Új üzleti repülőgéptípust jelentett be a Dassault Aviation francia repülőgépgyártó, a Falcon 10X kategóriája legnagyobb kabinjával, konferenciateremmel, privát lakosztállyal, franciaággyal, zuhanyzóval és ultra nagy hatótávolsággal lép piacra.
Az új típus legfőbb belső újdonsága a moduláris kabinkialakítás lesz, amivel a vásárlók akár négy egyenlő hosszúságú részre is kényelmesen feloszthatják a belső teret, helyet adva konferenciateremnek vagy privát lakosztálynak, benne franciaággyal és zuhanyzóval.
Ezen felül még a legnagyobb utazómagasságon, 12500 méteren repülve is olyan magas lesz a kabinnyomás, mintha csak 1000 méteres tengerszint feletti magasságban tartózkodnának az utasok, ennek köszönhetően a hosszú repülések kevésbé terhelik meg a szervezetet.
A típus törzsére két Rolls-Royce Pearl 10X hajtómű kerül, a brit hajtóműgyártó üzleti gépekhez fejlesztett Pearl családjának legújabb tagja.
A két erőforrás egyenként 80 kilonewton maximális tolóerőt szolgáltat majd a minél gyorsabb emelkedéshez, miközben a mai kor elvárásainak megfelelően környezetkímélően üzemel. Ezt az erőt a Dassault teljesen új digitális repülésvezérlő rendszere (DFCS) segít kordában tartani a pilótáknak, nagyfokú automatizáltság mellett.
A gyártó ugyanis több, korábban csak a Rafael vadászgépekben alkalmazott megoldást átemelt a fejlesztés folyamán, ilyen például az a biztonsági funkció, hogy ami egyetlen gomb megnyomásával bármilyen helyzetben vízszintbe hozza a gépet, és megállítja az emelkedést vagy süllyedést is.
A robotpilótát minden várható helyzetre igyekezett felkészíteni a Dassault, például a hajtóművezérlés több választható üzemmódjával, amik között van takarékos, zajcsökkentett, és „puha átstartolást” lehetővé tévő is.
A tervek szerint kompozit és szénszálas anyagok alkalmazásával olyan mértékben sikerül leszorítani a Falcon 10X tömegét, hogy az intelligens vezérléssel megtámogatva a London City-hez hasonló rövid futópályával rendelkező, meredekebb megközelítést igénylő és zajérzékeny repülőtereken is leszállhat.
A Dassault-nak ez a típus lesz az első ultra nagy hatótávolságú gépe, amivel közvetlen vetélytársat állít a Gulfstream és a Bombardier hasonló típusainak.
Hatótávolsága ennek megfelelően 13 900 kilométer lesz, pontosan annyi, mint a Gulfstream jelenlegi csúcsgépének, a G700-nak, de 350 kilométerrel kevesebb, mint a rekordokat is sorra döntögető Bombardier Global 7500-nak. A mostani bejelentést követően, ha minden az ütemezés szerint alakul, négy év múlva adhatják át az első Falcon 10X-eket a megrendelőknek.
A repülőgép maximális utazósebessége Mach 0,925 lesz, azaz a hangsebesség 0,925-szöröse. Az utastér belmagassága 2,03 méter, legnagyobb szélessége 2,77 méter lesz, a kategória rivális típusainál 20 centiméterrel szélesebb és öttel magasabb.
Cash/fotó: Dassault Aviation
Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…
Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…
Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…