A Boeing leállította a titán vásárlását Oroszországból, az európai Airbus egyelőre nem tett hasonló lépést, előbbi a szükséglete harmadát, utóbbi a felét fedezi orosz forrásból – írja hírei között az Airplane.hu
Felfüggeszti együttműködését a világ legnagyobb titánbeszállítójával a Boeing, az amerikai gyártó nem az orosz VSMPO-Avisma cégtől szerzi be a továbbiakban a repülőgépek szerkezeti tartóelemeinek, futóműveinek és egyéb alkatrészeinek gyártásánál kulcsfontosságú fémet.
A Boeing közlése szerint a titán beszerzésének diverzifikálására, az oroszoktól való függés csökkentésére nagy hangsúlyt fektetett az utóbbi években, elegendő mennyiséget tudnak vásárolni a többi forrásuktól, ezért az orosz cég nélkül is biztosított a megfelelő alapanyag-ellátás. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az amerikai cég a 787-esek gyártási problémái, a 737 MAX-ok korábbi gondjai és a pandémia hatásai miatt jelentősen csökkentette a gyártási rátáit.
A VSMPO-Avisma azt közölte, hogy sajnálja hosszútávú partnere szerződésének felfüggesztését, de a helyzetet figyelve számítottak erre a döntésre. Az eddig elrendelt nyugati szankciók nem érintik a Rosztech 25 százalékos tulajdonában álló vállalatot és tevékenységét, ugyanakkor a bankrendszert érintő korlátozások hatással vannak a pénzügyi műveletekre.
A repülőgépek szerkezeti elemeinek, futóműveinek és hajtóműveinek gyártásához nélkülözhetetlen, de az autó- és hajógyártáshoz is világszerte rendkívül keresett fémből a Boeing által át nem vett mennyiséget más piacokon értékesíti a világ titán-szükségletének közel negyedét forgalmazó orosz vállalat a Reuters által idézett közlés szerint.
Az Airbus más országokhoz hasonlóan, továbbra is közvetlenül Oroszországból szerzi be a repülőgépgyártáshoz szükséges titánt, az európai gyártó közlése szerint ez összhangban van a szankciókkal és az összes jelenlegi exportkorlátozással.
Az Airbus a titánszükséglete felét szerzi be oroszországi forrásokból, míg amerikai riválisa csak a gyártáshoz felhasznált mennyiség harmadát, más források szerint 40-45 százalékát szerezte be a VSMPO-Avisma cégtől a hírügynökség korábbi elemzése szerint.
A Boeing mellett a Safran és Dassault Aviation is alternatív titánbeszerzési lehetőségeket keres, hogy csökkentsék függésüket az orosz beszállítótól. Alternatívát jelenthetnek a japán és kazahsztáni források, azonban az utóbbihoz jelentősen korlátozott a hozzáférés, mivel a közép-ázsiai ország jórészt Oroszországon keresztül szállítja a fémet.
Amint korábban beszámoltunk róla, az orosz-ukrán konfliktus miatt a Nyugat szankciókkal sújtja az orosz gazdaságot és azon belül egyik kiemelt területként a légiközlekedést és légiipart. Az orosz repülőgépek európai uniós és amerikai kitiltása mellett korlátozzák a repülőgépek eladását, lízingjét, a karbantartási támogatást és az alkatrész-ellátást, valamint a repülőgép-gyártáshoz szükséges berendezések és alapanyagok oroszországi exportját is – olvasható az összeállításban.
Cash/fotó: Boeing, Airbus
ADAC négy évszakos abroncs teszt 2025 A német ADAC autóklub friss tesztjén több siralmas, egyenesen…
Az autósok szempontjából kedvező irányt vettek a kötelező felelősségbiztosítási díjak a Netrisk saját adatai szerint.…
Június közepétől folyamatosan küldi ki a NAV az adószámla értesítőket. A tárhelyre érkező üzenetet érdemes…
Több ezer hamisítványt foglaltak le a NAV ellenőrei autókhoz kapcsolódóan a turbótól a felnikupakon át…
Elon Musk először 2020-ra ígérte, és most, öt évvel később végre tényleg elindult a Tesla robottaxi-szolgáltatása.…
Napok óta azt találgatja a világ, hogy az iráni–izraeli konfliktus miatt – amibe már az…