A Kelley Aerospace nevű szingapúri székhelyű repülőgép-gyártó vállalat szuperszonikus sebesség elérésére alkalmas harci drónt fejlesztett ki. A jövőben félezer pilótát képeznek ki az irányításukra. Tiszta sci-fi vagy mégsem?
Az Arrow nevű pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV) koncepcióját a közelmúltban mutatták be. A drón maximális felszállási súlya 16 800 kilogramm, 4815 kilométer (2600 tengeri mérföld) hatótávolságú, és 2592 kilométer/óra, azaz 2.1 mach sebességnél is gyorsabban képes repülni. Ez nagyjából a Los Angeles-Tokió távolság, amit az eszköz valamivel több, mint három óra alatt megtehetne, természetesen bőven a hangsebesség felett.
A drón kialakítása egytestű repülőeszköz és olyan szabadalmaztatott szénszálas anyagból készül majd, mely a maga nemében az első ilyen a világon. Radar keresztmetszete csökkentett, és az infravörös képe is minimalizált. „A szénszálas és egytestű kialakítás kiemelkedő szilárdsággal és merevséggel ruházza fel az Arrow-t” – közölte a Kelly Aerospace vállalat.
A drónt már be is árazták, 9-16 millió dollár között lesz kapható, és már felkeltette a potenciális vásárlók érdeklődését, akik 100 előrendelést adtak le rá. Nem kell különösebben gyakorlott katonai elemzőnek lenni ahhoz, hogy belássuk, a drón rendelkezik azzal a képességgel, hogy komoly és villámgyors előnyt nyújtson a harctéri alkalmazása során.
„Az Arrow-t úgy tervezték, hogy kiegészítse a pilóta nélküli repülőgépeket, és a megsokszorozza a légierő képességeit a légi csatatéren” – magyarázta a vállalat tájékoztatójukban. Sok jelenleg használt drónhoz hasonlóan, az Arrow-t is egy drón operátor kezeli. A gép képes önállóan felszállni, és UCAV-kból álló repülőgéprajban is repülhet egy nagyobb küldetés részeként.
A Flight Global forrásai szerint a Kelley Aerospace további két UCAV prototípusát tesztelik az Egyesült Államokban és Svédországban. Drónfejlesztéseik ugyanakkor csak apró részei a katonai felhasználású autonóm harci eszközök nagyobb trendjének.
Az elmúlt három évtizedben a hadviselésben részt vevő UCAV-ok, azaz ember nélküli autonóm harci járművek száma rendkívül megnőtt. A 2003-as iraki invázió során az Egyesült Államoknak még csupán néhány drónja volt, a PBS International szerint most azonban már több mint 7000 UCAV-ot használnak katonai célokra.
A Kelley Aerospace még decemberben közölte, hogy nem kevesebb, mint 250 új munkahelyet kívánnak létrehozni, kifejezetten ennek az új repülőgépnek a gyártására, ötéves célként kitűzve azt is, hogy mintegy 500 pilótát képezzenek ki repülési pilótaakadémián, akik készen állnak majd a harci drónok irányítására egy általános hadjárat részeként.
Ha ezt filmben látnám, könyvben olvasnám, azt hihetném, fantasztikus mű, de nem az: ez a mai valóság. Mit hozhat a jövő? Ki tudja, de mi egy hét múlva, újabb, valami földön kívülinek tűnő technológiát és eszközt mutatunk be.
Cash/fotó: Youtube
Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…
Dermesztő képet festett a taxis piac jelenlegi helyzetéről Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke…
Jövőre autósok százezrei spórolhatnak az autópálya-használaton: egyes vármegyékben féláron vagy még olcsóbban váltható éves matrica,…
A hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. A ROADPOL Operational Group (Európai…
Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…
Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…