Categories: Hírek

Nyáron már idehaza is látható lesz legújabb Toyota bZ4X

Sorozatgyártásban a koncepcióautó

 

Az új Toyota bZ4X mára Európában több, mint 60%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat (HEV) értékesítő Toyota első célirányosan fejlesztett akkumulátoros elektromos autója (BEV), egy kényelmes, tágas és hiteles SUV, amelynek új összkerékhajtási rendszere kiemelkedő képességeket biztosít. A bZ4X egyben a Toyota új új bZ – beyond Zero – almárkájának első modellje. Európai premierjét december 2-án tartják, amelyet az online előfoglalási lehetőség követ majd – olvasható a gyártó sajtóközleményében.

A napokbann tartotta világpremierjét a vadonatúj Toyota bZ4X, amely az első modell a bZ – beyond Zero – akkumulátoros elektromos járművek (BEV-k) sorában, és amely várhatóan meghatározó szerepet tölt majd be a Toyota portfóliójában az elkövetkező években.

A még idén áprilisban bemutatott tanulmányautóhoz kialakításában és technológiájában is hű sorozatgyártású bZ4X az első olyan modell, amelyet a Toyota teljes mértékben akkumulátoros elektromos járműként fejlesztett és egyben az első autó, amely a vállalat új BEV platformjára alapul.

 

Látványos formaterv

A Toyota dinamikus és robusztus formatervet alkotott meg a bZ4X számára. Az orr kifinomultságot sugall, és mellőzi a túlzó dekorációt. Karakteres jellemvonása az almárkát meghatározó „kalapácsfej” alakzat, amelyet vékony lámpák kereteznek. A szélek hangsúlyos kidomborítása a járművet különösen szélesnek láttatja. Az oldalnézet dinamikus, amelyből az alacsony magasság, a meredeken dőlő A-oszlopok és az alacsony tengelyvonal is kiveszi a részét, ami az új platform alacsony súlypontját hivatott szemléltetni. Az akár 20 colos átmérőjű keréktárcsákat is befogató kerékjárati ívek a karosszéria sarkaihoz kerültek, miközben a vastag panelek a jármű SUV karakterét hangsúlyozzák ki. A bZ4X teljes magassága 85 mm-rel alacsonyabb, a tengelytáv pedig 160 mm-rel hosszabb, mint a RAV4 esetében, ami rövidebb túlnyúlásokat tesz lehetővé.

A motorháztető 50 mm-rel alacsonyabban fut. A kiváló manőverezhetőségről kategóriaelső, mindössze 11,4 méteres fordulókör gondoskodik. A formaterv olyan aktív aerodinamikai megoldásokat is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a nagyvonalú hatótávhoz, mint például az első lökhárító kialakítása, amely lehetővé teszi a levegő kiegyensúlyozottabb áramlását. Emellett teljes alsó borítás, megosztott tető-légterelő és hátsó légterelőajak, hátsó diffúzor és gondosan megválasztott szögben álló hátsó szélvédő segíti a légellenállás csökkentését. Az alacsonyan lévő alsó hűtőrács aktív lamellái tovább mérséklik a légellenállást, ha éppen nincsen szükség az akkumulátor hűtésére.

Komfortos beltér

A belső tér jellemzője a „lagom” – ez egy svéd kifejezés, amely azt fejezi ki, hogy „pont jó”. Itt mindez olyan kényelmet és tágasságot jelent, amely az utasteret egy nappalihoz hasonló hangulattal ruházza fel. Ezt az érzést fokozzák a puha, textilborítású részletek, a szatén betétek, valamint a panorámatető opciója. A műszeregység vékony és alacsonyan helyezkedik el, amely fokozza a nyitottság érzetét és jobb kilátást biztosít a vezető számára.

 

A „kezek a kormányon, szemek az úton” elv jegyében az emberközpontú műszerfalra hétcolos TFT központi kijelző került, amely közvetlenül a vezető látóterében helyezkedik el, a kormánykerék vonala felett, így az információkat a vezető minimális figyelem-elterelés mellett olvashatja le. A hosszú tengelytáv osztályelső lábteret nyújt az összes utas számára; az első és a hátsó utas csípője közötti távolság több mint egy méter. Hátul tágas csomagteret találunk, állítható padlóval; a hátsó ülések ledöntése nélkül 452 literes tér áll rendelkezésre.

