Categories: Hírek

Bespájzolt a Toyota

Chippel teli a kamra

 A globális chiphiány érzékenyen érintette az autógyártókat, voltak, akik termelésük csökkentésére és egyes üzemeik leállítására kényszerültek. A Toyotát azonban elkerülni látszanak a problémák, a fukusimai atomerőművet ért baleset óta több hónapnyi chipkészletet tarttat beszállítóival.

A Japánt 2011. március 11-én elért 22 ezer emberéletet követelt cunami, ami a fukusimai atomerőmű megrongálódásához is vezetett, súlyos károkat okozott a Toyota nagy költséghatékonyságot biztosító just-in time rendszerű, minimális készletszinttel működő ellátási láncaiban. A hazai termelőegységekben négy hónapba, a Japánon kívüliekben pedig fél évbe telt mire a termelési ütem ismét elérte a normál szintet.A Toyota ötszáz alkatrészt azonosított, amik stabil ellátását rendkívüli körülmények között is biztosítani szükséges. Ilyenek voltak a chipek is.

A japán gyártó partnereinek két-hat hónapra elegendő chipet kell raktáron tartaniuk a Toyota számára – derül ki a Reuters tudósításából.

A Toyota ennek köszönheti, hogy a kialakult félvezetőhiány gyakorlatilag érintetlenül hagyta. A vállalat februárban még emelte is 2021 márciusában véget érő üzleti évre tervezett autógyártási mennyiséget, ugyanakkor pedig nyereségvárakozását több mint másfélszeresére módosította.

A készlettartás természetesen plusz költséggel jár, amiért a Toyota kárpótolja beszállítóit.

A japán autógyártó annak is köszönheti folyamatos chipellátását, ami nem más, mint a félvezető komponensek és azok gyártásának kiváló ismerete.

Mielőtt 1997-ben piacra dobta volna a világhírű Prius hibridjét, 1989-ben egy félvezetők fejlesztésére és gyártására szolgáló üzemet nyitott, ahol később a Priushoz terveztek, illetve állítottak elő chipeket. A vállalat három évtizeden át foglalkozott saját chipek fejlesztésével és gyártásával, mígnem 2019-ben átadta üzemét a vállalatcsoportba tartozó Denso-nak.

A Toyota egyik mérnöke úgy fogalmazott: „A félvezetők meghibásodásának okaitól kezdve a termelés olyan apró részletéig, mint például, milyen gázokat és vegyi anyagokat használnak a folyamat során, kívül-belül ismerjük a technológiát.” Hozzátette: ez egy olyan tudás, amire nem lehet szert tenni az alkatrészek beszerzésével. Ugyanakkor azt is elárulta, attól tartanak, hogy a saját chipgyártás feladásával a Toyota elveszítheti az őt megkülönböztető technológiai ismereteit.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

3 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

1 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago