Indiában a taxisofőrök 60%-a ismerte be, hogy fogyaszt alkoholt munkaideje alatt, 90%-ukat pedig soha nem ellenőrzi a munkaadója. Egy indiai tervező megoldást keresett a problémára, igaz, hogy az okoseszközt még nem alkalmazzák a taxitársaságok és utazásmegosztók, de a jövőben segíthet az utasoknak a biztonságos szolgáltatás kiválasztásában – írja a raketa.hu.
Egy tanulmány szerint az utazásmegosztó szolgáltatások, köztük az Uber megjelenése 6,1%-kal csökkentette az Egyesült Államokban történt, alkohollal kapcsolatos balesetek számát, mivel a szolgáltatások kényelmes és könnyen elérhető megoldást kínálnak arra az esetre, ha valaki egy buliban a kelleténél többet ivott és nem szeretne a saját kocsijával hazahajtani. Ezt a célt szolgálhatják a hagyományos taxik is, azonban felmerül a kérdés:
Honnan tudja az ember, hogy a megrendelt utazásmegosztó jármű vagy taxi sofőrje nem ugyanolyan ittas-e mint ő maga?
A megoldás egy egyszerű technológián alapuló megfigyelőeszköz képében érkezhet, ami állandó megfigyelés alatt tartja a vezetőt és segít az utasoknak a balesetek elkerülésében. Az indiai designer, Risha Garg által tervezett Cue okosgyűrű folyamatosan méri a viselője alkoholszintjét, és egy kijelzőn meg is jeleníti az aktuális értékeket. Az eszköz a bőrrel érintkezve a verejtékből állapítja meg a véralkohol koncentrációt: mivel az elfogyasztott alkohol egy része izzadsággal, vizelettel vagy kilégzés útján távozik, ezért a kézen viselve, ahol a test több millió verejtékmirigyéből jelentős mennyiségű található (a tenyér 600-700 mirigyet tartalmaz négyzetcentiméterenként) megbízható mérési eredményeket produkál.
A kijelzőn nem csak számmal látható a mérés eredménye, hanem egy különböző színekkel jelölt skálán is, amely a legmagasabb érték esetében pirossal jelzi a túl magas alkoholszintet.
A számmal jelzett fokozatok a következőket jelentik:
Ezeket az adatokat aztán a gyűrű, amelyet egy telefonos applikációhoz lehet csatlakoztatni, a sofőrt alkalmazó céggel is meg tudja osztani, és az alkalmazáson keresztül a taxit rendelő utasok is azonnal láthatják az eredményt. A kijelző számait az automatizált rendszer figyelembe veszi a szolgáltatás megrendelésénél, a legalacsonyabb alkoholszintnél azonnal megrendeli a taxit, kicsit magasabb értékénél felajánlja a választás lehetőségét az utasnak, 31 és 75 közötti értékek esetén megakadályozza a sofőrt abban, hogy rendeléseket fogadjon minimum 90 percig, 76-100 között pedig blokkolja a sofőr elérhetőségét 24 órára, amíg el nem múlik az ittas állapot.
Az elképzelés szerint a Cue egy beépített GPS nyomkövetővel igazolná, hogy az eszközt valóban a sofőr viseli, a gyűrű pedig kikapcsol, ha a viselője pár méternél messzebbre távolodik a telefontól. A tervező szerint az gyűrű nem csak a taxi-, és utazásmegosztó vállalatok megbízhatóságát, valamint a sofőrök cégek általi lekövethetőségét növelné, hanem nagyobb kontrollt adna az utasok kezébe, akik így kellő információval rendelkeznének a megfelelő döntés meghozatalához utazás előtt.
Az alkoholos befolyásoltság esetén nagyobb valószínűséggel történnek balesetek és gyakrabban esnek szexuális zaklatás áldozatául az utasok, egy, a gyűrűt bemutató leírásban idézett statisztika szerint, a sofőrök nagy része, 62,1%-a beismerte, hogy rendszeresen fogyaszt alkoholt munkaideje alatt, ezt főként a hosszú munkanap számlájára írják, ami miatt nem érnek rá kikapcsolódni. A hivatkozott, korábban az India Today által is bemutatott felmérést a Delhi Rendőrséggel együttműködő Közösség az Ittas Vezetés Ellen (Community Against Drunken Driving, CADD) NGO szervezet készítette 2017-ben, az akkori mérések során 10 000 indiai taxisofőrt kérdeztek meg a vezetés közbeni szokásaikról és a válaszadók nagy többsége beismerte, hogy a fuvarok közötti várakozási időben iszik, majd amikor befut egy rendelés, akkor azt az állapotától függetlenül elfogadja.
55,6% nyilatkozott úgy, hogy vezetett már részegen és 27% indult már útnak nagyon ittas állapotban, 90%-ukat pedig soha nem ellenőrizte a munkaadója.
A Cue gyűrűt többek között az Uber számára ajánlotta a tervezője, és, bár egyelőre a cég még nem alkalmazza, de újszerű megoldása lehetne a sofőrök megfigyelésének, amellyel egyébként már 2015-ben is próbálkozott a vállalat: ekkor a mobiltelefonok gyorsulásmérőjének segítségével mérték, mikor fékez, vagy lép a gázra az autó vezetője túl erősen. De a cég a sofőrök védelmére is gondolt már korábban, akiket időnként éppen az ittas utasok támadásától kell védeni: ennek érdekében 2016-ban az Észak-Karolinai Charlotte városában egyes járművekbe Bop It játékokat helyeztek el, hogy azok eltereljék az utasok figyelmét és kellően lekössék őket, így ne maradjon energiájuk az agresszióra – olvasható az összeállításban.
Cash/fotó: Facebook
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…