Categories: Hírek

2025-től kötelező lesz Európában

A teherautósofőrök rendszeresen kikapcsolják az AEB segítőt

 

 Az ETSC üdvözli a nehéz tehergépjárművek automatizált vészfékező-rendszereinek szigorúbb előírásait.

Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága új, szigorúbb szabványokat vezetett be a nehéz tehergépjárművek és buszok automatizált vészfékező rendszereire. A szabályozás 2025-től az Európai Unióban üzembe helyezett új járművekre vonatkozik. A korábbi szabályozás felülvizsgálatát és módosítását az új tehergépjárművek németországi közlekedésbiztonsági vizsgálatai indokolták. A tesztek során megállapították, hogy a teherautó-sofőrök rendszeresen kikapcsolják AEB rendszert (autonomus emergency braking – autonóm vészfékrendszer), hogy könnyebben tudjanak „vonatozni”, azaz tartósan kis távolságot tartva az előttük közlekedő jármű mögött haladni.

Az új szabályozás csak 15 percre engedélyezi a rendszer kikapcsolását, majd ezt követően automatikusan újra bekapcsol. A rendszer eddig is tartalmazott egy figyelmeztetési funkciót (1,4 másodperc), de ennek működése során nem a fékezés, csak maga a figyelmeztetés volt kötelező érvényű. Ehhez képest az új szabályok azt is lehetővé teszik, hogy a rendszerek még akkor is fékezzenek, ha a járművezetőt előzetesen nem figyelmeztetik, így gyorsabban be tudnak avatkozni, azaz időt nyernek, hogy életet mentsenek. Ezen felül a legfrissebb szabályozás biztosítja a lehetőségét a teherautók vészfékezéséhez, ha álló járművet érzékelnek maguk előtt.

Mindez a technológia fejlődését tükrözi, ugyanis a korábbi rendszerek csak mozgó „célpontokkal” működtek. A tehergépjárműveknek fel kell tudniuk ismerni a gyalogátkelőhelyet maguk előtt, még akkor is, ha gyalogosok vagy kerékpáros nem közlekedik rajta. A gyártók véleménye szerint a kerékpárosokat felismerő rendszerek még nem állnak olyan műszaki színvonalon, hogy bevezethetőek legyenek.

Graziella Jost, aki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanácsot (European Transport Safety Council – ETSC) az ENSZ-EGB munkacsoportjában képviseli, a következőket nyilatkozta: „Ezek az új szabványok határozottan előrelépést jelentenek, és segítenek csökkenteni az útjainkon a nehézgépjárműveket érintő végzetes és súlyos balesetek számát. Azonban még mindig legalább három hosszú évnek kell eltelnie, mire új az típusú teherautókat felszerelik ezzel az új generációs automatikus vészfékrendszerek, és öt évet, amíg minden új teherautó megkapja ezt a technológiát” – olvasható a kiadott tájékoztatóban.

Forrás: ETSC

OldA

Recent Posts

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

4 óra ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

2 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

2 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

3 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

3 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

3 nap ago