Categories: Hírek

A brazil Gol 250 elektromos légi taxit rendelt

Legfőbb gond a leszállóhelyek kialakítása

 

Fokozódik a verseny az elektromos meghajtású légi taxik piacán. Bár alig indultak el az első tesztek, a nagyobb cégek sorra kapcsolódnak be a fejlesztésbe, és helyeznek kilátásba megrendeléseket több száz példányos nagyságrendben – olvasható az airportal.hu hírei között.

A verseny egyik fő terepe minden jel szerint az erős belföldi légiközlekedési piaccal bíró Brazília lesz. Az Azul az ország egy másik légitársasága, a Gol is közölte, hogy partnereivel függőlegesen fel- és leszállni képes, elektromos légijárművekből (eVTOL) flottát hoz létre az országban.

A megrendelést 250 darab VA-X4 típusú járműre már le is adta az Avolon lízingcégnek a diszkont légitársaság, közösen Brazília legnagyobb közlekedési vállalatával, a Grupo Comportéval.

Brazíliában ezzel legalább két nagy eVTOL-üzemeltető már biztosan lesz, ugyanis az Azul a Liliummal közösen akár 220 darab Lilium Jetet hoz az országba, és épít ki új típusú közlekedési hálózatot.

A Vertical Aerospace VA-X4 gépeiből a gyártó tervei szerint az első példányok már 2024-ben forgalomba állhatnak. A típus hatótávolságát 160 kilométerre, utazósebességét 320 kilométer per órára tervezik, mindezt négy utassal és egy pilótával a fedélzeten.

A Bristow Group a világ egyik legnagyobb, amerikai székhelyű helikoptereket üzemeltető és bérbe adó csoportja az Embraer által is támogatott Eve Urban Air Mobility-vel jelentett be együttműködést. A cél városi légijárművek (UAM) üzemeltetési modelljének kifejlesztése az Eve eVTOL-gépéhez, közös tapasztalatokra alapozva – közölte a két cég.

Emellett a Bristow szándéknyilatkozatot írt alá 100 gép vásárlására a Eve-től, 2026-tól kezdődő átadásokkal.

Az üzemeltetési koncepció kidolgozásakor kulcsszerepet kap a minél jobb kihasználtság, az olcsó üzemeltethetőség, és az Eve azon célja, hogy komplex csomagokat dobhasson piacra különböző régiókra és feladattípusokra optimalizálva.

Ehhez olyan, egyelőre nagynak mutatkozó problémákon kell túllendülni, mint a megfelelő leszállóhelyek – vertiport – megtervezése és kialakítása, a légiforgalmi irányítási rendszerekbe való integrálás, és a kedvező szabályozási környezet megalkotása. Ennek része, hogy a hatóságoknak világszerte utasszállításra alkalmasnak kellene ítélniük a hagyományos légijárművektől gyökeresen eltérő eVTOL-gépeket, emellett cél az is, hogy az autonóm repülést is lehetővé tevő jogi környezetet teremtsenek – derül ki az összeállításból.

Cash/fotó: airportal.hu

 

OldA

Recent Posts

Eldőlhet, hogy ki korszerűsítheti a ferencvárosi Mester utcát

Zöldebb, vonzóbb, hosszabb távú időtöltésre is alkalmas környék lesz a ferencvárosi Mester utca belső, a…

23 óra ago

Régiónként eltérő ütemben zajlik, de feltartóztathatatlan az akkumulátoros elektromos autók globális térnyerése

A JATO új, átfogó elemzéséből kiderül, hogy a globális átállás az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV)…

2 nap ago

Nem röhög! „Év végéig az amerikai lakosság felének elérhető lesz a Robotaxi”

Musk már sokszor mondott nagyot, de a mostani az extrémebb ígéretek közé tartozik Elon Musk…

2 nap ago

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

3 nap ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

5 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

5 nap ago