Gondos és aprólékos munkával rekonstruálják és restaurálják a szakemberek a Lánchíd történelmi, díszes világítóoszlopait. A kandeláberek technikailag is megújulnak: az eddigi nátriumlámpás világítás helyett mindegyik korszerű és energiatakarékos LED-fényforrással működik majd – írja a beruházó a honlapján.
A világítóoszlopokat már azelőtt el kellett távolítani a hídról, hogy a bontási munkák megkezdődhettek volna, ezért az első kandelábereket a Lánchíd 2021. június 16-i teljes lezárásakor emelték le a hídfőről. Mivel a kandeláberekről részletes szakmai dokumentáció nem állt rendelkezésre, a szakemberek állapotfelméréssel kezdték a munkát.
Az eredeti közvilágítási oszlopokból négy nagy, három lámpatesttel felszerelt Széchenyi-korabeli bronzkandeláber maradt meg. A két világháború között (amikor a közvilágítás korszerűsítése miatt sűrűbben kellett elhelyezni az oszlopokat) már vasöntvények kerültek a hídra, és szintén vasöntvényeket használtak a Lánchíd 1949-es helyreállításakor is. Ilyen vasöntvény az egy lámpatestes, 12 darab parti és a 8 pilonkandeláber, valamint a 32 egyágú hídkandeláber is.
A mostani felújítás során a szakemberek a hídkandeláberek 1914-es megjelenését vették alapul. Korabeli fotók, dokumentumok és cikkek segítségével a híd múltjához méltó és a hiteles továbbélését szolgáló állapot kialakítását tűzték ki célul.
Ezért örökségvédelmi szakértők bevonásával és felügyeletével 32 oszlopot rekonstruálnak, és háromágú kandeláberként újra legyártják őket, 24 kandelábert pedig (köztük a négy Széchenyi-korabelit) gondosan restaurálnak.
A díszes világítóoszlopok technikailag is megújulnak: az eddigi nátriumlámpás világítás helyett valamennyi kandeláber korszerű és energiatakarékos LED-fényforrással kerül a Lánchídra.
Így gyártják az oszlopok vasszerkezetét
A kutatások eredményei alapján aprólékos munkával tervezték meg és készítették el a kandeláberek öntőmintáit, amelyek felhasználásával a mohácsi öntödében gyártják a világítóoszlopok vasszerkezetét. A vasöntödében a korabeli technológiához hasonlóan, de modern eszközökkel folyik a munka. Az úgynevezett homokszekrényekben először az öntőminták segítségével a kandeláberelemek negatív formáját hozzák létre, majd homokból készült magminta behelyezésével kialakítják a belső üregeket is.
Az öntvényhez szükséges alapanyagot indukciós kemencékben melegítik, majd csaknem 1400 Celsius-fokos hőmérsékleten lecsapolják és üstökbe töltik az olvadékot. Ebből öntik a vasat a homokszekrényekbe, és miután kihűlnek, kiveszik a kész vasöntvényeket, amelyek felülettisztítás után hagyják el a gyárat.
Összeállításuk után a restaurált és az új vasöntvény kandelábereket is a Lánchíd kékesszürke színére festve helyezik vissza, míg a négy Széchenyi-korabeli nagy kandelábereknél az eredeti bronzfelület látszik majd.
Élhetőbbé tesszük Budapestet:
folyamatosan dolgoznak a hídon és környezetében
A Lánchíd felújítását 2021 tavaszán kezdte a kivitelezést elnyerő A-Híd Zrt., és már nem tűrt halasztást. Hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart, de az útpálya már idén év végén elkészül.
A korszerűsítéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők, a felújítás eddigi jelentősebb eseményei pedig ezen a linken, egy idővonalon érhetők el – olvasható a kiadott tájékoztatóban.
Cash/fotó: Nagy Mihály és BKK
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…