Chippel teli a kamra
A globális chiphiány érzékenyen érintette az autógyártókat, voltak, akik termelésük csökkentésére és egyes üzemeik leállítására kényszerültek. A Toyotát azonban elkerülni látszanak a problémák, a fukusimai atomerőművet ért baleset óta több hónapnyi chipkészletet tarttat beszállítóival.
A Japánt 2011. március 11-én elért 22 ezer emberéletet követelt cunami, ami a fukusimai atomerőmű megrongálódásához is vezetett, súlyos károkat okozott a Toyota nagy költséghatékonyságot biztosító just-in time rendszerű, minimális készletszinttel működő ellátási láncaiban. A hazai termelőegységekben négy hónapba, a Japánon kívüliekben pedig fél évbe telt mire a termelési ütem ismét elérte a normál szintet.A Toyota ötszáz alkatrészt azonosított, amik stabil ellátását rendkívüli körülmények között is biztosítani szükséges. Ilyenek voltak a chipek is.
A japán gyártó partnereinek két-hat hónapra elegendő chipet kell raktáron tartaniuk a Toyota számára – derül ki a Reuters tudósításából.
A Toyota ennek köszönheti, hogy a kialakult félvezetőhiány gyakorlatilag érintetlenül hagyta. A vállalat februárban még emelte is 2021 márciusában véget érő üzleti évre tervezett autógyártási mennyiséget, ugyanakkor pedig nyereségvárakozását több mint másfélszeresére módosította.
A készlettartás természetesen plusz költséggel jár, amiért a Toyota kárpótolja beszállítóit.
A japán autógyártó annak is köszönheti folyamatos chipellátását, ami nem más, mint a félvezető komponensek és azok gyártásának kiváló ismerete.
Mielőtt 1997-ben piacra dobta volna a világhírű Prius hibridjét, 1989-ben egy félvezetők fejlesztésére és gyártására szolgáló üzemet nyitott, ahol később a Priushoz terveztek, illetve állítottak elő chipeket. A vállalat három évtizeden át foglalkozott saját chipek fejlesztésével és gyártásával, mígnem 2019-ben átadta üzemét a vállalatcsoportba tartozó Denso-nak.
A Toyota egyik mérnöke úgy fogalmazott: „A félvezetők meghibásodásának okaitól kezdve a termelés olyan apró részletéig, mint például, milyen gázokat és vegyi anyagokat használnak a folyamat során, kívül-belül ismerjük a technológiát.” Hozzátette: ez egy olyan tudás, amire nem lehet szert tenni az alkatrészek beszerzésével. Ugyanakkor azt is elárulta, attól tartanak, hogy a saját chipgyártás feladásával a Toyota elveszítheti az őt megkülönböztető technológiai ismereteit.
Cash/fotó: Google
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…