Tény, hogy a repülő taxik fejlődése időről-időre felkelti a média érdeklődését, beszámolnak minden érdemleges állomásról. A legígéretesebb fejlesztők 5-7 személy szállításában gondolkodnak, miközben már a tervasztalon létezik a légibusz, ami 40 főt képes utaztatni.
Braeden Kelekona New Yorkban jelentett be egy merőben új koncepciót, miszerint elkészítették saját légibuszuk tervét. Az elképzelt közlekedési eszköz egy olyan elektromos helyből fel- és leszálló légi jármű, amelynek működési elve nagyjából megegyezik a terület úttörőinek az elképzeléseivel. Csakhogy amíg a légitaxiban legfeljebb hét ember fér el, a Kolokona eVTOL-ja egyszerre akár 40 embert vagy közel féltonnányi rakományt is tudna szállítani.
Terveik alapján a légibusz alig egy óra alatt tenné meg a Los Angeles és San Francisco közötti, 531 kilométeres távolságot, ami hagyományos busszal jó 5-6 órás út. Nagyjából ugyanennyi időbe telne elrepüli New Yorkból Washingtonba vagy Londonból Párizsba is. Kelekona nem jelzi a légibusz hatótávolságát, de a felsoroltak alapján feltételezhető, hogy 500-600 kilométeres távolsággal számolnak.
Nem a megszokott módon álltak már a tervezéshez sem: ahogy a cég alapítója fogalmaz, gyakorlatilag egy „repülő akkumulátort” terveztek, vagyis a tervezés első fázisában azt döntötték el, hogy milyen akkumulátorra lenne szükség ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson, és eköré építették fel a gép többi részét. A légibusz akkumulátorát a jármű alján helyezték el, és kerekeken könnyen kigördíthető, így az utak között az akkumulátorcsomagot le lehet cserélni, vagyis az utasoknak nem kell megvárniuk, amíg a légibuszt újratöltik.
Kelekona terveiről még annyit lehet tudni: a járművet pilóta vezetné, vagyis –sok hasonló koncepciótól eltérően – nem önvezető technológiában gondolkodnak, ugyanakkor a légibusz sztereó kamerákkal és radarral pásztázná a környezetét, így akár 160 kilométeres távolságból is képes figyelmeztetni bármilyen veszélyre, legyen az egy másik repülő, madárraj vagy időjárási anomália. A gépet összesen nyolc rotor fogja hajtani, amelyek a tervező szerint megfelelnek majd mind az FAA, mind az EASA és más szabályozó szervek előírásainak.
A Kelekona szerint egy ilyen gépet igen széles körben lehetne használni, az utasok szállítása mellett alkalmas lenne légi mentésre, szabványos konténerek szállítására, valamint katonai felhasználásra is. A cég tervei szerint az első teherszállító gépek 2022-ben már a magasba is emelkednének, az utasokat pedig 2024-től szállítanának. Az első légibuszok Manhattan és a Long Islanden található Hampton-vidék között fognak közlekedni, és a hírek szerint 85 dollárért, vagyis nagyjából 24 ezer forintért lehet majd rájuk jegyet váltani – derül ki a beszámolóból.
Cash/fotó: New Atlas
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…