Categories: Hírek

Elfogadás előtt a komplex KRESZ-csomag

Külön szabályozzák az e-rollereket

 

Az Európai Unió nemzeti hatáskörben hagyta a közlekedési szabályok azon módosítását, mely például az e-rollerekre is vonatkozik. Különböző tagállami próbálkozásokról lehetett olvasni, ám egyik sem tűnt generálisnak. A Telex értesülései szerint egy komplex KRESZ-csomagban ezt is tisztázzák a jogalkotók.

A legutolsó hivatalos állásfoglalás szerint – amit 2019 végén Pintér Sándor belügyminiszter jelentett be a Parlamentben képviselői kérdésre –, az e-roller a segédmotoros-kerékpárnak felel meg. A rendőrség számos esetben ennek megfelelően jár el ma is, ami azért probléma, mert az e-rollerrel közlekedők 99 százaléka rögtön büntethetővé is válik.

A segédmotoros-kerékpár ugyanis nem közlekedhet kerékpárúton, vezetéséhez jogosítvány kell, bukósisakot kell rajta viselni, ráadásul indexszel, féklámpával kell felszerelni. Ilyen rollert és rollerest, aki mindennek megfelel, lámpással kell keresni. Márpedig a járvány első hulláma után ismét egyre népszerűbb az elektromos roller, csütörtökön mutatkozott be a harmadik Budapestre érkező rollermegosztó szolgáltatás. A fővárosban már több mint ezer bérroller szaladgál, és várhatóan gyorsan tovább növekedni fog a számuk.

Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója lapunknak azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek:

  • motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű,
  • ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes,
  • nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.

A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros-kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.

Bár a jelenlegi szürkezónában ma is bátran surrognak a rolleresek, és ha kedvük úgy tartja, bőszen bírságolnak a rendőrök, azért azokban az ügyekben, amik eljutnak a bíróságig, már egy egységes iránymutatás alapján dolgoznak az ügyészek, ami azonban nem nyilvános – olvasható a Telex anyagában.

Cash/fotó: Facebook

 

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

14 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

15 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago