A Kelley Aerospace nevű szingapúri székhelyű repülőgép-gyártó vállalat szuperszonikus sebesség elérésére alkalmas harci drónt fejlesztett ki. A jövőben félezer pilótát képeznek ki az irányításukra. Tiszta sci-fi vagy mégsem?
Az Arrow nevű pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV) koncepcióját a közelmúltban mutatták be. A drón maximális felszállási súlya 16 800 kilogramm, 4815 kilométer (2600 tengeri mérföld) hatótávolságú, és 2592 kilométer/óra, azaz 2.1 mach sebességnél is gyorsabban képes repülni. Ez nagyjából a Los Angeles-Tokió távolság, amit az eszköz valamivel több, mint három óra alatt megtehetne, természetesen bőven a hangsebesség felett.
A drón kialakítása egytestű repülőeszköz és olyan szabadalmaztatott szénszálas anyagból készül majd, mely a maga nemében az első ilyen a világon. Radar keresztmetszete csökkentett, és az infravörös képe is minimalizált. „A szénszálas és egytestű kialakítás kiemelkedő szilárdsággal és merevséggel ruházza fel az Arrow-t” – közölte a Kelly Aerospace vállalat.
A drónt már be is árazták, 9-16 millió dollár között lesz kapható, és már felkeltette a potenciális vásárlók érdeklődését, akik 100 előrendelést adtak le rá. Nem kell különösebben gyakorlott katonai elemzőnek lenni ahhoz, hogy belássuk, a drón rendelkezik azzal a képességgel, hogy komoly és villámgyors előnyt nyújtson a harctéri alkalmazása során.
„Az Arrow-t úgy tervezték, hogy kiegészítse a pilóta nélküli repülőgépeket, és a megsokszorozza a légierő képességeit a légi csatatéren” – magyarázta a vállalat tájékoztatójukban. Sok jelenleg használt drónhoz hasonlóan, az Arrow-t is egy drón operátor kezeli. A gép képes önállóan felszállni, és UCAV-kból álló repülőgéprajban is repülhet egy nagyobb küldetés részeként.
A Flight Global forrásai szerint a Kelley Aerospace további két UCAV prototípusát tesztelik az Egyesült Államokban és Svédországban. Drónfejlesztéseik ugyanakkor csak apró részei a katonai felhasználású autonóm harci eszközök nagyobb trendjének.
Az elmúlt három évtizedben a hadviselésben részt vevő UCAV-ok, azaz ember nélküli autonóm harci járművek száma rendkívül megnőtt. A 2003-as iraki invázió során az Egyesült Államoknak még csupán néhány drónja volt, a PBS International szerint most azonban már több mint 7000 UCAV-ot használnak katonai célokra.
A Kelley Aerospace még decemberben közölte, hogy nem kevesebb, mint 250 új munkahelyet kívánnak létrehozni, kifejezetten ennek az új repülőgépnek a gyártására, ötéves célként kitűzve azt is, hogy mintegy 500 pilótát képezzenek ki repülési pilótaakadémián, akik készen állnak majd a harci drónok irányítására egy általános hadjárat részeként.
Ha ezt filmben látnám, könyvben olvasnám, azt hihetném, fantasztikus mű, de nem az: ez a mai valóság. Mit hozhat a jövő? Ki tudja, de mi egy hét múlva, újabb, valami földön kívülinek tűnő technológiát és eszközt mutatunk be.
Cash/fotó: Youtube
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…