A CARNET (Cooperative Automotive Research Network) egy barcelonai székhelyű központ, amelynek célja az automatizálással kapcsolatos technológiák és a városi környezetben megvalósuló közlekedés jövőjének kutatása.
Egyik projektje, a LogiSmile nem csak elméleti alapon, hanem a gyakorlatban is teszteli a lehetséges megoldásokat, konkrétan a házhozszállítás káros környezeti hatásainak csökkentésére szolgáló technológiát.
Ezek a kisméretű, de a célnak megfelelő nagyságú tárolóhellyel rendelkező járművek nem fogyasztanak sokat, nem hátráltatják a többi közlekedőt a haladásban, nem igényelnek nagy parkolóhelyet és bárhová, bármikor ki lehet küldeni őket, a navigálást pedig önállóan megoldják, illetve egy központból is lehet őket ellenőrizni.
Az ADD (Autonomous Delivery Device, autonóm szállítóeszköz), amely a CARNET és a CIT UPC együttműködéséből született meg, egy 1,2 köbméteres, maximum 20 km/h-ás sebességgel közeledő, hatkerekű robot, ami Lidarral, GPS-szel, kamerákkal, lézeres érzékelőkkel térképezi fel a környezetét, majd ebből kiindulva határozza meg az ideális útvonalát. Mivel egy ilyen gépekből álló flotta ki tudja váltani a kisteherautókkal való szállítmányozást, miközben sokkal flexibilisebben működik, mint a nagyobb járművek, tehát több célhelyszínt is könnyebben megközelít, ezért a potenciálisan csökkentheti a légszennyezés mértékét.
Az ADD-khez egy nagyobb AHV (autonomous hub vehicle) is tartozik, amely egyfajta központként szolgál és a kisebb egységekkel kooperációban működik.
Ezek mellett a távoli irányítási központ feladata az, hogy a robotok közti kommunikációt segítse és olyan helyzetekben, amikor az autonóm rendszer nem boldogul egy-egy akadállyal, megoldást keressen a problémára. Az ADD-ket három városban, első körben a spanyolországi Esplugues de Llobregatban, ezután Hamburgban, végül Debrecenben fogják tesztelni, mivel a város közlekedési hatósága, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. is tagja a LogiSmile projektnek. Így hamarosan a debreceni lakók is számíthatnak rá, hogy időnként összefuthatnak a szállítórobotokkal séta közben.
Ahogy arról korábban is írtunk, egyre több cég tervez és tesztel hasonló önvezető szállítójárműveket, amelyek a rövid távú fuvarozáshoz alkalmasak és zsúfoltabb környéken is gond nélkül elmanővereznek. Az Egyesült Államokban bizonyos helyeken már a Nuro robotjai viszik ki a pizzát a vásárlók számára, de több ázsiai országban is tesztelik a technológiát, míg az Egyesült Királyságban a Starship Technologies hatkerekű járművei már tavaly év elején elérték az egymillió rendelés leszállítását – olvasható a raketa.hu összeállításában.
Cash/fotó: CIT UPC
Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…
Továbbra is virágzik a taxis fuvarszervezői piaci Budapesten. Kiderült, hogy a legnagyobb bevételek eléréséhez kell…
Az utóbbi időben egyre több kigyulladt autóról lehet hallani, azonban a mostani elképesztő veszélybe sodorta…
Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…
Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…
A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…