Categories: Hírek

Hidrogén üzemanyagcellás elektromos modulokat kínál hamarosan a Toyota

A hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia vezető fejlesztőjeként ismert, korábban a technológiával kapcsolatos mintegy 5700 szabadalmat ingyenesen megosztó Toyota komplett üzemanyagcellás áramtermelő modulokat fejleszt: a cél a hidrogén használatának népszerűsítése a teljesen széndioxid-semleges társadalom felé vezető úton.

 

Hidrogén üzemanyagcellás busz Toyota Sora

Ezzel a hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiát immáron személyautóban, targoncában, kisteherautóban, nehézteherautóban, buszban, mobil energiafejlesztő állomásban, vonatban, hajóban és a Japán Űrügynökség Hold-projektje számára fejlesztett holdjáróban is alkalmazó Toyota teljes és komplett áramtermelő rendszert kínál egyetlen kompakt csomagban.

Toyota Lunar Cruiser_
Toyota Energy Observer
Toyota hidrogén üzemanyagcellás elektromos modul hajó

Így bármilyen felhasználási területhez könnyen hozzáigazítható egységek teljes sorozata állítható elő, viszonylag egyszerűen és költséghatékonyan, ami hatalmas áttörést hozhat az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet előállító technológia mind szélesebb körű alkalmazása kapcsán.

Toyota Hino hidrogén üzemanyagcellás teherautó
hidrogén üzemanyagcellás targonca Toyota

A Toyota fejlesztőmunkájának eredménye az a kompakt energiatermelő rendszer, amelyben egyetlen csomagban található meg a teljes üzemanyagcella, valamennyi segédberendezésével együtt. A rendszer értékesítése már idén tavasszal elindulhat. A kompakt egységek kiválóan használhatók akár teherautók, buszok, mozdonyok, sőt hajók mozgatására, vagy éppen statikus áramtermelésre.

Toyota hidrogén üzemanyagcellás modul sematikus vázlat

A hidrogénalapú energiatermelés világszerte felfutóban van, az elmúlt években egymás után léptek a piacra az ilyen műszaki megoldásokat fejlesztő, használó és kínáló vállalkozások. A kompakt, könnyen adaptálható, és egyszerűen beépíthető egységek iránti igény ennek hatására természetes módon jelentősen megnőtt. A Toyota hisz a hidrogénüzemű (üzemanyagcellás) elektromos hajtások és a hidrogénalapú statikus elektromos energiatermelés jövőjében, és ennek érdekében lendületesen fejleszti és népszerűsíti üzemanyagcellás energiatermelő rendszereit, több más, üzemanyagcellákat fejlesztő és gyártó vállalkozással közösen. A cél a széndioxid-kibocsátás jelentős csökkentése a globális felmelegedés visszafogása, vagyis végső soron a széndioxid-mentes társadalom megvalósulása érdekében.

Vadonatuj Toyota Mirai

A Toyota több kezdeményezésével is támogatja a hidrogénalapú társadalom fejlődését. Ezek közé tartozik az üzemanyagcellás Mirai személyautók, vagy épp a SORA nevű, szintén üzemanyagcellás hajtású elektromos autóbuszok bemutatása és gyártása. Mindezeken kívül a Toyota komplett üzemanyagcellás rendszereket is szállít más cégeknek, ugyanakkor jogdíj nélkül lehetővé tette az ilyen technológiákhoz kapcsolódó műszaki szabadalmainak használatát. E tevékenységei során vált a Toyota számára világossá, hogy számos vállalkozás igényli az egyszerűen adaptálható, komplett üzemanyagcellás rendszereket saját termékeinek gyártása és fejlesztése során. Ezekre az igényekre válaszolva alkották meg a Toyota mérnökei a Mirai második generációjának üzemanyagcella-csomagját, és az annak működéséhez szükséges segédberendezéseket (hidrogénellátó rendszer, hűtés, levegőellátás, szabályozó elektronikák) egyetlen kompakt egységbe foglaló moduljukat. Négyféle változat készült álló (Type I), vagy fekvő (Type II) kialakítással, és 60 vagy 80 kW teljesítménnyel.

Az új energiatermelő rendszerek megalkotásakor a Toyota mérnökei arra a tudásbázisra és tapasztalatra támaszkodtak, amit a márka az üzemanyagcellák fejlesztése terén az évek során megszerzett és felhalmozott, többek között a Mirai generációival is.

Az új modulok feszültségtartománya széles (400 – 750 V), és azonnal a már meglévő villanymotorhoz, a hozzá tartozó elektronikákhoz, valamint akkumulátor-csomagokhoz kapcsolhatók. Ez jelentősen leegyszerűsíti a teljes fejlesztési folyamatot, miközben a moduláris felépítés külön konstrukciós és gyártási előnyökkel is jár. A négyféle modul egymással is egyszerűen kombinálható, így a teljesítmény-leadás mértéke nemcsak az igényekhez, de a rendelkezésre álló helyhez is egyszerűen hozzáigazítható. A moduláris felépítéssel nincs szükség az egyes komponensek beépítésének és elhelyezésének külön megtervezésére. A modulok mindegyike kevés csatlakozási és rögzítési ponttal, egyszerűen beépíthető.

Vadonatúj Toyota Mirai

A hidrogéngáz használatából és a nagyfeszültségű működésből adódó biztonsági kockázatokat már a fejlesztés során is maximálisan figyelembe vették a tervezők. Ez lényegében egyetlen fontos dolgot takar: a hidrogén soha nem szivároghat! Amennyiben mégis szivárgás történik, azt a rendszer azonnal észleli, jelzi, és automatikusan le is áll. A modult a legkülönbözőbb környezeti hatásokra és üzemi körülményekre is felkészítették, így extrém hidegben, nagy melegben, valamint nagy tengerszint feletti magasságokban (ritka levegőben) is tökéletesen üzemel, valamint a rázkódást is elviseli. Az egyes felhasználó, a modulokat termékeikbe beépítő vállalkozások kérhetik a Toyota segítségét az optimális (leginkább költséghatékony, és a működés szempontjából is ideális) beépítési módok kialakításában

Toyota Sora hidrogén üzemanyagcellás busz

A Toyota kompakt üzemanyagcellás moduljainak hatásfokát jelentősen megnöveli, hogy a rendszerből eltűnt a párologtató. Az energiatermelés során, a cella működéséből adódóan keletkező vizet a szerkezet visszaforgatja, így a modulok teljesítménysűrűsége a legjobbak közé tartozik a világon. A modulok karbantartási igénye minimális, ami szintén jótékonyan hat a beszerzéstől az újrahasznosításig terjedő teljes költségre.

Forrás Toyota CE

 

OldB

Recent Posts

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

16 óra ago

Metál Zoltán: Számos olyan taxis jelent meg a piacon, akiknek nemhogy jogosítványa, általános iskolai végzettsége sincs

Dermesztő képet festett a taxis piac jelenlegi helyzetéről Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke…

16 óra ago

Sokakat hidegzuhanyként érhet, jönnek az új autópályadíjak

Jövőre autósok százezrei spórolhatnak az autópálya-használaton: egyes vármegyékben féláron vagy még olcsóbban váltható éves matrica,…

16 óra ago

Újabb közúti razziát jelentett be a rendőrség, most ezt fogják nézni

A hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. A ROADPOL Operational Group (Európai…

16 óra ago

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

2 nap ago

Piros vagy fekete? Sokan még mindig rosszul bikázzák be az autót – Ön ne essen ebbe a hibába!

Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…

2 nap ago