Categories: Hírek

61 milliárd dollár kiesést okoz a chiphiány

Ideiglenesen leállt a Mini gyártása Oxfordban és Regensburgban

 

 A BMW azon nagyon kevés autógyártó egyike volt, amelynek eddig nem kellett korlátoznia termelését a globális chiphiány miatt, de már a bajor vállalatot is elérte a probléma – olvasható a Bloomberg cikkében.

Három napon keresztül szünetel a Mini márkájú kocsik előállítása a csoport angliai, oxfordi gyárában, ami a 2019-es termelési szinttel számolva mintegy 2600 le nem gyártott autót jelent. Az üzemben abban az évben egész pontosan egyébként 222 340 Mini gördült le a szalagról, nagyjából 80 százalékban exportra.

A BMW regensburgi gyárában is csökkenteni kell a műszakok számát a félvezetők hiánya miatt. Ebben az üzemben jelenleg az X1, X2, továbbá az 1-es BMW és a 2-es Gran Tourer változata készül. Tavaly nagyjából 200 ezer kocsit gyártottak le Regensburgban.

Ahogy a Bloomberg cikke emlékezetet rá, a BMW már korábban is elismerte, hogy kihívást jelent a megfelelő mennyiségű chip beszerzése, de mostanáig még sikerült ezt megoldania. Az év elején még úgy tűnt az ágazatban, hogy legfeljebb pár hónapos problémáról lesz szó, és a második negyedévben nagyjából rendezni lehet a sorokat, a helyzet azonban csak rosszabb lett, és sokan már annak is örülnének, ha az év végére sikerülne egyenesbe jönni.

 

Az autógyártók azért vannak különösen rossz helyzetben, mert nagyjából tavaly ilyenkor túl nagy megrendeléseket mondtak vissza a félvezetőgyártóknál ahhoz képest, hogy utána nagyon gyorsan helyreállt az autók iránti kereslet, először Kínában, aztán szerte a világban. Valójában azonban a chiphiány sokkal szélesebb kört érint, szinte minden olyan vállalatot, amely elektronikai eszközöket állít elő.

A járvány miatt otthonukba ragadt emberek ugyanis sokkal több laptopot, monitort, okostelefont, konzolt és sok más kütyüt vettek a munkához, tanuláshoz és szórakozáshoz, ennyire koncentrált keresletet pedig egyszerűen nem tudott kielégíteni a félvezetőipar. Ebben az ágazatban ráadásul a beruházási ciklus több év, így a problémák megoldását rövidtávon inkább lehet várni a kereslet visszarendeződésétől a járvány előtti mintázatba, mint az új chipgyárak termelésbe állásától.

Ez persze nem vigasztalja azokat a cégeket, amelyek emiatt nem tudnak eleget termelni és értékesíteni. Az Apple 3-4 milliárd dolláros bevételkiesésre számít a mostani negyedévben, a Ford pedig úgy kalkulál, hogy 1,1 millió autót nem tud idén legyártani a félvezetők hiánya miatt. Egy ágazati elemző már januárban úgy becsülte, hogy az autógyártók 61 milliárd dollár bevételtől esnek el a chiphiány miatt, és azóta csak rosszabb lett a helyzet – derül ki a G7.hu összeállításából.

Cash/fotó: Google

 

OldB

Recent Posts

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

8 óra ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

2 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

2 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

3 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

3 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

3 nap ago