Drasztikus, de hatékony megoldás a forgalom sebességének csillapítására, ha az útra fekvőrendőrt, vagy ahogyan a jogszabály nevezi, forgalomcsillapító bordát telepítenek. De biztosan mindig a legmegfelelőbb megoldás? – teszi fel a kérdést a D.A.S. jogvédelmi biztosító.
Nincs autós, aki ne találkozott volna már fekvőrendőrrel, s a legtöbb sofőr egy-egy váratlanul észlelt áthajtás esetén, megjegyzést is fűz hozzá, nem az irodalmi nyelvünket ékesítőbbek közül. Hivatalosan meghatározása imígyen hangzik: fekvőrendőr olyan, az úttest haladási irányával keresztirányban telepített, annak síkjából kiemelkedő berendezés, amelyen biztonsággal csak mérsékelt sebességgel lehetséges az áthaladás, így kihelyezése a forgalom csillapításához vezet.
A hatályos magyar szabályozás nem engedi meg, hogy akárhova fekvőrendőr legyen telepítve. Az előírás az, hogy a lakó-pihenő övezet és a korlátozott sebességű övezet bejáratát az úttest szintjének küszöbszerű megemelésével vagy más építési beavatkozással (például középszigetek, útszűkületek, optikai kapuk) lehet jelezni. E körben tér ki az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet arra, hogy hasonló fizikai eszközök (sebességcsökkentő bordák, oszlopok, utcabútorok, elhúzások stb.) helyezhetők el az övezetek úttestén a járművek várakozására szolgáló útfelületek kijelölése, illetve a járműforgalom számára megengedett sebesség betartatása érdekében.
A jogszabály kiemeli, hogy ezek az eszközök nem akadályozhatják a megengedett sebességgel történő folyamatos haladást. Talán kijelenthető, hogy ennek a kritériumnak nagyon kevés fekvőrendőr tesz eleget.
Ami a kialakítás módját illeti, le kell szögezni, hogy forgalomcsillapító eszközöket a közút kezelője telepíthet, ami fekvőrendőrök esetén jellemzően az önkormányzatot jelenti. Érintettként itt kezdeményezhetjük mind a kialakítást, illetve adott esetben az eltávolítást is.
Fekvőrendőr csak mellékúton telepíthető, és csak olyan útvonalon, ahol 50 km/h alatti a megengedett sebesség. Bordák esetén is alapos tervezést igényel, hogy pontosan milyen formájú, magasságú és szélességű legyen a kialakítás. A nem megfelelően kialakított, elhelyezett és előjelzett fekvőrendőr balesetveszélyes. Egyszeri áthaladás is kárt tehet nem csupán a járműben, de a vezető és utasai gerincére is káros hatása van. Így azon járművezetők esetében, akik pl. közforgalmú buszok vezetőiként rendszeresen közlekednek ilyen utakon, ezt a kockázati tényezőt figyelembe kell venni.
A nem megfelelően kihelyezett fekvőrendőr miatt a közútkezelő helytállási kötelezettséggel is tartozhat. Önmagában az, hogy a fekvőrendőr miatt baleset vagy károsodás következik be, természetesen nem elegendő. A kár bekövetkeztét és azt, hogy ez a szabálytalan fekvőrendőr miatt keletkezett, a károsultnak kell bizonyítania. Jelentősége van annak, hogy az előírásoknak megfelelően történt-e a kihelyezés, megfelelően jelölve van-e a sebességcsökkentő borda, azaz a közlekedés résztvevői fel tudnak-e rá készülni. Ez alatt az előjelző tábla és a rikító felfekvés értendő. Megjegyezzük, éppen ez lehet hátrány is, egyfajta vizuális környezetszennyezés.
A fekvőrendőrnek nem az a célja és szerepe, hogy túlzottan lelassítsa a forgalmat, hanem az, hogy az adott övezetben érvényes sebességhatáron felüli száguldást akadályozza meg. A kialakítása azonban emellett is csak olyan lehet, hogy a közlekedők biztonságát ne veszélyeztesse.
Ez mégsem jelenti azt, hogy könnyű helyzetben lenne, aki kártérítési igénnyel élne. Fontosabb a közlekedés résztvevőinek a forgalomcsillapító eszközök hatásaira irányuló elemzésekkel, kutatási eredményekkel, a hatásosság vizsgálatával az ügy mellé állítani. Ez nyilván csak akkor lehetséges, ha valódi elemzések és eredmények húzódnak mögötte.
A jogvédő biztosító által leírt megállapítások számos kérdésre adnak választ. Ezek közül talán a legfontosabbak, az útkezelők a megfelelő helyszínen, a megfelelő forgalomcsillapítást alkalmazzák és azt a jogszabályban megfogalmazottaknak, hovatovább előírtak szerint telepítesse, hogy az ne okozzon se sérülést, se pedig műszaki hibát a járművekben. Ugyanakkor a nem jó helyre kivitelezett fekvőrendőr útkezelője kártérítésre kötelezhető a műszakilag eltérő forgalomcsillapító eszköze miatt. Aki vállalkozik a kártérítési huzavonára, az kösse fel a gatyáját, mert hosszú időre számíthat, amíg jogerősen is igazat kaphat, de ez sem kizárt.
k.z.t./fotó: Google
Egészen ideáig még meg lehetett úszni egy adminisztrációs költséget, de mostantól már akkor is fizetni…
Több mint 16 ezer életveszélyes Volkswagen autó cirkál jelenleg is az utakon. A gyártó már…
Magyarországon 65 098 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első hat hónapban, 4,3 százalékkal többet,…
De van egy jó hírünk is. Két és fél millió ember életét befolyásoló döntés eléggé…
Már több, mint hatezren pályáztak az e-autóra, a kifizetések folyamatosak, már csak 3,2 milliárd maradt,…
Illegális „taxist” leplezett le a BKK: az engedély nélkül dolgozó sofőr egy népszerű mobiltelefonos alkalmazással…