Categories: Hírek

Polgári repülőket is bevon a menekítésekbe az USA

18 géppel zajlik az afganisztáni művelet

 

Hat amerikai légitársaság összesen 18 repülőgépét használja az amerikai légierő az afganisztáni kimenekítési művelet során. A program 70 éves története során ez a harmadik alkalom, hogy az Egyesült Államok légiereje aktiválja a Polgári Tartalékos Légi Flottát – írja az Airportál.

A Pentagon közleménye alapján Lloyd J. Austin az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztere elrendelte a Polgári Tartalékos Légi Flotta (Civil Reserve Air Fleet – CRAF) 1-es szintű bevonását az afganisztáni műveletekbe.

Eszerint a mostani fázisban 18 civil, kereskedelmi repülőgép segít az amerikai légierőnek a kimenekített személyek szállításában.

A United Airlines 4, az American Airlines, az Atlas Air, a Delta Air Lines és az Omni Air 3-3, a Hawaiian Airlines pedig 2 repülőgépét bocsátja a védelmi minisztérium rendelkezésére.

A Pentagon várakozásai szerint a lépés – azaz a katonai feladat miatt a menetrendi forgalomból kivont repülőgépek – nem lesz jelentős hatással a műveletben résztvevő légitársaságok járatainak üzemelésére.

A közlemény hangsúlyozza, hogy a polgári repülőgépekkel nem repülnek az afganisztáni Kabulban lévő Hamid Karzai Nemzetközi Repülőtérre, ahol kaotikus a biztonsági helyzet.

A civil utasszállítók feladata az lesz, hogy a katonai repülőgépek által a közeli, biztonságos országokban létrehozott ideiglenes bázisokról szállítsák el a kimenekített embereket.

A polgári tartalékos flotta bevonásának köszönhetően jelentősen nő a kimenekítésre rendelkezésre álló férőhelyek száma, valamint további előny, hogy a légierő csak a Kabulba és az onnan induló repülési műveletekre összpontosíthatja az erőforrásait.

Az akcióban résztvevő repülőgépek megtartják a polgári státuszukat, azaz továbbra is a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szabályai szerint üzemelnek, azonban a vezénylésüket a hadsereg légi szállítási parancsnoksága (Air Mobility Command – AMC) végzi.

A Pentagon a CRAF-program mintegy 70 éves története során most aktiválja harmadik alkalommal a polgári légi szállítási kapacitást. Először az 1990 augusztusától 1991 májusáig a Sivatagi vihar elnevezésű hadművelet során, majd második alkalommal 2002 februárjától 2003 júniusáig Irakban vette igénybe az amerikai légierő ezt a lehetőséget.

A jelek szerint hasonló stratégiát követ Magyarország is, több orgánum is arról számolt be hétfőn, hogy az Afganisztánból a Magyar Honvédség által kimentett embereket egy, az afgán határ közelében lévő, üzbegisztáni repülőtérről a Wizz Air egyik repülőgépe szállította hazánkba vasárnap éjjel, míg a két honvédségi Airbus A319-es szállítógép a térségben maradt – olvasható a közleményben.

Cash/fotó: youtube.com

 

OldB

Recent Posts

Felelőtlen taxis

Pozitív lett a kábítószergyorsteszt annál a férfinél, aki balesetet okozott Ferencvárosban taxijával, amivel szórakozni vitte…

12 óra ago

Kötelezővé tennék, amit senki sem akar: így bukhatja el az EU az elektromos autós álmait

Az Országos Flottafelmérés eredménye szerint a magyar vállalati autóparkok egyre idősebbek, a cégek többsége pedig…

12 óra ago

Amerika szabadulna a stop-start rendszerektől

Akkor sem spórolhatsz a benzinnel, ha szeretnél! A stop-start rendszerek fontos szerepet játszanak az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében és…

1 nap ago

Mostantól akár 40 fokban is tilos az autóklíma Olaszországban!

Új szankciók jönnek a légkondik helytelen használatáért. A nyár beköszöntével és a magas hőmérsékletekkel a…

1 nap ago

Eldőlhet, hogy ki korszerűsítheti a ferencvárosi Mester utcát

Zöldebb, vonzóbb, hosszabb távú időtöltésre is alkalmas környék lesz a ferencvárosi Mester utca belső, a…

3 nap ago

Régiónként eltérő ütemben zajlik, de feltartóztathatatlan az akkumulátoros elektromos autók globális térnyerése

A JATO új, átfogó elemzéséből kiderül, hogy a globális átállás az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV)…

3 nap ago