Categories: Hírek

Oldtimer korba ért a Trabant és a Wartburg

A szocializmus ikonjai

 

Az utolsó Trabant és Wartburg 1991 áprilisában gördült le a gyártósorokról, ami egyben azt is jelenti, hogy a legfiatalabb ilyen márkájú autók is legalább harmincévesek már. Ez Németországban az a kor, ami fölött egy autó oldtimer minősítést kaphat, ám ez nem jár alanyi jogon egy ilyen idős járműnek.

Magyarországon is jól ismeri szinte mindenki az egykori Kelet-Németország leghíresebb járműveit, azok is, akik a német egyesülés után születtek. A Trabantok, Wartburgok, de még a Barkas-ok és az IFA teherautók is sokáig meghatározó járművei voltak a magyar utaknak. Ezek az autók még ma sem koptak ki teljesen Magyarországról, ahogyan természetesen Németországban is lehet velük találkozni.

Sőt, Németországban 2015 óta növekszik is a forgalomban lévő Trabantok és Wartburgok száma. Ez nyilvánvalóan nem a napi használatban lévő autók miatt alakul így, hanem egyre többen újítanak fel, restaurálnak ilyen járgányokat, majd kérik ezek oldtimer minősítését. Mostanra már mindegyik Trabant és Wartburg megkaphatja ezt a titulust akár Németországban, akár hazánkban. A kor persze nem elég ehhez, a járműnek gyári jellemzőkkel kell rendelkeznie, és megfelelő műszaki állapotnak is kell örvendenie.

Németországban folyamatosan növekszik a jó karban lévő Trabantok és Wartburgok ára, sőt, német szakértők szerint egy jobb Wartburg már igazi kincsnek számít. Magyarországon sem jellemző már az, ami a 2000-es években még gyakran előfordult, hogy pár tízezer forintért lehetett kapni üzemképes Trabantot. Sőt, a muzeális értékkel bíró, felújított példányok már bőven milliós értéket képviselnek.

Németországban még mindig több Trabant rója az utakat, mint Tesla elektromos autó a duisburg-esseni egyetem CAR autóipari kutatóintézetének a kimutatása alapján.

Németországban is hasonló árakkal találkozunk: egy Trabant ára átlagosan tízezer euró körül mozog, míg egy oldtimer 311-es Wartburg akár 50 ezer eurót is megérhet. Ugyanakkor az 1991-es, utolsószériás darabok – főleg normál állapotában –, mindkét márka esetében csak pár ezer eurót érnek meg – írja az Automobilwoche.

Németországban 2015 óta jelentősen nőtt a kelet-német autók száma. 2015-ben 7244 Wartburg és 32.832 Trabant volt a német utakon, ez a szám 2020-ban már 8361 és 38.137. Többségük az egykori Kelet-Németország területén található.

Magyarországon a MABISZ adatai szerint 2019-ben valamivel több, mint tízezer Trabant volt forgalomban, míg a Wartburgok száma elérte az ötezret. A különböző hirdetéseket böngészve megfigyelhető, hogy ugyan még mindig sok a fillérekért (50-100 ezer forintért) kapható, szinte roncs Trabant, addig már a több millió forintba került Trabant és Wartburg sem ritka – olvasható az autopro.hu összeállításában.

Mint ismert, a Trabantok Zwickauban, a Wartburgok Eisenachban készültek. Ezeket a gyárakat a német egyesülés után bezárták, ám Zwickauban a Volkswagen Csoport, Eisenachban pedig az Opel telepedett meg, de az egykori Kelet-Németországban épül a Tesla gyára is, és a BMW is üzemeltet ezen a területen gyárat – derül ki a visszaemlékezésből.

Cash/fotó: Google

 

OldA

Recent Posts

Egy éve Budapesten: hajós városnézéssel és vidéki terjeszkedéssel ünnepel az Uber

Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…

6 óra ago

Nem támogatja Magyarország a 10 évesnél idősebb autók évenkénti műszakiztatását

Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…

6 óra ago

Térképen az EU-országok kedvenc autói – Magyarország kilóg a sorból

Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…

6 óra ago

Utcákat zárnak le Budapest belvárosában

Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…

1 nap ago

Most érkezett! Új sztráda épül Budapesten: ennek sokan nem fognak örülni, itt vannak a részletek

Kiírta a BKK a Nagykörút fejlesztésének legfontosabb lépcsőjeként a „bringasztráda” tervezésének pályázatát. A BKK Budapesti…

1 nap ago

Egy cetli tette híressé az önzetlen taxist – ez állt rajta

Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…

2 nap ago