Bár a hidrogénnel tankolható kamionokról sok koncepciót láthattunk már, a Daimler közzétett videója valószínűleg már azt a modellt mutatja, amellyel a német gyártó hamarosan megjelenhet a közutakon. A kamion egyáltalán nem tűnik futurisztikusnak, kívülről csak a vezetőfülke mögött elhelyezett új egységből derül ki, hogy a hidrogénes verzióról van szó.
A hidrogénnel, mint üzemanyaggal ma már minden vezető autó- és teherautógyártó kísérletezik, és a megoldások egyre kiforrottabbak. A hidrogénből a járművek az üzemanyagcellákban folyamatosan fejlesztik az elektromos áramot, vagyis a hidrogénnel tankolt kamion végső soron elektromos hajtású, csak az a döntő különbség, hogy az áramot igény szerint magának fejleszti a „fedélzetén”.
A hidrogén felhasználása közben az áram mellett csak vízgőz és némi hő keletkezik. A hidrogénes jármű tehát akkor tekinthető igazán zöld megoldásnak, ha a hidrogént a tankolás előtt vízből és megújuló energia befektetésével állították elő, így a folyamat alapvetően vízből indul ki, és oda is tér vissza. Az így felhasznált hidrogént nevezik zöld hidrogénnek, de ez ma még alig létezik, mert az ipar jellemzően földgázból nyeri ki az anyagot. A földgázt, mint kiinduló alapanyagot a jövőben el kell hagyni a folyamatból, hiszen az fosszilis energiaforrás, és felhasználása szén-dioxid kibocsátással jár.
A német sajtóbeszámolók szerint a Daimler 2025-től már szeretné értékesíteni a hidrogénes kamionját, és ennek akadálya nem is az üzemanyagcella vagy a járműfejlesztés szűk keresztmetszete, hanem a zöld hidrogén termelése és a hidrogénes kúthálózat hiánya.
Most azonban úgy tűnik, hogy nagy piaci szereplők fogtak össze ezeknek a gátaknak a lebontására. A Shell az erőműveket építő és üzemeltető Vattenfallal és a Mitsubishi Heavy Industries-zal együtt Hamburgban egy legalább 100 megawatt kapacitású saját elektrolízis (azaz vízbontásra épülő) hidrogénüzemet épít, de ennél is fontosabb, hogy a Shell 2030-ra 150 töltőállomást is létesít szerte Németországban.
Cash/fotó: Daimler
A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…
Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…
Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert…
Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…
Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…
A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…