Categories: Hírek

Bespájzolt a Toyota

Chippel teli a kamra

 A globális chiphiány érzékenyen érintette az autógyártókat, voltak, akik termelésük csökkentésére és egyes üzemeik leállítására kényszerültek. A Toyotát azonban elkerülni látszanak a problémák, a fukusimai atomerőművet ért baleset óta több hónapnyi chipkészletet tarttat beszállítóival.

A Japánt 2011. március 11-én elért 22 ezer emberéletet követelt cunami, ami a fukusimai atomerőmű megrongálódásához is vezetett, súlyos károkat okozott a Toyota nagy költséghatékonyságot biztosító just-in time rendszerű, minimális készletszinttel működő ellátási láncaiban. A hazai termelőegységekben négy hónapba, a Japánon kívüliekben pedig fél évbe telt mire a termelési ütem ismét elérte a normál szintet.A Toyota ötszáz alkatrészt azonosított, amik stabil ellátását rendkívüli körülmények között is biztosítani szükséges. Ilyenek voltak a chipek is.

A japán gyártó partnereinek két-hat hónapra elegendő chipet kell raktáron tartaniuk a Toyota számára – derül ki a Reuters tudósításából.

A Toyota ennek köszönheti, hogy a kialakult félvezetőhiány gyakorlatilag érintetlenül hagyta. A vállalat februárban még emelte is 2021 márciusában véget érő üzleti évre tervezett autógyártási mennyiséget, ugyanakkor pedig nyereségvárakozását több mint másfélszeresére módosította.

A készlettartás természetesen plusz költséggel jár, amiért a Toyota kárpótolja beszállítóit.

A japán autógyártó annak is köszönheti folyamatos chipellátását, ami nem más, mint a félvezető komponensek és azok gyártásának kiváló ismerete.

Mielőtt 1997-ben piacra dobta volna a világhírű Prius hibridjét, 1989-ben egy félvezetők fejlesztésére és gyártására szolgáló üzemet nyitott, ahol később a Priushoz terveztek, illetve állítottak elő chipeket. A vállalat három évtizeden át foglalkozott saját chipek fejlesztésével és gyártásával, mígnem 2019-ben átadta üzemét a vállalatcsoportba tartozó Denso-nak.

A Toyota egyik mérnöke úgy fogalmazott: „A félvezetők meghibásodásának okaitól kezdve a termelés olyan apró részletéig, mint például, milyen gázokat és vegyi anyagokat használnak a folyamat során, kívül-belül ismerjük a technológiát.” Hozzátette: ez egy olyan tudás, amire nem lehet szert tenni az alkatrészek beszerzésével. Ugyanakkor azt is elárulta, attól tartanak, hogy a saját chipgyártás feladásával a Toyota elveszítheti az őt megkülönböztető technológiai ismereteit.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Szombattól a Szent István körúton folytatódik a nagykörúti villamosvonalak felújítása

Folytatódik a nagykörúti villamosvonal modernizálása: a korábbi terveknek megfelelően idén nyáron a Szent István körúti,…

14 óra ago

Tudja, milyen járművet vezethet személyautós jogsival? Ugyanis nem mindegy, mikor szerezte

Nem árulunk el újat azzal, hogy aki B osztályú vezetői engedélyt, azaz a köznyelvben B…

14 óra ago

Durván felment az ilyen használt kocsik ára: aranyat érhet most egy ilyen a garázsban

Komoly döntés előtt állnak azok, akik új autó vásárlását fontolgatják, de a használt piacról is…

14 óra ago

Kanell István 1958.06.13-2025.05.28

Tisztelt Kollégáim! Ez úton tudhatom veletek, hogy Kanell István kollégánk, hosszan tartó betegséget követően, május…

14 óra ago

Már egy éve utazhatnak sokan a hatósági árnál olcsóbban az Uberrel, de a cég azt mondja, minden törvényt betartanak

Egy éve, 2024 júniusában, nyolc év szünet után hatalmas akciókkal tért vissza az Uber Budapestre. Előbb ingyenes…

1 nap ago

Felismerhetetlen autókat kezdett használni a rendőrség

Néhány információt elárult az ORFK arról az egyelőre 17 darab autóról, amelyek közül szinte mindnek…

3 nap ago