Categories: Hírek

Elindult a vészüzemeltetői rendszer

Vizsgálóbizottságot kér a Benzinkutasok Szövetsége

 

A Független Benzinkutak Szövetsége parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kéri az üzemanyagok kiskereskedelmi piacán kialakult helyzet miatt. Az új szabályok betarthatatlanok és a minisztérium kijelölte a vészkútüzemeltetőket – derült ki hétfőn.

A szervezet hétfői közgyűlése után kiadott közleményben a többi között annak tisztázását kérik, hogy milyen hatástanulmányok előzték meg a 95-ös benzin és a gázolaj ármaximumának megállapítását, milyen szakmai egyeztetést folytattak le a rendelet kiadása előtt, ki a felelős a részletszabályzat kidolgozásáért, illetve mérik-e a rendelet hatásait.

A közleményben a szövetség egyebek mellett hangsúlyozta, hogy betarthatatlan szabályok miatt nem akarnak bírságot fizetni, illetve kérik a megítélt támogatások kifizetését.

A Független Benzinkutak Szövetsége jelezte azt is, hogy nyilvános performanszt hirdet a Mol budapesti székháza elé csütörtökön 12 órára.

A kormány döntése szerint a tavaly novemberben bevezetett benzinárstop május 15-ig érvényben marad. A kormány először az üzemanyagok kiskereskedelmi, majd február 28-tól a nagykereskedelmi árát is 480 forintban maximálta, a kiskereskedelmi benzinkutak versenyképesebb működése érdekében. Döntött a kormány az üzemanyagok jövedéki adójának 20 forintos csökkentéséről is.

Három, 48 órán túl zárva tartó hazai töltőállomás ideiglenes tovább-üzemeltetésére az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) már kirendelte a Molt. A szaktárca „kis”, települési kutaknál érvényesítette a 480 forintos üzemanyagár-plafon tavaly novemberi meghúzásával egy időben megjelent rendeletet.

A Népszava úgy tudja, a három szóban forgó, kis kút amiatt kényszerült több napos bezárásra, mert a Moltól mint nagykereskedőtől nem kapott üzemanyag-utánpótlást.

A Molnak egyébként aligha érdeke bármiféle kutak üzemeltetésének átvétele, a procedúra rendkívül bonyolult, ugyanakkor egyáltalán nem szabályozott. Tulajdonszerzésről nincs szó, ezeket a kutakat majd vissza is kell adni.

A kormány már többször módosította az árstop szabályait, ám az üzemanyag-piacon egyre nagyobb a káosz. Az ármaximum okozta veszteséget eleinte a kiskereskedőkkel (a kutakkal) akarták benyeletni, de miután nyilvánvalóvá vált, hogy ez tömeges kútbezárásokhoz vezet, a kutasok állami segítséget kaptak, és a nagykereskedelmi árat is maximalizálták. Minek hatására a Molon kívüli nagykereskedők felhagytak a tevékenységükkel, így „logisztikai problémák” problémák alakulta ki a kutak ellátásában. Amit súlyosbított, hogy a nyomott hatósági ár miatt mind külföldi, mind belföldi nagyfogyasztók (kamionok, teherautók, buszok) is a magyarországi kutakon tankoltak. A kormány szigorított, de a „logisztikai problémák” nem oldódtak meg teljesen, az új szabályok nem egyértelműek, a hazai fuvarozók, illetve a mezőgazdasági vállalkozások is bajban vannak – írja a hvg.hu

Emellett léteznek kettő és ötezres limitek, ahol egyetlen tankoláskor maximum ennyi értékben vételezhetnek üzemanyagot a járművezetők.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

2 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

18 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

18 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago