Egy különleges eljárás segítségével tovább csökkenthető az utasszállító gépek üzemanyag-fogyasztása – számolnak be a legújabb technológiáról a nemzetközi hírügynökségek.
Igencsak messze vagyunk még attól, hogy globálisan emissziómentesen repüljünk, de igény van arra, hogy a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátás mellett tegyük ezt meg. A gyártók folyamatosan dolgoznak a különféle módszereken, segédeszközökön.
Most éppen a Lufthansa és a BASF mutatták be közös fejlesztésüket. Az AeroShark egy olyan bevonóanyag, mely bármilyen repülőgép fogyasztását képes csökkenteni megalkotói szerint, miután felvitték azt a gépre. A filmréteget a cápák bőre ihlette – innen a név is. A tengeri ragadozók borítása közel sem tükörsima, hanem apró, egymásra boruló tüskékből áll. Ennek az úszásnál van szerepe, sokkal kisebb közegellenállást kell leküzdeniük, mintha sima bőrük lenne, így kevesebb energiát használnak el.
Ami a vízben működik, az a levegőben is: 50 mikrométeres réteget visznek fel a repülők minden részére a különleges anyagból. A számítások igazolták is a fogyasztáscsökkenést: a Swissair Boeing 777-esét 95 négyzetméter cápabőrrel bevonva 1,1 százalékos javulást értek el. A svájci légitársaságot annyira meggyőzték az eredmények, hogy 12 darabos 777-es flottájára kompletten meg is rendelte a cápabőr bevonatot. Éves szinten ez a burkolat 4800 tonna kerozint spórol meg a cégnek, valamint 15.200 tonnával csökken a szén-dioxid kibocsátásuk.
A fejlesztők elmondták, hogy nem állnak le a projekttel: az elméleti javuláshatár szerintük akár 3 százalék is lehet – olvasható a vezess.hu hírei között.
Cash/fotó: iho.hu
Elfogtak egy 38 éves taxist, aki külföldieknek adott el kábítószert – közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság kedden a police.hu oldalon. Azt írták,…
Újabb amerikai városban terjeszkedik a Waymo robotaxi-szolgáltatása, ami még ritka, de elszántan akarják kipróbálni a…
Az augusztus 20-i nemzeti ünnephez kapcsolódó állami rendezvények miatt a fővárosban több belvárosi helyen kell…
Újfajta rendőri egységtől feszülnek be a rakoncátlan sofőrök. Nincs előle menekvés, sem kibúvó. Egy új…
A bontási munkák során feltárt problémák, valamint a déli híd vártnál is rosszabb műszaki állapota…
Ami a 2020-as évek elején utópiának tűnt a gyártónak, az mára disztópia lett. Néhány éve…