Categories: Hírek

Japán és kazah földből jöhet a pótlás

A Boeing leállította a titán beszerzését Oroszországból

 

 A Boeing leállította a titán vásárlását Oroszországból, az európai Airbus egyelőre nem tett hasonló lépést, előbbi a szükséglete harmadát, utóbbi a felét fedezi orosz forrásból – írja hírei között az Airplane.hu

Felfüggeszti együttműködését a világ legnagyobb titánbeszállítójával a Boeing, az amerikai gyártó nem az orosz VSMPO-Avisma cégtől szerzi be a továbbiakban a repülőgépek szerkezeti tartóelemeinek, futóműveinek és egyéb alkatrészeinek gyártásánál kulcsfontosságú fémet.

A Boeing közlése szerint a titán beszerzésének diverzifikálására, az oroszoktól való függés csökkentésére nagy hangsúlyt fektetett az utóbbi években, elegendő mennyiséget tudnak vásárolni a többi forrásuktól, ezért az orosz cég nélkül is biztosított a megfelelő alapanyag-ellátás. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az amerikai cég a 787-esek gyártási problémái, a 737 MAX-ok korábbi gondjai és a pandémia hatásai miatt jelentősen csökkentette a gyártási rátáit.

 

 

A VSMPO-Avisma azt közölte, hogy sajnálja hosszútávú partnere szerződésének felfüggesztését, de a helyzetet figyelve számítottak erre a döntésre. Az eddig elrendelt nyugati szankciók nem érintik a Rosztech 25 százalékos tulajdonában álló vállalatot és tevékenységét, ugyanakkor a bankrendszert érintő korlátozások hatással vannak a pénzügyi műveletekre.

A repülőgépek szerkezeti elemeinek, futóműveinek és hajtóműveinek gyártásához nélkülözhetetlen, de az autó- és hajógyártáshoz is világszerte rendkívül keresett fémből a Boeing által át nem vett mennyiséget más piacokon értékesíti a világ titán-szükségletének közel negyedét forgalmazó orosz vállalat a Reuters által idézett közlés szerint.

Az Airbus más országokhoz hasonlóan, továbbra is közvetlenül Oroszországból szerzi be a repülőgépgyártáshoz szükséges titánt, az európai gyártó közlése szerint ez összhangban van a szankciókkal és az összes jelenlegi exportkorlátozással.

Az Airbus a titánszükséglete felét szerzi be oroszországi forrásokból, míg amerikai riválisa csak a gyártáshoz felhasznált mennyiség harmadát, más források szerint 40-45 százalékát szerezte be a VSMPO-Avisma cégtől a hírügynökség korábbi elemzése szerint.

A Boeing mellett a Safran és Dassault Aviation is alternatív titánbeszerzési lehetőségeket keres, hogy csökkentsék függésüket az orosz beszállítótól. Alternatívát jelenthetnek a japán és kazahsztáni források, azonban az utóbbihoz jelentősen korlátozott a hozzáférés, mivel a közép-ázsiai ország jórészt Oroszországon keresztül szállítja a fémet.

Amint korábban beszámoltunk róla, az orosz-ukrán konfliktus miatt a Nyugat szankciókkal sújtja az orosz gazdaságot és azon belül egyik kiemelt területként a légiközlekedést és légiipart. Az orosz repülőgépek európai uniós és amerikai kitiltása mellett korlátozzák a repülőgépek eladását, lízingjét, a karbantartási támogatást és az alkatrész-ellátást, valamint a repülőgép-gyártáshoz szükséges berendezések és alapanyagok oroszországi exportját is – olvasható az összeállításban.

Cash/fotó: Boeing, Airbus

OldA

Recent Posts

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

23 óra ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

2 nap ago

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

3 nap ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

4 nap ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

4 nap ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

4 nap ago