New Yorktól Las Vegasig vagy San Franciscótól Mexikóvárosig, miközben ára 10 millió dollár alatt maradt.

Ehhez és a korábbi változatokhoz a támogatást és alkatrészellátást a gyártás leállása után is biztosítják, sőt, RACER néven felújítási program is indul a Learjet 40 és 45 változatokhoz. A csomag gyakorlatilag egy kisebb modernizáció lehetőségét nyújtja: tartalmaz többek között új avionikát, hajtómű-feljavítást és egy sor egyéb alkatrész cseréjét, amivel csökkenteni lehet az üzemeltetési költségeket.

A Learjetek gyártásának leállítása egy átfogó, 2023-ig tartó költségcsökkentési program része, a cél, hogy a Bombardier kiadásai vállalati szinten évi 400 millió dollárral mérséklődjenek. A kanadai gyártó az elmúlt években, már jóval a járvány előtt is zsugorodó pályán mozgott, kiszállt a C Series (ma ismert nevén Airbus A220), CRJ, Dash-8 programokból, valamint az európai vasúti üzletágát is eladta – olvasható az anyagban.

Cash/fotó: Bombardier

Double D

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

3 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

1 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago