Categories: Hírek

Égből jövő biztonság

Időjárás, útviszony adatok a felhőből

Abban már semmi újdonság nincs, hogy az időjárásra és közlekedésre szakosodott rádióadók, akár az adás megszakításával is tájékoztatják a gépjármű vezetőjét a várható út- és látási viszonyokról. Dehogy gépjárművek szolgáltassák az adatokat a felhőbe és ezt közvetítse az adott veszélyeztetett szektorban közlekedőknek az égi bázis, no, ez már nem semmi.

Minden évben látni olyan felvételeket, amikor tucatszám csúsznak egymásba autók egy autópályán, mert a sofőrök későn reagálnak a megváltozott útviszonyokra. Az ehhez hasonló helyzeteken segíthetnek az egymás között kommunikáló járművek.

Az Audi ugyan 2017 óta használ autók közötti – Car-to-X – kommunikáción alapuló fejlesztéseket, ugyanakkor most olyan rendszerrel jelentkeznek, amely nagy pontossággal és valós időben lesz képes az autóktól szerzett adatok alapján lokális figyelmeztető jelzéseket küldeni – hívja fel figyelmünket a hvg.hu legutóbbi cikkében.

Az Audi a rendszerét az anyavállalat Volkswagen-konszern nemrégiben alapított szoftverfejlesztő cégével, a Car-Software-rel közösen dolgozta ki. A szoftver képes arra, hogy amikor a hagyományos menetstabilitási rendszerek szenzorai – ABS/ESP – jeges utat érzékelnek egyebek mellett a kerekek hirtelen megváltozó forgási sebességéből, ezeket az adatokat rögtön feltöltik a felhőbe a helyi térképadatokkal és más a helyszínhez kapcsolható információkkal együtt, amire a rendszer a többi autónak is kiküldi a figyelmeztető jelzést.

Természetesen minél nagyobb az adatokat szolgáltató autók száma a rendszerben, annál hatékonyabb a működése hasonlóan minden közösségi alapú adatszolgáltatáshoz. 2021-ben például már 1,7 millió a Volkswagen-konszernnél készült jármű lesz, amely aktuális adatokkal látja el a szoftvert, és ezek száma 2022-re hárommillió fölé nőhet.

Oly mérvű az innováció a gépjárműgyártásban, hogy azt földi, emberi ésszel követni sem lehet. Miközben örömmel fogadjuk ezen szolgáltatások egyre bővülő körét, egyre inkább kényelmesedünk bele a gépjárművezetésbe és észre sem vesszük, miként veszi át az irányítást a mesterséges intelligencia, válunk előbb mellék-, majd nélkülözhető szereplőivé a gépjárművezetésnek. Ez pedig nem más, mint az 5. szintű önvezető technológia, a sofőr nélküli járműveké. Minél korábban érjük ezt el, annál hamarabb válnak munkanélkülivé a taxisofőrök.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Európába is elhozhatja hatótávnövelős villanyautóját a Volkswagen

A Volkswagen is beszállna a hatótávnövelt villanyautók (EREV) európai piacára, ahol eddig csak néhány szereplő…

16 óra ago

Főtaxi sofőr toborzó nyíltnap

Főtaxi sofőr toborzó nyíltnap 150 000 FORINT KEZDÉSI TÁMOGATÁSSAL!2025. április 28-án, HÉTFŐN 10:00 órakor  A…

2 nap ago

Traffipaxok brutális tévedései: 700-zal száguldó Ford és gyorshajtó parkoló autó

Csak ritkán hibázik a sebességmérésre felállított rendszer, de amikor megtörténik, az sokszor érdekes, tanulságos esetet…

4 nap ago

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

5 nap ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

5 nap ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

6 nap ago