Egyeztetésnél tart az a jogszabályi előkészítés, ami után módosulhat a KRESZ is. A közös kerékpárutakon, járdán, a gyalogosok zavarják a kétkerekűeket, és fordítva is igaz, míg az úttesten az autósokra hozzák rá a frászt a kiszámíthatatlanul közlekedők bringások, rolleresek.
Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos arról beszélt az Inforádió Aréna című műsorában, hogy a kerékpáros szervezetek kérésére módosíthatják a KRESZ-t, és megszüntethetik a kötelező kerékpárút-használatot. A gyakorlott kerékpárosok ugyanis nagyobb veszélyben érzik magukat a keskeny, rossz minőségű kerékpárutakon, mint az úttesten haladva, főleg, ha a családosokat is kerülgetniük kell. A statisztika is ezt támasztja alá, elsősorban azokon a helyeken, ahol a járdán fut a kerékpárút.
A KRESZ-módosítással kapcsolatban három éve folynak az egyeztetések. Az ORFK-Országos Balesetmegőrzési Bizottsággal (OBB) a húsvét utáni második héten vitatják meg a felmerült vitás pontokat, mondta Révész Máriusz. Az elektromos rollerek, és egyéb szintén elektromos járművek, eszközök megjelenése miatt is szükségessé vált a szabályok módosítása. „Úgyhogy én nagyon-nagyon bízom benne, hogy az OBB-vel történt egyeztetés után most már végre lesz egy olyan csomag, ami elfogadható lesz mindenki számára” – mondta a kormánybiztos. Az is felmerült, hogy jogszabályban tegyék kötelezővé a 4-5. osztályos gyerekeknek a közlekedési alapvizsgát. Májusban dőlhet el, hogy 2022-ben Budapestről rajtol-e a Giro d’Italia olasz kerékpáros körverseny, Révész szerint a fővárosi önkormányzattal még egyeztetniük kell ez ügyben.
A Magyar Kerékpárosklub mérése szerint tavaly tavasz óta növekszik a kerékpáros forgalom Budapesten, 2020-ban 15%-kal több kerékpározót mértek, mint 2019-ben, a növekedés pedig még télen is folytatódott. Ennek több oka is lehet: sokan biciklire váltva próbálták elkerülni a fertőzést, a biciklizés a korlátozások alatt is megengedett maradt, de az új bringasávok- és utak, illetve a rakpart megnyitása is vonzóbbá tette a kerékpározást – hangzott el az adásban.
Ami a taxisokat illeti, sokan sokféle véleményt fogalmaztak meg a kerékpározással kapcsolatban. Abban szinte egységes a vélemény, hogy az olyan javaslatok, melyek szerint például minimum másfél méter oldaltávolság kell egy kerékpáros előzéséhez, a főváros szűk útvonalain egyszerűen nem tarthatók be. Ezeken éppen hogy elfér egy-egy személyautó, kicentizve a parkoló járműveket. Tehát a kocsi vagy beáll egy bringás mögé, és annak tempójában azt végig követi, vagy szabályt szeg és előz, centizve, kockáztatva. Amennyiben a kerékpársávokból az úttestekre még az elektromos rolleresek is kikényszerülnek az egyéb “villanyos” eszközökkel együtt, finoman szólva érdekes lesz a nagyobb városokban közlekedő járművek helyzete. Sajnos például a főváros úthálózata csak igen kevés helyen teszi lehetővé a gyalogosok, kerékpárosok (elektromos rolleresek és egyéb okos eszközök) és járművek, benne a tömegközlekedés által használt buszok, trolik biztonságos elkülönítését.
Azzal viszont egyet lehet érteni, hogy a felnőtt kerékpárosok ne a járdán száguldozzanak, ahol a gyermekeket sétáltatják szüleik. Nekik tényleg nem ott a helyük.
Nincs tehát irigylésre méltó helyzetben a jogszabályalkotó, nem véletlenül húzódik a folyamat évek óta.
k.z.t./fotó: youtube.com
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…