A koronavírus-járvány miatt életbe léptetett korlátozások jelentős mértékben befolyásolták a fuvarszervező társaságok működését, mintegy harminc százalékkal csökkent az engedéllyel rendelkező taxisok száma, sokan továbbra is ételfutárként dolgoznak, nem tértek vissza a személyszállításhoz – írja az Index.
Bár a harmadik hullám után a korlátozásokat feloldották, megindult az újranyitás, de azt nem lehet mondani, hogy minden maradéktalanul visszatért volna a járványt megelőző kerékvágásba. Mivel a home office a járványügyi korlátozások idején beépült a mindennapokba, illetve még időre van szükség a turizmus feltámadásához, a taxis személyszállítás továbbra sincs könnyű helyzetben.
Vannak, akik végleg abbahagyták
„A kormány a koronavírus-járvány kezdetén rögtön a taxisoknak próbált segítséget nyújtani azzal, hogy lehetővé tette a vállalkozóknak az étel- és csomagszállítást a taxiszolgáltatás mellett. Sokan még jelenleg is ételfutárként dolgoznak” – fogalmazott Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke az Index megkeresésére válaszolva.
A taxisok közel harmada volt kénytelen más megélhetési formát választani a járvány időszaka alatt. A 2019 végi adatok szerint Budapesten több mint hétezer taxis volt, most ötezer körül vannak. Országosan közel harminc százalékkal csökkent az engedéllyel rendelkezők száma.
Egy részük végleg visszaadta a tevékenységi engedélyét, többen pedig inkább felfüggesztették a vállalkozásukat, remélve és bízva abban, hogy belátható időn belül ismét visszatérhetnek a taxizáshoz – tájékoztatott Metál Zoltán.
Ugyanakkor szerinte attól azért nem kell tartani, hogy hiány keletkezne a kínálati oldalon, mert ha megemelkedne a kereslet, arra gyorsan reagál majd a piac, ahogy a korábbi években erre volt már példa. Az újranyitás után elsőre inkább az esti és a hétvégi időszakban növekedett a kereslet taxis szolgáltatásra.
Sokan felélték a tartalékaikat
Metál Zoltán kifejtette: a második és a harmadik hullám jóval nagyobb károkat okozott, mint a tavaly tavaszi, első.
Este nyolc óra után a közterületek elnémultak, megszűnt a mozgás a kijárási tilalom miatt. Napközben is jóval kevesebben vették igénybe a taxis személyszállítási szolgáltatást, hiszen az éttermek, kávézók, mozik, színházak, múzeumok és azok a közösségi helyek mind-mind zárva tartottak, ahol lehetőségük lett volna az embereknek találkozni és kapcsolatot tartani.
A járvánnyal sújtott 2020-as évben a nagyobb fuvarszervező társaságok ötven-hatvan százalékkal kevesebb fuvart teljesítettek, mint az előző évi időszakban.
Vannak olyan szolgáltatók – például a nagyobb fővárosi szállodák kiszolgálására fókuszálók –, amelyek tavaly tavasz óta nem szolgáltatnak, azaz munka nélkül maradtak – ismertette Metál Zoltán.
A legtöbb vállalkozóként dolgozó taxis a korlátozások ideje alatt felélte a tartalékait, amit sokan a következő gépjármű beállítására gyűjtöttek és tartogattak.
Könnyítésként a kormány tavaly októberben jelentette be, hogy 2022 év végéig nem kell fiatalabbra cserélniük a tízévessé váló autójukat a taxis vállalkozóknak, cégeknek. Az addig hatályos szabályozás értelmében ugyanis személytaxi-szolgáltatás csak tíz évnél fiatalabb személygépkocsival volt végezhető.
„Akiknek a tízéves járműveiket kellett volna lecserélniük a vészhelyzet időszakában, fellélegezhettek, hiszen kaptak még további két év moratóriumot, ami óriási segítséget jelentett számukra” – tette hozzá Metál Zoltán. Az adó- és járulékfizetések időszakos felfüggesztése szintén kézzelfogható segítséget jelentett, titkon azonban több támogatásra számítottak.
Az OTSZ és a kamarák az elmúlt időszakban – együtt és külön-külön is – több javaslatot fogalmaztak meg, továbbá juttattak el a döntéshozók részére a vállalkozók kárenyhítésének érdekében. A szektor szereplői többségében önfoglalkoztató mikrovállalkozók, ezért a kormány céljaival megegyezően a minimálbérrel megegyező bértámogatást kértünk. A kedvezményezetti körből sajnos végül kihagytak bennünket, ami sokunk számára jelentett csalódást – fejtette ki Metál Zoltán az Indexnek.
Azt is kérték, hogy azoknak a mikrovállalkozóknak, akiknek a turizmus visszaesése miatt csökkent az árbevételük, 2021-ben töröljék az adó- és járulékfizetési kötelezettségét, de ez sem teljesült.
Metál Zoltán sokszínűnek értékelte az önkormányzatok szerepvállalását a segítségnyújtás területén. Noha Budapest egyszeri hetven százalékkal csökkentette a taxidroszt-használati díjat, nem támogatta azt a sikeres bécsi modell meghonosítására tett javaslatot, amely szerint a nyugdíjas és rászoruló lakosok egy taxiutalvány formájában célzott utazási segítséget kaptak, amit aztán a helyi taxiszolgáltatóknál érvényesíthettek.
Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint egy ilyen támogatásnak a budapesti nyugdíjasok és a taxivállalkozások is egyaránt örültek volna. A vidéki önkormányzatokra térve megjegyezte, hogy a többségük sajnos inkább távol maradt a helyi személyszállító vállalkozások megsegítésétől.
Visszaszorultak a vadászó taxisok
A kérdésre, hogy mennyire tisztult a piac, Metál Zoltán kiemelte: a taxisok általános megítélése attól is függ, hogy milyen negatív tapasztalatokat szereznek az utasok a szolgáltatás igénybevétele közben, valamint a taxisokról szóló hírek milyen módon jelennek meg a médiában, és azok mennyire befolyásolják a közvéleményt.
Az Országos Taxis Szövetség elnöke azt tapasztalta, hogy a turizmus visszaesésével a turistákra célzottan vadászó és legtöbbször túlszámlázó taxisok gyakorlatilag eltűntek a járvány alatt az újságok címoldaláról, de ettől még korántsem lett jobb a taxisokról kialakított általános kép.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és az OTSZ folyamatosan jelzi a hatóságok felé, mennyire fontos lenne az ellenőrzés és a próbautazás.
Metál Zoltán szerint a hatóságoknak most arra kellene fókuszálniuk, hogy az illegális (a tevékenységi engedéllyel nem rendelkező), de megtévesztően sárga taxigépkocsit vezető járművezetőket kiszűrjék, ezzel is segítve az utasok védelmét, illetve a szabálykövető taxisok általános megítélését.
Forrás: Index
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…