Categories: Hírek

Felszállt az első hibridhajtású repülőgép

Húsz százalékkal kevesebb fogyasztás

 

Végrehajtotta első repülését az a kísérleti repülőgép, amelyet a világon elsőként egy integrált párhuzamos hibrid hajtásrendszer emelt a magasba. A projektben a Rolls-Royce magyarországi csapata, az olasz Tecnam repülőgépgyártó és az osztrák Rotax motorgyártó közösen vesznek részt – írja az Airportal.hu

A Rolls-Royce Magyarország közleménye szerint a tesztrepülések bebizonyították: a H3PS hibrid-elektromos hajtásrendszerrel felszerelt kisrepülőgép hatékonyabb, energiatakarékosabb, akár 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthat, mint egy hagyományos belső égésű motorral meghajtott, azonos méretű repülőgép.

A magyar Rolls-Royce csapat végezte el a Tecnam P2010-es repülőgépének módosítását, ők tervezték, gyártották és integrálták az elektromos hajtásrendszert, az elektromotort, az invertert, az akkumulátort és az irányító rendszereket is. Ezekkel a fogyasztási és kibocsátási adatok is valós időben nyomon követhetők.

A repülőgépet párhuzamos hibrid-elektromos hajtáslánccal szerelték fel, amely segít csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és megnöveli a repülőgép hatótávolságát. A kisebb teljesítményosztály számára létrehozott hajtáslánc nagyobb repülőgépek számára is skálázható.

A Rolls-Royce Magyarország egy 30 kW-os villamos berendezést (amely motor és generátor egyben), elektromos vezérlő-, energiaelosztó- és teljes akkumulátorrendszert fejlesztett ki. A villamos gép a belső égésű erőforrás indítómotorjaként működik, felszállás és emelkedés közben az akkumulátorok energiáját felhasználva extra nyomatékot biztosít. Amikor a repülőgép eléri az utazómagasságot, generátorként működik, és újratölti az akkumulátorokat.

 

Ezzel a megoldással a belső égésű motor mérete is csökkenthető: a Tecnam P2010 esetében a 180 lóerős helyett egy kisebb, mindössze 141 lóerős erőforrást integráltak a mérnökök a hibrid rendszerrel optimalizálva.

 

A projekt célja volt többek között, hogy a hibrid hajtásrendszer beépítési súlya megegyezzen a belső égésű motoros verzióval, így megőrizve a repülőgép terhelhetőségét – derül ki a bemutató anyagból.

Cash/fotó: Rolls-Royce

 

Double D

Recent Posts

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

17 óra ago

Piros vagy fekete? Sokan még mindig rosszul bikázzák be az autót – Ön ne essen ebbe a hibába!

Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…

17 óra ago

Vége az ingyenes gurulásnak: kilométeradó jön a villanyautókra

2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…

2 nap ago

Mégsem tiltják be teljesen az új benzines autók forgalmazását az EU-ban

Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…

2 nap ago

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

3 nap ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

4 nap ago