Categories: Hírek

Amikor már „összebeszélnek” a járművek

Kétkerekűeken már tesztelik

 

A mesterséges intelligencia számos vezetéstechnikai segédeszközben nyújt segítséget, ám az IAA Mobility Show-n az Autotalks gyártó egy forradalminak tűnő jármű és más eszköz közötti kommunikációs megoldást (V2X) kezdett alkalmazni, bevezetésként a kerékpárok és robogók biztonságának növelésére – hívja fel a figyelmet az autoszektor.hu anyaga.

A félvezető technológián alapuló V2X szolgáltatások széles tárházát felvonultató innovatív Autotalks vállalat bejelentette, hogy elindít egy platformot a kerékpáros és robogós balesetek megelőzésére. A V2X eszközök és az intelligens V2X közúti jelzések összekapcsolásán alapuló épülő ZooZ platform összehozza a mikromobilitási megoldásokat a közlekedésbiztonsági törekvésekkel. A megoldás lényege, hogy felhívja a járművezetők figyelmét a kerékpárok és robogók közlekedésére, így könnyebben elkerülhetővé válnak a közlekedési balesetek.

Az Autotalks volt az első vállalat, amely V2X chipseket készített. Az általuk tervezett és legyártott az eszközöket ma már a legkiemelkedőbb autógyártók használják. 2018-ban az Autotalks volt az első olyan vállalat, amely olyan globális V2X megoldást kínált, amely egyesíti különböző (DSRC és C-V2X) kommunikációs technológiákat egy telepítésre kész lapkakészleten. A vállalat jelenleg egy V2X-alapú mikromobilitási biztonsági hálózat létrehozásán dolgozik.

A ZooZ V2X eszköz bármilyen kerékpár vagy robogó kormányára felszerelhető. A kompakt készülék riasztást ad, ha a jármű veszélyezteti a kerékpárosokat, valamint tájékoztatja a többi V2X-el felszerelt járművet és intelligens táblákat a kerékpáros közeledéséről. Az eszköz egyébként annyira kicsi, hogy hamarosan a kerékpáros számítógépekbe, sebességmérőkbe is tudják majd integrálni. Jelzése megbízhatóan figyelmezteti a sofőröket, még a V2X nélküli járművezetőket is, amikor egy ilyen eszközzel felszerelt kerékpár vagy robogó megközelíti a kereszteződést. Minden közlekedő, beleértve az autókat, motorosokat, robogókat, motorkerékpárokat és gyalogosokat, a V2X-en keresztül kommunikálnak egymással, egy nagy, közös biztonsági hálózatot kialakítva.

A ZooZ eszköz várhatóan nagyon széles körben felhasználható lesz. Alkalmazni akarják a holttér-riasztásban, a kerékpárosok előrejelzésében, a kereszteződések közlekedésbiztonságának növelésében, vagy éppen a csoportos kommunikációban. A holttér figyelő képes megakadályozni, hogy egy jobbra kanyarodó autó elsodorja a vele egy irányba szabályosan közlekedő kerékpárost. Az előre haladó kerékpár-figyelmeztetés megakadályozza, hogy a vezetőt meglepje egy nehezen belátható útkanyarulat mögött közlekedő kerékpáros, például egy vidéki vagy hegyi útszakaszon. A kereszteződések közlekedésbiztonságának növelése pedig úgy tud megvalósulni, hogy a ZooZ megakadályozza a sofőr jobbra vagy balra kanyarodását, ha a csomópontba (akár nehezen vagy egyáltalán nem látható módon) bringás érkezik. A csoportos kommunikáció biztonságos és egyszerű üzenetváltást tesz lehetővé a kerékpárosok egy adott csoportja között.

A ZooZ a komplex közlekedésbiztonsági megoldás érdekében intelligens táblákat is fejleszt. Ezeket közúti csomópontokba helyezik ki. A tábla akkor világít, ha egy V2X-szel felszerelt kerékpár vagy robogó közeledik a kereszteződéshez, és így figyelmeztet minden vezetőt, még azokat is, akik nem rendelkeznek V2X-el. A táblák várhatóan nem lesznek drágák, mindemellett telepítésük egyszerű, és karbantartásuk is költséghatékony. Az Autotalks nemrégiben kutatást végzett az izraeli Negev Ben Gurion Egyetemmel, melyben az intelligens útjelző táblák hatásait vizsgálták. Az eredmények azt mutatják, hogy a sofőrök 70%-kal többet fékeztek, amikor kerékpár volt a kereszteződésben. Az intelligens tábla 20%-kal növelte a sofőr kerékpárosoknak szentelt figyelmét. Különösen jó eredménynek mondható, hogy a kerékpárosok pozíciójára vonatkozó tudatosság növekedése nem a kereszteződésre, vagy annak közelében másokra fordított figyelem rovására ment – derül ki Traffic Technology Today tájékoztatójából.

Cash/fotó: auto-talks.com

 

OldA

Recent Posts

Belső égésű motoros autók 2035 után: mit jelentenek valójában az új szabályozások?

Tényleg lehetetlen lesz 2035 után új, belső égésű motorral hajtott autókat kínálni? És mi a…

11 óra ago

A rendőrök nem vicceltek: tényleg él a VÉDA-kamerák új funkciója

Csak óvatosan a biztonsági övekkel, mert nagyon sokba kerülhet. Ahogy arról az Infostarton is beszámoltunk,…

11 óra ago

Öt tévhit az üzemanyagról, aminek még mindig sok autós bedől

Olyan idejétmúlt vagy csak simán  téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem…

2 nap ago

Hallott már a 20 másodperces szabályról?

Ha nem, akár 30 ezerre is megbüntethetik Németországban Németországban új szintre emelték az autópályán a…

2 nap ago

Friedrich Merz bekeményített: megvétózza a benzines autók 2035-ös tilalmát

Egyelőre nem hozott előrelépést a Berlinben tartott autóipari csúcs. A koalíciós pártok, az autóipar és…

3 nap ago

A lakók és a közlekedők érdekei alapján véglegesítik az Egressy úti buszsávot

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút a lakossági visszajelzések, a forgalmi adatok és…

3 nap ago