Categories: Hírek

Zavarhatja az 5G-mobilhálózat a rendszereket

Több amerikai légitársaság törölte légijáratait

 

Két nagy amerikai mobilszolgáltató a nagy repülőterek körzetében még nem kapcsolja be az 5G-mobilhálózat antennáit, ám több nemzetközi légitársaság bejelentette, hogy szerdától törölte járatait egyes amerikai repülőterekre. Attól tartanak, hogy az ott kiépített 5G-mobilhálózat megzavarhatja a repülőgépek fontos berendezéseit – olvasható az airport.hu  oldalán.

Az USA légügyi hatósága, az FAA a napokban tette közzé, hogy a különböző repülőgéptípusokon használt rádiós magasságmérő berendezések vizsgálata során arra jutottak: az amerikai légitársaságok flottájában szolgáló repülőgépek mintegy 45 százaléka biztonságosan használható azokban a légikikötőkben is, amelyek futópályái közelében az érintett frekvenciát is használó mobil-adótorony működik.

A hatósági közlés szerint a Boeing 737, 747, 757, 767, MD-10/-11, valamint az Airbus A310, A319, A320, A321, A330 és A350 típusok olyan berendezéseket használnak, amelyek biztonságosan használhatók az érintett repülőterek nagy részén is.

A Boeing 787 típus esetében az FAA a napokban kiadott direktívája arra hívja fel a figyelmet, hogy az érintett reptereken esős, havas időjárás esetén különös elővigyázatossággal kell elvégezni a megközelítést és leszállást.

A hatóság által a biztonságosnak nyilvánított típusok közül egyelőre hiányzik az amerikai és külföldi légitársaságok által az utas- és áruszállításban széles körben használt Boeing 777-es, valamint a kisebb számban használt Airbus A380-as is, előbbi miatt számos légitársaság törölte járatait, vagy cserélt típust.

Az Emirates, az Air India, az All Nippon Airways és a Japan Airlines már törölte számos járatát – közölte az Intarfax amerikai forrásokra hivatkozó tudósítása alapján az MTI.

Az Emirates például kilenc amerikai város repülőterére függesztette fel járatait: Boston, Chicago, Fort Worth (Dallas), Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco és Seattle.

„Szorosan együttműködünk a repülőgépgyártókkal és az illetékes hatóságokkal az üzemeltetési problémák megoldása érdekében, és várjuk, hogy a lehető leghamarabb újraindíthassuk járatainkat az Egyesült Államokba” – áll az Emirates közleményében.

Az Air India azt közölte, hogy felfüggeszti az Új-Delhi és San Francisco, Chicago, illetve a New York-i JFK, továbbá a Mumbai-Newark közötti járatait.

Az All Nippon Airways és a Japan Airlines pedig törölt egyes, Boeing 777-es repülőgépekkel teljesített járatokat, ezek közül azonban néhányat „sikerült megmenteni” azáltal, hogy helyettük Boeing 787-est állítottak be.

Reuters szerdai jelentése szerint az AT&T és a Verizon is beleegyezett abba, hogy a nagy, nemzetközi repülőterek futópályáinak környezetében késlelteti az adótornyok bekapcsolását.

 

Az FAA tájékoztatása szerint Newy York – JFK és La Guardia, Los Angeles, Chicago – O’Hare és Midway, San Francisco és Seattle légikikötőinél sem élesedik egyelőre a rendszer.

Előzőleg a nagy amerikai utas- és áruszállító légitársaságok vezetői levélben figyelmeztették az illetékes kormányzati intézményeket arra, hogy az AT&T és a Verizon távközlési cégek újabb frekvenciasávot elfoglaló ötödik generációs (5G) mobilhálózati infrastruktúrája esedékes üzembe helyezése komoly zavarokat okozhat a polgári légiközlekedésben.

Az úgynevezett „C-Band” 5G frekvenciatartomány a 2,4 és 5,0 gigahertzes csatornák között helyezkedik el, és az FAA szerint az e tartományban folytatott adatforgalmazás interferenciát okozhat, megzavarhatja a repülőgépek rádiós magasságmérő berendezéseinek működését, ellehetetlenítve ezzel rossz látási viszonyoknál a navigációt.

Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a C-Band adatátviteli frekvenciasáv használati jogát 80 milliárd dolláros tenderen. Január elején beleegyezésüket adták pufferzóna kialakításához ötven amerikai repülőtér környékén az esetleges interferencia csökkentése érdekében, hat hónap időtartamra.

A légiközlekedési iparág és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) aggályai és tiltakozása miatt a szolgáltatás üzembe helyezését először 30 nappal, majd két héttel elhalasztották. A kéthetes halasztás szerdán járt le, de már kedden jelezték a távközlési cégek, hogy újra elhalasztják az egyes repülőterek közelében lévő adótornyok üzembe helyezését – olvasható az összeállításban.

Cash/fotó: youtube.com

Double D

Recent Posts

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

2 óra ago

Terjeszkedik Közép- és Kelet-Európában a Genius Automotive magyarországi érdekeltsége

Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…

2 óra ago

Taposson a fékbe! Most kiderül, milyen messzire lát el a traffipax

Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert…

2 óra ago

Újabb helyeken korlátozták a parkolást Budapesten

Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…

2 óra ago

Most megmondjuk, miért ne vezessen télikabátban, de ha mégis, így használja a biztonsági övet

Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…

1 nap ago

A 6×6 Taxi felfüggeszti működését

A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…

2 nap ago