Időjárás, útviszony adatok a felhőből
Abban már semmi újdonság nincs, hogy az időjárásra és közlekedésre szakosodott rádióadók, akár az adás megszakításával is tájékoztatják a gépjármű vezetőjét a várható út- és látási viszonyokról. Dehogy gépjárművek szolgáltassák az adatokat a felhőbe és ezt közvetítse az adott veszélyeztetett szektorban közlekedőknek az égi bázis, no, ez már nem semmi.
Minden évben látni olyan felvételeket, amikor tucatszám csúsznak egymásba autók egy autópályán, mert a sofőrök későn reagálnak a megváltozott útviszonyokra. Az ehhez hasonló helyzeteken segíthetnek az egymás között kommunikáló járművek.
Az Audi ugyan 2017 óta használ autók közötti – Car-to-X – kommunikáción alapuló fejlesztéseket, ugyanakkor most olyan rendszerrel jelentkeznek, amely nagy pontossággal és valós időben lesz képes az autóktól szerzett adatok alapján lokális figyelmeztető jelzéseket küldeni – hívja fel figyelmünket a hvg.hu legutóbbi cikkében.
Az Audi a rendszerét az anyavállalat Volkswagen-konszern nemrégiben alapított szoftverfejlesztő cégével, a Car-Software-rel közösen dolgozta ki. A szoftver képes arra, hogy amikor a hagyományos menetstabilitási rendszerek szenzorai – ABS/ESP – jeges utat érzékelnek egyebek mellett a kerekek hirtelen megváltozó forgási sebességéből, ezeket az adatokat rögtön feltöltik a felhőbe a helyi térképadatokkal és más a helyszínhez kapcsolható információkkal együtt, amire a rendszer a többi autónak is kiküldi a figyelmeztető jelzést.
Természetesen minél nagyobb az adatokat szolgáltató autók száma a rendszerben, annál hatékonyabb a működése hasonlóan minden közösségi alapú adatszolgáltatáshoz. 2021-ben például már 1,7 millió a Volkswagen-konszernnél készült jármű lesz, amely aktuális adatokkal látja el a szoftvert, és ezek száma 2022-re hárommillió fölé nőhet.
Oly mérvű az innováció a gépjárműgyártásban, hogy azt földi, emberi ésszel követni sem lehet. Miközben örömmel fogadjuk ezen szolgáltatások egyre bővülő körét, egyre inkább kényelmesedünk bele a gépjárművezetésbe és észre sem vesszük, miként veszi át az irányítást a mesterséges intelligencia, válunk előbb mellék-, majd nélkülözhető szereplőivé a gépjárművezetésnek. Ez pedig nem más, mint az 5. szintű önvezető technológia, a sofőr nélküli járműveké. Minél korábban érjük ezt el, annál hamarabb válnak munkanélkülivé a taxisofőrök.
Cash/fotó: Google
Fémdoboz, ami néha mér, néha csak figyel – mégis egyre többen lassítanak miatta. A Trafibox…
Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke az ATV reggeli műsorában: Forrás: ATV
Sokan terveznek autós nyaralást, ám az egyes európai országok gyakorlata között jelentős eltérés mutatkozhat autópálya…
Mindig kérdés, hogy külföldi utazásokon az adott ország rendőrei milyen iratokat és kötelező tartozékokat kérhetnek…
Ha az autódba beülsz, és szaunának érzed, van egy trükk, ami gyorsabban lehűti, mint a…
Erre érdemes figyelni, hogy elkerüljük a nagy kiadásokat Szeretne utólagosan felszerelni egy vonóhorgot - például…