Amerikai kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az európai károsanyag-kibocsátási előírások szigorítása nemcsak hogy nem csökkenti a járművek valós viszonyok közti emisszióját, de még növeli is az autógyártók meg nem felelésének esélyét – írja az OEM magazin.
A Production and Operations Management (OEM) online magazinban publikált munkájukban a kutatók megerősítették, hogy kapcsolat van a szigorúbb kibocsátási normák és az OEM-ek azoknak nem megfelelése között. Az elemzésben arra is rávilágítottak, hogy azok a gyártók, melyek nagyobb versenynek vannak kitéve, valamint azok, melyek kevésbé fejlett kibocsátáscsökkentő technológiát alkalmaznak, gyakrabban esnek a megszabott limiteken kívül.
A kutatók összesen 148.835 darab, 42 különböző gyártótól származó Európai Unióban regisztrált jármű valós körülmények között mért kibocsátási adatával dolgoztak. Az adatokat 2000-2014 időszakában rögzítették, ebben a 15 évben az EU az új autókra vonatkozó nitrogén-oxid-kibocsátási limitet három alkalommal szigorította.
„A fő probléma itt az, hogy az EU egy egyszerű „vágd vissza” normát alkalmaz. A limiten belül kell maradnod ahhoz, hogy teljesítsd. Bármi ehhez hasonló (megközelítés) könnyen vezet etikátlan akcióhoz” – fogalmazott Hu, a kutatás társszerzője.
A Green Car Congress által összefoglalt kutatás szerint az autóiparban az előírások nem teljesítése a gyártók érdekei és a külső erők konfliktusára vezethető vissza, ami miatt gazdasági szempontból nézve a vállalatok nem elég ösztönzöttek a limiteknek megfelelésre.
Az emissziós teljesítmény vagy az autóválasztási szempontok legalján van, vagy értékelése nehéz egy átlagos ügyfélnek. A nekik szabott emissziós limit teljesítésén dolgozó gyártók így aztán rosszabbnál rosszabb lehetőségek közül választhatnak: növelhetik az autók árát, csökkenthetik a járművek biztonsági szintjét, kiléphetnek a piacról vagy csalhatnak.
Más tényezők ugyancsak nem igen ösztönzik a gyártókat arra, hogy többet tegyenek a szabályok betartásáért. A vásárlói nyomás ezen a területen gyenge, míg a betartás nyomon követése nem bizonyult elég hatékonynak.
Az EU-ban kilométerenként 95 gramm szén-dioxidot bocsáthatnak ki az új autók. Az Európai Bizottság még az adatok összesítésén dolgozik, hogy kiderüljön mely OEM-ek maradtak a nekik szabott, az értékesített járművek átlagos tömegének függvényében a 95-ös értéknél alacsonyabb vagy magasabb limiten belül. A Volkswagen autói például valószínűleg épphogy, de a megengedettnél több szén-dioxidot bocsátottak ki, míg a BMW Csoport vagy a Renault jóval a határértéken belül tudhatott maradni – adta közre az autopro.hu.
Az EU jelenleg annak a lehetőségét vizsgálja, hogy tovább szigorítsa a 2025-től és 2030-tól életbe lépő előírásokat, amik most a jelenlegihez képest további 15 és 37,5 százalékos kibocsátás-csökkentést követelnek meg. Ha ez megvalósul, az figyelemre méltó következményekkel jár majd úgy a vásárlói szokásokra, mint az értékesítési láncokra.
Cash/fotó: Wikipédia
Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke az ATV reggeli műsorában: Forrás: ATV
Sokan terveznek autós nyaralást, ám az egyes európai országok gyakorlata között jelentős eltérés mutatkozhat autópálya…
Mindig kérdés, hogy külföldi utazásokon az adott ország rendőrei milyen iratokat és kötelező tartozékokat kérhetnek…
Ha az autódba beülsz, és szaunának érzed, van egy trükk, ami gyorsabban lehűti, mint a…
Erre érdemes figyelni, hogy elkerüljük a nagy kiadásokat Szeretne utólagosan felszerelni egy vonóhorgot - például…
A rendőrség augusztus 4. és 10. között Magyarország egész területén sebességellenőrzést végez. A gyorshajtók kiszűrése…