Categories: Könyvelés

Kata, vagy átalányadózás? 3. rész

Az elmúlt napokban megvizsgáltuk, hogy a kata vagy az átalányadózás válaszása a célszerűbb a taxis egyéni vállalkozóknál. Megállapítottuk, hogy a nyugdíj melletti vállalkozóknál ma már  az átalányadózás a kedvezőbb. Azzal az extrém esettel nem számoltunk, amikor a nyugdíj melletti taxis vállalkozó éves bevétele meghaladja a tízmillió forintot…

 

A számítások során eddig nem vettük figyelembe az iparűzési adó mértékét, mert annak összege szinte elhanyagolható a többi közteherhez képest. Vagy mégse?

Az alábbi számítások kizárólag alanyi adómentes („nem áfás”) TAXIS vállalkozókra vonatkoztathatók.

Alapesetben az iparűzési adót kétféle módon lehet fizetni:

  1. Az éves bevételekből levonva az anyagköltséget (taxisoknál ez jellemzően az üzemanyag), a fennmaradó bevétel után kell fizetni az adót
  2. Az éves bevétel nyolcvan százalékát véve alapul kell fizetni az adót (ez a forma nyolcmillió forint éves bevételig alkalmazható)

További két módszer áll a rendelkezésére az átalányadósoknak és a katásoknak:

  1. Az átalányadózó az éves jövedelmének (tehát a bevétele 20%-ának) az 1,2-szeres szorzata után fizeti az adót.
  2. Katás vállalkozó választhatja az ún. „tételes” iparűzési adó fizetését, melynek összege a bevételétől függetlenül évi 50 ezer forint.

Na, akkor matekozzunk egy kicsit, előrebocsátva, hogy ezúttal nem foglalkozunk a helyi iparűzési adó 50%-os csökkentésére vonatkozó (valószínűleg átmeneti) szabállyal.

Most, hogy egy kicsit talán beindult a forgalom, esetleg számolhatunk havi 500.000 forint forgalommal. Hogyan alakul ennek iparűzési adó vonzata a fenti négy módszer szerint?

  1. A bevétel, mínusz anyagköltségre vonatkozó szabállyal itt nem foglalkozunk, elenyésző számú vállalkozó használja és sokkal több adatra lenne hozzá szükség
  2. A havi 500 ezer forint, az évente hatmillió. Ennek 80%-a 4.800.000 forint, aminek a 2%-os adóterhelése 96.000 forint (2 százalékkal számolunk, vannak települések ahol ez a százalékos mérték kevesebb, de a lényeget nem érinti).
  3. Ha a fenti példa szerinti vállalkozó átalányadózó, akkor az éves hatmillió forint bevételének 20%-a a jövedelem, vagyis 1.200 000 forint. Ezt az összeget kell 1,2-vel szorozni, és az lesz az iparűzési adó alap. Az eredmény 1.440.000 forint, ennek a 2%-a 28.800 forint lenne, jóval alacsonyabb, mint a fentebb említett 80%-os szabály szerint. A megfogalmazásban azért szerepel, hogy „lenne”, mert itt már belép az egyes településeken alkalmazott adómentes bevétel mértéke, ami például Budapesten 1.500.000 forint, így e példa szerint adót fizetni nem is kell. (Budaörsön és Érden ez az adómentes határ 2.500.000 forint)
  4. Kizárólag katás vállalkozó választhatja a „fix” évi 50 ezer forint fizetését.

Hogy kinek melyik éri meg? Katásnak, ilyen bevétel mellett a „fix” 50 ezer forint fizetés, aminek használatát viszont előre be kell jelenteni minden év február 15.-ig. Ha bevétele éves szinten nem éri el a 3.125.000 forintot, akkor viszont a 80%-os variáció a kedvezőbb.

Átalányadósnak egyértelműen a bevétel 20%-os alap 1,2-szerese után fizetendő adó, ami még a maximális 12 millió forint bevétel esetén is „csak” 57.600 forint.

Ha a vállalkozó székhelye más településen található, mint ahol munkáját végzi, akkor az iparűzési adót is meg kell osztania. Az adózási formák közötti váltást kizárólag a katások „fix” 50 ezer forintos adózási formájánál kell előzetesen bejelenteni.

– oli –

 

 

 

 

 

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

10 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

10 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago