A BMW Csoport megkezdte Európa útjain a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt autók tesztelését. Azt vizsgálják a mérnökök, hogy a széndioxid-kibocsátás nélkül működő hajtáslánc, a típus-specifikus futómű-technológia és a vezérlőelektronika valós körülmények között mennyire hatékonyan képes együttműködni – írja az autopro.hu.
A BMW i Hydrogen Next egy tisztán elektromos meghajtású autó, amely üzemanyagcelláiban hidrogénből állítja elő a működéséhez szükséges energiát. Az átfogó tesztprogram tapasztalatai és eredményei utat mutatnak a BMW Csoport tervezőmérnökeinek ezen hosszútávon fenntartható hajtáslánc-technológiával szerelt kisszéria gyártása felé, amely a BMW X5 műszaki alapjain 2022 második felében kezdődhet meg. A közúti megfigyelés számos gyakorlati tudnivalót hoz magával, amelyeket a mérnökök egytől egyig a hosszútávon fenntartható hajtáslánc-technológia tökéletesítésére kamatoztatnak.
A hidrogén-technológia főként az akkumulátorral szerelt zéró emissziójú modellek alternatívájaként arathat sikert – elsősorban azon ügyfelek körében, akiknek nincs állandó hozzáférésük villamosenergia-infrastruktúrához vagy rendszeresen nagyobb távokat tesznek meg autóval.
„A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia a hosszútávon fenntartható hajtáslánc-technológiák egyik vonzó opciója lehet – kiváltképp a magasabb járműkategóriákban” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja.
Akárcsak a hagyományos, belsőégésű erőforrással szerelt modellek üzemanyagtartálya, úgy a BMW i Hydrogen Next hidrogéntartálya is három-négy perc alatt feltölthető annyi üzemanyaggal, amennyi mindenféle időjárási körülmények közepette több száz kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantál.
A BMW i Hydrogen Next közúti tesztelésének elsődleges célja, hogy a mérnökök tökéletesítsék a hajtáslánc-technológiai és járművezérlési funkciókat irányító szoftvereket. Az üzemanyagcella-technológiát, a hidrogéntartályokat, a teljesítménynövelő akkumulátort és a jármű központi vezérlőelektronikáját korábban már külön-külön és együtt is tesztelték a tervezők, a BMW Csoport házon belüli tesztlétesítményeiben elvégzett több száz tesztprogramon keresztül. Ezeket követi most az átfogó közúti tesztelés.
Az intenzív tesztprogram, amelyet a mérnökök hétköznapi körülmények között, több ezer kilométeren át, valós forgalmi szituációkban végeznek, segít bebiztosítani a prototípusok alkatrészeinek hatékonyságát, biztonságát, kényelmét és megbízhatóságát. A közúti tesztelés célja ugyanakkor az is, hogy a prototípusok vezethetősége és viselkedése a BMW által fémjelzett vezetési élményt kínálja – még hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt, károsanyag-kibocsátástól mentes meghajtás esetén is.
A BMW i Hydrogen Next üzemanyagcellái a Toyota Motor Corporationnel való technológiafejlesztési együttműködés eredményei. Az egyes cellák a Toyotától érkeznek, a cellák speciális rögzítőkötegei és a teljes hajtáslánc-technológia azonban BMW Csoport-fejlesztés. A 2013-ban indított partnerség célja, hogy optimalizálja a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia hétköznapi használhatóságát és skálázhatóságát, illetve, hogy a szakmai ismeretek megosztásával mindezt a két vállalat saját modelljeiben is hatékonyan kamatoztassa.
A BMW i Hydrogen Next hajtáslánc-technológiájában az ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia és a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia innovációi egyesülnek. Az elektromos motor akár 125 kilowatt / 170 lóerő maximális teljesítményéhez szükséges energiát a járműben szállított hidrogén és a levegőből kinyert oxigén kémiai reakciójával állítják elő az üzemanyagcellák, amelyek alatt elektromos átalakítók továbbítják az energiát a BMW i Hydrogen Next hajtásláncába.
A mérnökök az elektromos motor fölé egy nagyfeszültségű akkumulátort is beépítettek, amely plusz teljesítményt, gyorsításnál pedig extra menetdinamikát kínál. A hajtáslánc maximális rendszerteljesítménye 275 kilowatt / 374 lóerő, amely megegyezik a BMW modellekben használt jelenlegi legerősebb soros hathengeres benzinmotor maximális teljesítményével – ezzel is garantálva a márkára jellemző menetdinamikát és vezetési élményt.
Az elektromos motor fölé beépített nagyfeszültségű akkumulátorba a hajtáslánc képes a „vitorlázó funkció” és a fékezés során felszabaduló energiákat is visszatáplálni. Az üzemanyagcellákban kémiai reakcióba lépő hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartály szállítja a fedélzeten, összesen 6 kilogrammot. A hidrogén és az oxigén tökéletesen kontrollált reakciójából előállított energia egyetlen mellékterméke a víz. A rendszer melléktermékeként távozó tiszta folyadék, azon túl, hogy nem szennyezi környezetét, megköti az úttesten található porszemcséket, hovatovább tisztítja az útfelületet.
Cash/fotó: inf.news
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…