Categories: Hírek

61 milliárd dollár kiesést okoz a chiphiány

Ideiglenesen leállt a Mini gyártása Oxfordban és Regensburgban

 

 A BMW azon nagyon kevés autógyártó egyike volt, amelynek eddig nem kellett korlátoznia termelését a globális chiphiány miatt, de már a bajor vállalatot is elérte a probléma – olvasható a Bloomberg cikkében.

Három napon keresztül szünetel a Mini márkájú kocsik előállítása a csoport angliai, oxfordi gyárában, ami a 2019-es termelési szinttel számolva mintegy 2600 le nem gyártott autót jelent. Az üzemben abban az évben egész pontosan egyébként 222 340 Mini gördült le a szalagról, nagyjából 80 százalékban exportra.

A BMW regensburgi gyárában is csökkenteni kell a műszakok számát a félvezetők hiánya miatt. Ebben az üzemben jelenleg az X1, X2, továbbá az 1-es BMW és a 2-es Gran Tourer változata készül. Tavaly nagyjából 200 ezer kocsit gyártottak le Regensburgban.

Ahogy a Bloomberg cikke emlékezetet rá, a BMW már korábban is elismerte, hogy kihívást jelent a megfelelő mennyiségű chip beszerzése, de mostanáig még sikerült ezt megoldania. Az év elején még úgy tűnt az ágazatban, hogy legfeljebb pár hónapos problémáról lesz szó, és a második negyedévben nagyjából rendezni lehet a sorokat, a helyzet azonban csak rosszabb lett, és sokan már annak is örülnének, ha az év végére sikerülne egyenesbe jönni.

 

Az autógyártók azért vannak különösen rossz helyzetben, mert nagyjából tavaly ilyenkor túl nagy megrendeléseket mondtak vissza a félvezetőgyártóknál ahhoz képest, hogy utána nagyon gyorsan helyreállt az autók iránti kereslet, először Kínában, aztán szerte a világban. Valójában azonban a chiphiány sokkal szélesebb kört érint, szinte minden olyan vállalatot, amely elektronikai eszközöket állít elő.

A járvány miatt otthonukba ragadt emberek ugyanis sokkal több laptopot, monitort, okostelefont, konzolt és sok más kütyüt vettek a munkához, tanuláshoz és szórakozáshoz, ennyire koncentrált keresletet pedig egyszerűen nem tudott kielégíteni a félvezetőipar. Ebben az ágazatban ráadásul a beruházási ciklus több év, így a problémák megoldását rövidtávon inkább lehet várni a kereslet visszarendeződésétől a járvány előtti mintázatba, mint az új chipgyárak termelésbe állásától.

Ez persze nem vigasztalja azokat a cégeket, amelyek emiatt nem tudnak eleget termelni és értékesíteni. Az Apple 3-4 milliárd dolláros bevételkiesésre számít a mostani negyedévben, a Ford pedig úgy kalkulál, hogy 1,1 millió autót nem tud idén legyártani a félvezetők hiánya miatt. Egy ágazati elemző már januárban úgy becsülte, hogy az autógyártók 61 milliárd dollár bevételtől esnek el a chiphiány miatt, és azóta csak rosszabb lett a helyzet – derül ki a G7.hu összeállításából.

Cash/fotó: Google

 

OldB

Recent Posts

Egy cetli tette híressé az önzetlen taxist – ez állt rajta

Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…

1 óra ago

Igazságosabb traffipaxszabályokat vezet be a kedvelt nyaralási úti cél

Olaszországban rengeteg lazán szabályozott sebességmérő kamera figyeli a forgalmat, de idén nyáron szigorúbb előírások alapján…

1 óra ago

Elon Musk: a jövő hét végén indul a Tesla robottaxi

A Tesla ideiglenes jelleggel június 22-én megteremti az önvezető robottaxis fuvarozás lehetőségét a nagyközönség számára…

1 óra ago

Egy elektromos autó annyit szennyez, mint három hibrid – állítja a Toyota-vezér

Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…

17 óra ago

10 milliárdos üzlet a taxis fuvarszervezés – Kiderült, hogy tényleg kell a nemzetközi háttér

Továbbra is virágzik a taxis fuvarszervezői piaci Budapesten. Kiderült, hogy a legnagyobb bevételek eléréséhez kell…

21 óra ago

Elképesztő veszély: benzinkúton csaptak fel a lángok

Az utóbbi időben egyre több kigyulladt autóról lehet hallani, azonban a mostani elképesztő veszélybe sodorta…

1 nap ago