A veterán autóvá minősítéshez a Magyar Autóklub mellé a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.-t is bevonta a kormány. Az új minősítési rendszer jövő év elején lép életbe, amely az OT-rendszámok kiadására is hatással van – írja a napi.hu.
A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet egy 2017 decemberi jogszabályt egészített ki a „Muzeális jellegű járművek minősítési eljárása” fejezettel.
A muzeális jármű az OT-rendszámmal ellátott, vagyis hivatalosan is oldtimernek minősített járművet jelenti. Muzeális járműnek az tekinthető, amelyet legalább 30 éve vagyis legalább 360 hónapja gyártottak, amennyiben igazolható a gyártási év hónapja, továbbá az eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg, vagy annak megfelelően helyreállították. Ennek megfelelően a muzeális jellegű járművet – a gyártás során felhasznált anyagok és a gyártás során alkalmazott gyártástechnológiák ismerete alapján – a következő két kategória valamelyikébe kell besorolni:
A muzeális minősítő vizsgálat alapján a vizsgált jármű abban az esetben minősíthető muzeális jellegűnek, amennyiben a fenti feltételeknek megfelel és ezt államilag igazolt vizsgával is érvényesítik.
A muzeális minősítő vizsgálat keretében nem minősíthető muzeális jellegűnek a jármű, amennyiben lényegesen módosításra került, azaz a jármű fő egységei – beleértve a hajtómotort, alvázat (motorkerékpár vázat, önhordó karosszériát), nyomatékváltót, kormányberendezést, első felfüggesztést, hátsó felfüggesztést, karosszériát – úgy kerültek megváltoztatásra, hogy a javítás során nem követték a járműegyed eredeti állapotával megegyező méreteket és anyagtípusokat.
A kormány muzeális minősítő szervezetként a Magyar Autóklubot jelölte ki, de ez eddig is így volt. Új szabály viszont, hogy a muzeális jellegű járművekre vonatkozó szakmai szabályok kidolgozására, kiadására, valamint a muzeális járművek tekintetében a nyilvántartás vezetésére jogosult szervezetként, a muzeális minősítő rendszer működtetőjeként a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. jár el a jövő év elejétől. A szabályok kidolgozásába a KTI-nek be kell vonnia a Magyar Autóklubot, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot és a Magyar Veteránjárművesek Szövetségét is.
A muzeális minősítés díja két elemből áll:
A minősítési díj a következő arányban oszlik meg az egyes szervezetek között:
A muzeális jellegű jármű forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálata a közlekedési hatósági eljárásban közreműködő muzeális minősítő szervezet vizsgálóállomásán végezhető el. A műszaki alkalmasság legfeljebb 5 év lehet – olvasható a Magyar Közlönyben.
Cash/fotó: Facebook
Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…
A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…
A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…
A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…
Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…
A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…