Hat amerikai légitársaság összesen 18 repülőgépét használja az amerikai légierő az afganisztáni kimenekítési művelet során. A program 70 éves története során ez a harmadik alkalom, hogy az Egyesült Államok légiereje aktiválja a Polgári Tartalékos Légi Flottát – írja az Airportál.
A Pentagon közleménye alapján Lloyd J. Austin az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztere elrendelte a Polgári Tartalékos Légi Flotta (Civil Reserve Air Fleet – CRAF) 1-es szintű bevonását az afganisztáni műveletekbe.
Eszerint a mostani fázisban 18 civil, kereskedelmi repülőgép segít az amerikai légierőnek a kimenekített személyek szállításában.
A United Airlines 4, az American Airlines, az Atlas Air, a Delta Air Lines és az Omni Air 3-3, a Hawaiian Airlines pedig 2 repülőgépét bocsátja a védelmi minisztérium rendelkezésére.
A Pentagon várakozásai szerint a lépés – azaz a katonai feladat miatt a menetrendi forgalomból kivont repülőgépek – nem lesz jelentős hatással a műveletben résztvevő légitársaságok járatainak üzemelésére.
A közlemény hangsúlyozza, hogy a polgári repülőgépekkel nem repülnek az afganisztáni Kabulban lévő Hamid Karzai Nemzetközi Repülőtérre, ahol kaotikus a biztonsági helyzet.
A civil utasszállítók feladata az lesz, hogy a katonai repülőgépek által a közeli, biztonságos országokban létrehozott ideiglenes bázisokról szállítsák el a kimenekített embereket.
A polgári tartalékos flotta bevonásának köszönhetően jelentősen nő a kimenekítésre rendelkezésre álló férőhelyek száma, valamint további előny, hogy a légierő csak a Kabulba és az onnan induló repülési műveletekre összpontosíthatja az erőforrásait.
Az akcióban résztvevő repülőgépek megtartják a polgári státuszukat, azaz továbbra is a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szabályai szerint üzemelnek, azonban a vezénylésüket a hadsereg légi szállítási parancsnoksága (Air Mobility Command – AMC) végzi.
A Pentagon a CRAF-program mintegy 70 éves története során most aktiválja harmadik alkalommal a polgári légi szállítási kapacitást. Először az 1990 augusztusától 1991 májusáig a Sivatagi vihar elnevezésű hadművelet során, majd második alkalommal 2002 februárjától 2003 júniusáig Irakban vette igénybe az amerikai légierő ezt a lehetőséget.
A jelek szerint hasonló stratégiát követ Magyarország is, több orgánum is arról számolt be hétfőn, hogy az Afganisztánból a Magyar Honvédség által kimentett embereket egy, az afgán határ közelében lévő, üzbegisztáni repülőtérről a Wizz Air egyik repülőgépe szállította hazánkba vasárnap éjjel, míg a két honvédségi Airbus A319-es szállítógép a térségben maradt – olvasható a közleményben.
Cash/fotó: youtube.com
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…