A Boeing leállította a titán vásárlását Oroszországból, az európai Airbus egyelőre nem tett hasonló lépést, előbbi a szükséglete harmadát, utóbbi a felét fedezi orosz forrásból – írja hírei között az Airplane.hu
Felfüggeszti együttműködését a világ legnagyobb titánbeszállítójával a Boeing, az amerikai gyártó nem az orosz VSMPO-Avisma cégtől szerzi be a továbbiakban a repülőgépek szerkezeti tartóelemeinek, futóműveinek és egyéb alkatrészeinek gyártásánál kulcsfontosságú fémet.
A Boeing közlése szerint a titán beszerzésének diverzifikálására, az oroszoktól való függés csökkentésére nagy hangsúlyt fektetett az utóbbi években, elegendő mennyiséget tudnak vásárolni a többi forrásuktól, ezért az orosz cég nélkül is biztosított a megfelelő alapanyag-ellátás. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az amerikai cég a 787-esek gyártási problémái, a 737 MAX-ok korábbi gondjai és a pandémia hatásai miatt jelentősen csökkentette a gyártási rátáit.
A VSMPO-Avisma azt közölte, hogy sajnálja hosszútávú partnere szerződésének felfüggesztését, de a helyzetet figyelve számítottak erre a döntésre. Az eddig elrendelt nyugati szankciók nem érintik a Rosztech 25 százalékos tulajdonában álló vállalatot és tevékenységét, ugyanakkor a bankrendszert érintő korlátozások hatással vannak a pénzügyi műveletekre.
A repülőgépek szerkezeti elemeinek, futóműveinek és hajtóműveinek gyártásához nélkülözhetetlen, de az autó- és hajógyártáshoz is világszerte rendkívül keresett fémből a Boeing által át nem vett mennyiséget más piacokon értékesíti a világ titán-szükségletének közel negyedét forgalmazó orosz vállalat a Reuters által idézett közlés szerint.
Az Airbus más országokhoz hasonlóan, továbbra is közvetlenül Oroszországból szerzi be a repülőgépgyártáshoz szükséges titánt, az európai gyártó közlése szerint ez összhangban van a szankciókkal és az összes jelenlegi exportkorlátozással.
Az Airbus a titánszükséglete felét szerzi be oroszországi forrásokból, míg amerikai riválisa csak a gyártáshoz felhasznált mennyiség harmadát, más források szerint 40-45 százalékát szerezte be a VSMPO-Avisma cégtől a hírügynökség korábbi elemzése szerint.
A Boeing mellett a Safran és Dassault Aviation is alternatív titánbeszerzési lehetőségeket keres, hogy csökkentsék függésüket az orosz beszállítótól. Alternatívát jelenthetnek a japán és kazahsztáni források, azonban az utóbbihoz jelentősen korlátozott a hozzáférés, mivel a közép-ázsiai ország jórészt Oroszországon keresztül szállítja a fémet.
Amint korábban beszámoltunk róla, az orosz-ukrán konfliktus miatt a Nyugat szankciókkal sújtja az orosz gazdaságot és azon belül egyik kiemelt területként a légiközlekedést és légiipart. Az orosz repülőgépek európai uniós és amerikai kitiltása mellett korlátozzák a repülőgépek eladását, lízingjét, a karbantartási támogatást és az alkatrész-ellátást, valamint a repülőgép-gyártáshoz szükséges berendezések és alapanyagok oroszországi exportját is – olvasható az összeállításban.
Cash/fotó: Boeing, Airbus
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…