Categories: Hírek

Elfogadás előtt a komplex KRESZ-csomag

Külön szabályozzák az e-rollereket

 

Az Európai Unió nemzeti hatáskörben hagyta a közlekedési szabályok azon módosítását, mely például az e-rollerekre is vonatkozik. Különböző tagállami próbálkozásokról lehetett olvasni, ám egyik sem tűnt generálisnak. A Telex értesülései szerint egy komplex KRESZ-csomagban ezt is tisztázzák a jogalkotók.

A legutolsó hivatalos állásfoglalás szerint – amit 2019 végén Pintér Sándor belügyminiszter jelentett be a Parlamentben képviselői kérdésre –, az e-roller a segédmotoros-kerékpárnak felel meg. A rendőrség számos esetben ennek megfelelően jár el ma is, ami azért probléma, mert az e-rollerrel közlekedők 99 százaléka rögtön büntethetővé is válik.

A segédmotoros-kerékpár ugyanis nem közlekedhet kerékpárúton, vezetéséhez jogosítvány kell, bukósisakot kell rajta viselni, ráadásul indexszel, féklámpával kell felszerelni. Ilyen rollert és rollerest, aki mindennek megfelel, lámpással kell keresni. Márpedig a járvány első hulláma után ismét egyre népszerűbb az elektromos roller, csütörtökön mutatkozott be a harmadik Budapestre érkező rollermegosztó szolgáltatás. A fővárosban már több mint ezer bérroller szaladgál, és várhatóan gyorsan tovább növekedni fog a számuk.

Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója lapunknak azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek:

  • motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű,
  • ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes,
  • nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.

A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros-kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.

Bár a jelenlegi szürkezónában ma is bátran surrognak a rolleresek, és ha kedvük úgy tartja, bőszen bírságolnak a rendőrök, azért azokban az ügyekben, amik eljutnak a bíróságig, már egy egységes iránymutatás alapján dolgoznak az ügyészek, ami azonban nem nyilvános – olvasható a Telex anyagában.

Cash/fotó: Facebook

 

OldA

Recent Posts

Ha ilyen autód van nem hajthatsz be ezekbe a városokba

Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…

8 óra ago

Májusban is lendületesen bővült a hazai elektromos járműpark

2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…

2 nap ago

Autósok figyelem: ez a hiba akár félmillióba is kerülhet

A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…

2 nap ago

A római taxisok felháborodtak, mert Max Verstappenéhez hasonlították a vezetési stílusukat

A római taxisok nem örültek neki, hogy a négyszeres Formula–1-es világbajnok Max Verstappenéhez hasonlították a…

2 nap ago

Péntek éjszaka a belvárosban – fókuszban a biztonság

A fővárosi rendőrök újabb razziáján 625 embert igazoltattak, ebből 11 embert elfogtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…

3 nap ago

Nyakunkon a szabályozás, ami mindent megváltoztat – ezt tudjuk eddig az új KRESZ-ről

A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…

4 nap ago