Categories: Hírek

Polgári repülőket is bevon a menekítésekbe az USA

18 géppel zajlik az afganisztáni művelet

 

Hat amerikai légitársaság összesen 18 repülőgépét használja az amerikai légierő az afganisztáni kimenekítési művelet során. A program 70 éves története során ez a harmadik alkalom, hogy az Egyesült Államok légiereje aktiválja a Polgári Tartalékos Légi Flottát – írja az Airportál.

A Pentagon közleménye alapján Lloyd J. Austin az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztere elrendelte a Polgári Tartalékos Légi Flotta (Civil Reserve Air Fleet – CRAF) 1-es szintű bevonását az afganisztáni műveletekbe.

Eszerint a mostani fázisban 18 civil, kereskedelmi repülőgép segít az amerikai légierőnek a kimenekített személyek szállításában.

A United Airlines 4, az American Airlines, az Atlas Air, a Delta Air Lines és az Omni Air 3-3, a Hawaiian Airlines pedig 2 repülőgépét bocsátja a védelmi minisztérium rendelkezésére.

A Pentagon várakozásai szerint a lépés – azaz a katonai feladat miatt a menetrendi forgalomból kivont repülőgépek – nem lesz jelentős hatással a műveletben résztvevő légitársaságok járatainak üzemelésére.

A közlemény hangsúlyozza, hogy a polgári repülőgépekkel nem repülnek az afganisztáni Kabulban lévő Hamid Karzai Nemzetközi Repülőtérre, ahol kaotikus a biztonsági helyzet.

A civil utasszállítók feladata az lesz, hogy a katonai repülőgépek által a közeli, biztonságos országokban létrehozott ideiglenes bázisokról szállítsák el a kimenekített embereket.

A polgári tartalékos flotta bevonásának köszönhetően jelentősen nő a kimenekítésre rendelkezésre álló férőhelyek száma, valamint további előny, hogy a légierő csak a Kabulba és az onnan induló repülési műveletekre összpontosíthatja az erőforrásait.

Az akcióban résztvevő repülőgépek megtartják a polgári státuszukat, azaz továbbra is a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szabályai szerint üzemelnek, azonban a vezénylésüket a hadsereg légi szállítási parancsnoksága (Air Mobility Command – AMC) végzi.

A Pentagon a CRAF-program mintegy 70 éves története során most aktiválja harmadik alkalommal a polgári légi szállítási kapacitást. Először az 1990 augusztusától 1991 májusáig a Sivatagi vihar elnevezésű hadművelet során, majd második alkalommal 2002 februárjától 2003 júniusáig Irakban vette igénybe az amerikai légierő ezt a lehetőséget.

A jelek szerint hasonló stratégiát követ Magyarország is, több orgánum is arról számolt be hétfőn, hogy az Afganisztánból a Magyar Honvédség által kimentett embereket egy, az afgán határ közelében lévő, üzbegisztáni repülőtérről a Wizz Air egyik repülőgépe szállította hazánkba vasárnap éjjel, míg a két honvédségi Airbus A319-es szállítógép a térségben maradt – olvasható a közleményben.

Cash/fotó: youtube.com

 

OldB

Recent Posts

Így változnak a szabályok januártól: ezeket kell magunknál tartani a kocsiban, ha külföldön autózunk

Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…

22 óra ago

Szerdán újra tüntetnek a taxisok

Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján.  Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…

2 nap ago

Az autód évente ennyit veszít az értékéből itthon

Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…

2 nap ago

Jön a 30-as korlátozás a városokban?

De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…

3 nap ago

Alig fogyasztanak kevesebbet a konnektoros hibridek a belső égésű autóknál

Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…

3 nap ago

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

5 nap ago