Menetteljesítmény

Az elsőkerékhajtású bZ4X hajtásáról egy 150 kW-os elektromotor gondoskodik. Mindez 204 lóerőt és 265 Nm nyomatékot biztosít, amelynek eredményeképp a modell 8,4 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/órára. A végsebesség 160 km/óra. Az összkerékhajtású változat (további részletek lejjebb) csúcsteljesítménye 217,5 lóerő, amelyhez 336 Nm nyomaték társul. A végsebesség változatlan, de a 0-100-as gyorsulás mindössze 7,7 másodpercig tart. Ezek egyelőre előzetes, homologizáció előtti adatok. A rendszer lehetővé teszi az „egypedálos” vezetést is: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet is az adagolás függvényében.

Hatótávolság és high-tech akkumulátor-technológia

A nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, amely egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávot biztosít (WLTP adat). Az akkumulátor gyorstöltése is bármiféle kompromisszum nélkül történhet: a 80 százalékos töltöttséget körülbelül 30 perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2).

Hatékony összkerékhajtás

A Toyota a Subaruval közösen fejlesztette az új BEV modellek összkerékhajtási rendszerét, amely mindkét vállalat gazdag hagyományaira alapul. A rendszer fokozott tapadást biztosít rossz útviszonyok között is, emellett pedig valódi, kategóriaelső terepképességekkel ruházza fel a bZ4X-et. Az összkerékhajtású modell egy-egy 80 kW-os elektromotorral rendelkezik az első és a hátsó tengelyen. Az XMODE üzemmódválasztó havas/sáros beállítással is rendelkezik mély hóban vagy sárban történő, 20 km/h-nál lassabb haladáshoz. A Grip Control üzemmód pedig 10 km/h-s sebesség alatt biztosít maximális terepképességeket.

Steer-by-wire kormányzási rendszer

A bZ4X lesz az első sorozatgyártású Toyota modell, amely vezetékes, azaz steer-by-wire kormányzási rendszerrel rendelkezik. A One Motion Grip névre hallgató megoldás Európában a későbbiekben fog bemutatkozni. A kormánykerék és az első kerekek közötti mechanikus kapocs eltüntetésével lehetővé válik, hogy az elektromos rendszer a kereket precízen a vezető szándékai szerint állítsa, miközben az utastérben így kialakuló nagyobb lábtér fokozott mozgásszabadságot és könnyebb be- és kiszállást biztosít.

A hagyományos kormánykerék helyét átveszi egy One Motion Grip vezérlő, amely lágyabb és könnyebb működtetést garantál anélkül, hogy szükség lenne a kormánykerék átfogására.

Napelemes tető

A bZ4X hatótávolságát tovább fokozza az opcionális napelemes tető. A megoldás a napenergiával költségmentesen állít elő elektromos áramot az autó akkumulátorának töltéséhez. A be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható rendszer a Toyota számítása szerint egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő elektromos áramot termelhet.

Új generációs Toyota Safety Sense

A bZ4X a Toyota harmadik generációs Safety Sense rendszerét kapja meg, amely továbbfejlesztett funkciókkal kínál védelmet még több fajta baleset ellen.

A rendszer a vezetővel összedolgozva képes még közelebb jutni a Toyota abszolút céljához, azaz, hogy senki ne sérüljön meg közlekedési balesetben. Az észlelési távolság kibővítésével a rendszer egy milliméteres hullámhosszú radarral és egy kamerával fokozza az egyes funkciók képességét. Az új megoldások között található az ütközésmegelőző rendszerek kibővítése, amely a felénk érkező járművek esetén is beavatkozik. Emellett a rendszer képes az alacsony sebességnél véletlenül történő hirtelen gyorsítás megakadályozására, valamint fokozza a vészmegállási képességeket. Továbbá a modellhez egy új multimédiás rendszer is elérhető, amely over-the-air (OTA) szoftverfrissítéssel gondoskodik arról, hogy a bZ4X mindig naprakész legyen.

A Toyota Beyond Zero koncepció

A bZ4X a Toyota új bZ almárkájának első modellje – az elnevezés az angol „beyond Zero”, azaz a nullán túli kifejezésre utalva helyezi előtérbe a vállalat környezetvédelmi törekvéseit.

A Toyota célja az, hogy olyan könnyen használható termékek segítségével csökkentse a széndioxid-kibocsátást, amelyet az ügyfelek is kifejezetten vonzónak tartanak – ezek a technológiák közösen segítik elérni a karbonsemlegességet. A zéró emisszió ugyanakkor a Toyota elképzelésének csak egy része – ahogyan azt a bZ almárka ’beyond’ szava is jelképezi – derül ki a közleményből.

Forrás: Toyota

 

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

13 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

14 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago