Bár a hidrogénnel tankolható kamionokról sok koncepciót láthattunk már, a Daimler közzétett videója valószínűleg már azt a modellt mutatja, amellyel a német gyártó hamarosan megjelenhet a közutakon. A kamion egyáltalán nem tűnik futurisztikusnak, kívülről csak a vezetőfülke mögött elhelyezett új egységből derül ki, hogy a hidrogénes verzióról van szó.
A hidrogénnel, mint üzemanyaggal ma már minden vezető autó- és teherautógyártó kísérletezik, és a megoldások egyre kiforrottabbak. A hidrogénből a járművek az üzemanyagcellákban folyamatosan fejlesztik az elektromos áramot, vagyis a hidrogénnel tankolt kamion végső soron elektromos hajtású, csak az a döntő különbség, hogy az áramot igény szerint magának fejleszti a „fedélzetén”.
A hidrogén felhasználása közben az áram mellett csak vízgőz és némi hő keletkezik. A hidrogénes jármű tehát akkor tekinthető igazán zöld megoldásnak, ha a hidrogént a tankolás előtt vízből és megújuló energia befektetésével állították elő, így a folyamat alapvetően vízből indul ki, és oda is tér vissza. Az így felhasznált hidrogént nevezik zöld hidrogénnek, de ez ma még alig létezik, mert az ipar jellemzően földgázból nyeri ki az anyagot. A földgázt, mint kiinduló alapanyagot a jövőben el kell hagyni a folyamatból, hiszen az fosszilis energiaforrás, és felhasználása szén-dioxid kibocsátással jár.
A német sajtóbeszámolók szerint a Daimler 2025-től már szeretné értékesíteni a hidrogénes kamionját, és ennek akadálya nem is az üzemanyagcella vagy a járműfejlesztés szűk keresztmetszete, hanem a zöld hidrogén termelése és a hidrogénes kúthálózat hiánya.
Most azonban úgy tűnik, hogy nagy piaci szereplők fogtak össze ezeknek a gátaknak a lebontására. A Shell az erőműveket építő és üzemeltető Vattenfallal és a Mitsubishi Heavy Industries-zal együtt Hamburgban egy legalább 100 megawatt kapacitású saját elektrolízis (azaz vízbontásra épülő) hidrogénüzemet épít, de ennél is fontosabb, hogy a Shell 2030-ra 150 töltőállomást is létesít szerte Németországban.
Cash/fotó: Daimler
Nemcsak maga a Nagykörút újul meg az elkövetkezendő években, hanem „Pest főutcájának” arculata is felfrissülhet:…
A világ legnagyobb elektromos járműgyártója szerint a túlzott gyártási kapacitás és az árháborúk fenntarthatatlanná teszik…
A pórul járt autós csak egy képernyőre telepített fontos funkciót akart beállítani az esőben, aminek…
Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…
Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…
Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…